شناسهٔ خبر: 22045 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

5 آفتی که باعث فروش کم کتاب‌های خودنشر می‌شود

باوجود گرایش روزافزون نویسندگان به خودنشری، عدم رعایت برخی موارد قبل و بعد از انتشار کتاب از سوی آنان باعث فروش پائین کتاب و سرخوردگی نویسندگان می‌شود. هافینگتن پست در گزارشی به این مساله پرداخت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ هافینگتن پست در گزارشی 5 آفتی که باعث فروش کم کتاب‌های خودنشر می‌شود را بیان کرد. این نوع انتشار که به‌عنوان یک هوس زودگذر در نظر گرفته می‌شود، کانالی مناسب برای نشر در اختیار بسیاری از نویسندگان قرار داده است. حتی ناشرانی بزرگ مانند هارپرکالینز و رندوم هاوس از آثار خودنشر استقبال می‌کنند و این نشان می‌دهد خودنشری جدی گرفته‌شده است.

همچنین آخرین آمار از کتاب‌های خودنشر وعده آینده‌ای درخشان برای این حوزه را می‌دهد. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که تعداد کتاب‌های خودنشر در سال 2012 نسبت به 2011 ، 59 درصد افزایش و نسبت به 2007 ، 422 درصد افزایش داشته است.

بااین‌وجود همه نویسندگان مستقل از خودنشری راضی نیستند و اغلب از فروش نامناسب کتابشان شکایت می‌کنند. باید گفت این موضوع به شانس ربطی ندارد بلکه به انجام اقدامات صحیح قبل و بعد از انتشار کتاب، برای اطمینان از فروش بستگی دارد.

گرچه این اقدامات زیاد هستند ولی 5 دلیلی که درفروش پائین کتاب‌های خودنشر مؤثرند عبارت‌اند از: 

موضوع گسترده یا مبهم
محبوب‌ترین کتاب‌ها در دسته‌بندی‌های خاص قرار می‌گیرند. ناشران بزرگ این موضوع را می‌دانند ولی نویسندگان مستقل از آن آگاهی ندارند. این‌یکی از دلایل برای ارجحیت کار با انتشاراتی‌های بزرگ است: آن‌ها می‌توانند یک کتاب را متناسب با مخاطب خاص عرضه کنند.
اگر موضوع کتاب شما بسیار مبهم یا بسیار گسترده است، ممکن است به‌سختی بتوانید آن را برای مخاطب هدف به‌طور صحیح طبقه‌بندی کنید.

کیفیت پایین (نوشتن، ویرایش، طرح‌ریزی و ...)
هنگامی‌که یک کتاب توسط ناشری معتبر منتشر می‌شود، طرح‌ریزی و ویرایش آن ماه‌ها طول می‌کشد تا درنهایت یک محصول باکیفیت و بی‌عیب و نقص روانه بازار شود، اما نویسندگان مستقل اغلب برای عرضه فوری کتاب خود از راه‌های میانبر استفاده می‌کنند.
اگر بخواهید خود کتابتان را منتشر کنید، باید از متخصصانی برای غلط‌گیری و ویرایش کمک بگیرید چراکه این‌ها کارهایی نیستند که خودتان یا اطرافیانتان انجام دهید، مگر اینکه در آن‌ها تخصص داشته باشید.

جلد و ظاهر نامتناسب
جلد کتاب نخستین برداشت را از کتاب به خواننده القا می‌کند. اگر کسی بخواهد به کتاب شما نگاهی بیندازد و جلد آن مناسب و جذاب نباشد، شاید از ادامه کار خود منصرف شود. خود ناشران باید برای این موضوع نیز از یک متخصص بهره بگیرند.

قیمت نامناسب
در این مورد یک راز کوچک وجود دارد: برای فروش کتاب خود باید واقع‌بین باشید و قیمت آن را در محدوده عناوین مشابه تعیین کنید. درست است که اگر کسی واقعاً طالب کتاب شما باشد، آن را به هر بهایی می‌خرد ولی اگر کسی به دنبال کتابی در یک ژانر خاص باشد، آنگاه به سراغ کتاب‌هایی باقیمت‌های مناسب‌تر خواهد رفت، مخصوصاً اگر شما یک نویسنده تازه‌کار باشید.

عجله برای موفقیت... ناگهان ایست؟!
مانند هرکار دیگری برای انتشار یک کتاب نیز در ابتدا انرژی و شور و شوق زیادی وجود دارد، بسیاری از نویسندگان خود‌نشر هرچه دارند می‌دهند تا اسم کتاب خود را در آمازون ببینند و چندین ماه را برای تبلیغ کتاب خود صرف می‌کنند. سپس ناگهان سرخورده شده و همه تلاش‌های بازاریابی را متوقف می‌کنند و احتمالاً درنهایت هیچ به دست نمی‌آورند.
بازاریابی کتاب فرآیندی طولانی‌مدت است و اگر انتظاراتتان در مدت‌زمان کوتاه برآورده نشود، نباید ناامید شوید. موفقیت یک‌شبه به دست نمی‌آید.

نظر شما