شناسهٔ خبر: 22573 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سلیمانی: شعرهای شاملو را نباید از کتاب‌های درسی حذف کرد

نعمت‌الله سلیمانی، داستان‌نویس معتقد است که برای چاپ آثار نویسندگان پیشرو ادبیات معاصر در کتاب‌های درسی باید نظرسنجی‌ وسیعی وجود داشته باشد تا درخشان‌ترین آثار در این کتاب‌ها منتشر شوند. وی به ایبنا گفت که به عنوان مثال نباید شعرهای زیبایی را که احمد شاملو درباره عشق و وطن دوستی دارد، از کتاب‌های درسی حذف کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سلیمانی گفت: مسلماً در کتاب‌های درسی دبیرستان و ابتدایی آثاری از ادبیات معاصر وجود دارند، اما باید آثاری مقتضی با سن دانش‌آموزان در این کتاب‌ها چاپ شود.

نویسنده رمان «نخل‌ها و آدم‌ها» توضیح داد: آثاری هست که به اسم کودکان و نوجوانان تولید می‌شوند، اما مخاطبان اصلی آن‌ها بزرگسالانند. معتقدم در کتاب‌های درسی باید آثاری ارایه شوند که مخاطبشان صرفاً کودکان و نوجوانانند و این آثار برای گروه سنی آن‌ها تولید شده باشد.

سلیمانی یاد آور شد: به طور مثال زنده‌یاد احمد شاملو شعرهای درخشانی سروده. البته شعرهایی نیز دارد که مربوط به قبل از انقلاب است و نگاه سیاسی دارد. به گمانم نمی‌توان شعرهای زیبایی را که این شاعر درباره عشق، و وطن دوستی دارد، از کتاب‌های درسی حذف کرد. برای چاپ چنین آثاری در کتاب‌های درسی ادبیات باید قضاوت‌های سیاسی را کنار گذاشت اما آثاری که مباحث عقیدتی را مطرح می‌کند و دست و پای گروه مؤلفان کتاب‌های درسی را می‌بندند، می‌توانند با تأمل و سنجیدگی کنار بروند و به جای آن شعرهای درخشان دیگری را از همان شاعر در کتابها منتشر کرد.

نویسنده کتاب «آبادان من» اضافه کرد: در مقطع دبستان باید آثاری منتشر شود که برای گروه سنی مختص آن‌ها نوشته شده است. معتقدم استفاده از آثار نویسندگان پیشروادبیات داستانی معاصر در کتاب‌های درسی دبیرستان از ضروریات زمانه است.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از اعمال سلیقه گروه‌های مختلف باید چاپ آثار درخشان در کتاب‌های درسی کارشناسی شود. چنین اموری را می‌توان به نظرسنجی جامعه آماری‌مان که نماینده‌ای از نخبگان‌اند سپرد.

این داستان‌نویس گفت: به طور مثال می‌توان از 500 نخبه برای انجام این کار نظرخواهی کرد تا با جدیت از اعمال سلیقه و ورود نگاه‌های سیاسی در این عرصه جلوگیری شود. صرفاً درباره مسایل عقیدتی معتقدم نمی‌توان آثاری را برای خواندن بچه‌ها انتخاب کرد که بر روح و روان آنان تأثیرات منفی بگذارد.

نعمت‌الله سلیمانی از نویسندگان ادبیات جنگ و دفاع مقدس است. کتاب «نخل‌ها و آدم‌ها» و «آبادان من» دو اثر شاخص او در این زمینه هستند که سال‌ها پیش منتشر شده و به چند چاپ رسیده اند. 

نظر شما