شناسهٔ خبر: 22594 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گنجاندن نقشه های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظام بودجه کشور

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: در حال حاضر نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی و سند تحول آموزش و پرورش را داریم و تلاش مان این است که این نقشه های مصوب شورا را در نظام برنامه ریزی و بودجه کشور بگنجانيم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، جمشید جعفرپور در سیزدهمین هم اندیشی کارشناسان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان "جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظام قانونگذاری کشور"، گفت: هر ساله لایحه بودجه دولت در کمیسیون تلفیق دچار تغییر و نوسانات ناگهانی می شد که امسال به منظور جلوگیری از این نوسانات، در بودجه نویسی تغییراتی ایجاد شده و قبل از اینکه در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه بررسی شود، مباحث آن در یک برنامه و چارچوبی مشخصي به تصویب برسد.

وی ادامه داد: بر همين مبنا در بودجه نویسی مقرر شده اين چارچوب ها هر ۱۰ سال يكبار تغییر کند تا دچار نوسانات ناگهاني نشود و فقط هر ساله اعداد و ارقام آن تغییر پیدا کند به همين منظور تلاش مي كنيم ۲ الي ۳ بند از فرهنگ مان را که همان فرهنگ دینی است در آن بگنجانیم چرا که اگر این مسئله میسر نشود جای پایی برای فرهنگ باقی نمی ماند و باید تا ۱۰ سال بعد با همان روال عادی و مریض همیشگی سپری کنیم و کاری هم نمی توانیم انجام بدهیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهم ترین بخش مشکلات در مسائل فرهنگی، افزود: بودجه بخش مهمی از مشکلات ما محسوب می شود به طوری که در حال حاضر ۳/۴ درصد از بودجه کشور به فرهنگ اختصاص دارد در حالی که میانگین جهانی ۷ درصد است و این برای کشوری که ادعا می کند انقلاب و نظام آن فرهنگی است، فاجعه محسوب می شود.

وی همچنین در ادامه با اشاره به ارقام تأسف برانگیز ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: اگر بخواهیم جلوی آسیب های اجتماعي را در جامعه بگیریم بايد فرهنگ عمیق دینی که پاسخگوی شبهات است را تقویت كنيم.

نماینده مجلس افزود: متأسفانه به لحاظ قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی نیامده و خود نمایندگان مجلس هم غالباً با این نهاد بیگانه اند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا به اختیارات رهبری و اصل ۱۱۰ قانون اساسی و شورای نگهبان هم که مفسر قانون اساسی است و با نظر مبارک حضرت امام (ره) جایگاهی همانند جايگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد. شورای عالی علاوه بر اینکه نهاد قانونی است و بار قانونی دارد یک نهاد بسیار مفید در عرصه فرهنگ تلقی می شود.

جعفرپور ادامه داد: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگي نبود در خصوص مسئله فرهنگ وضع اسف باری داشتیم اما در حال حاضر نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی و سند تحول آموزش و پرورش را داریم و تلاش مان این است که این نقشه های مصوب شورا را در نظام برنامه ریزی و بودجه کشور بگنجانيم.

وی با اشاره به پیوست فرهنگی، اظهار داشت: خوشبختانه در این خصوص دولت موظف شده نقشه مهندسی فرهنگی و پیوست فرهنگی را اجرا کند و در یک برنامه زمان بندی برای همه اقدامات  مهم کشور پيوست فرهنگي را به رسمیت بشناسد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما