شناسهٔ خبر: 22018 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کمک خیرین مقیم خارج به دانشگاه‎ها

معاون اداری و مالی وزارت علوم گفت: با هماهنگی شورای عالی ایرانیان قرار شده از ظرفیت خیرین مقیم خارج کشور در دانشگاهها استفاده شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر محمد حسین امید صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه ریاست دانشگاه صنعتی شریف، گفت: من خیلی وقت نیست که دکتر روستاآزاد (رئیس سابق دانشگاه شریف) را از نزدیک می شناسم. از قبل نیز وی را به عنوان رئیس دانشگاه شریف می شناختم، در این یک سال وی از روسای بسیار فعال و متدین دانشگاه بود، از همه مهمتر عاشق دانشگاه خود و به دنبال اعتلای آن است و وقت بسیار زیادی برای این دانشگاه می گذاشت.

وی ادامه داد: دانشگاه شریف یکی از استثنائات و افتخاری برای نظام است و هر کسی که برای آن کار کند وظیفه است و اگر کار نکند کوتاهی کرده است. همه کسانی که کار اجرایی می پذیرند در واقع چیزی جز زحمت عایدشان نمی شود مگر اینکه اهداف دیگری را دنبال کنند که خوشبختانه در دانشگاهها اینگونه نیست.

معاون اداری مالی وزارت علوم گفت: دانشگاه شریف از معدود دانشگاههایی است که دارای برنامه راهبردی است و این بسیار خوب است. متاسفانه اکثر دانشگاههای ما فاقد برنامه راهبردی هستند بنابراین ما طرحی را بر اساس الگوی دانشگاه شریف و دانشگاه تهران و برخی از دانشگاهها که دارای برنامه راهبردی هستند آماده کرده ایم تا دانشگاههای دیگر نیز به دنبال اجرای برنامه راهبردی باشند.

امید در ادامه به سیاست های توسعه مراکز آموزش عالی طی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: این مسئله رخداد خیلی خوبی نیست، واقعیت این است که ظرف آموزش عالی و نظام بودجه ای آن محدود است و اگر یک روزی ۶۰ دست بر آن برده می شد اکنون ۱۲۰ دست بر آن برده می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۰۰ میلیارد تومان دانشگاههای دولتی در بخش جاری با کسری بودجه مواجه هستند، بخش عمرانی نیز همین گونه است. ۳ هزار میلیارد تومان پروژه های ناتمام از ۵ تا ۸۰ درصد باقی مانده که با اعتبارات امسال حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است که ممکن است تا ۲۰ سال نیز به طول انجامد و دانشگاهها برای اجرای طرح جدید با مشکل مواجه هستند.

امید افزود: در اجلاس روسای دانشگاهها در مشهد اعلام کردم که باید یک نگاه جدید به منابع و درآمد آموزش عالی داشته باشیم و وابستگی به بودجه های دولت را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: اکنون که در پایان شش ماه اول سال هستیم ۴۵ درصد از بودجه آموزش عالی محقق شده، ما تیمی در وزارت علوم تشکیل داده ایم که در این زمینه فکر کرده و راه حل ارائه دهند چرا که دانشگاههای بزرگ بیشتر از دانشگاههای دیگر آسیب می بینند.

امید، به فرسودگی آزمایشگاهها و تجهیزات دانشگاهها اشاره کرد و گفت: تجهیزات آزمایشگاهی فرسوده شده است و ما از اندوخته ها مصرف می کنیم، باید این تجهیزات به روز شوند و آن هم به اعتبارات زیادی نیاز دارد، باید به دانشگاههای پیش رو و برتر نگاه ویژه ای شود.

وی در ادامه افزود: باید بار خدمات رفاهی و دانشجویی از روی دانشگاهها برداشته شود، ما در سالهای اخیر در این زمینه عقبگرد داشته ایم.

معاون اداری و مالی وزارت علوم تصریح کرد: در این زمینه طرحی داریم که اگر محقق شود طی ۴-۵ سال آینده بار خدمات رفاهی دانشجویی از روی دانشگاهها برداشته می شود و دستگاه دیگری متولی می شود و خود نیز کسری های این بخش را پیگیری می کند.

وی افزود: همه اعتبار آموزش عالی کشور ۴ هزار میلیارد تومان بوده این در حالی است که برخی از دانشگاههای ما در منطقه اعتباری که نیاز دارند بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است و ما مجبوریم این اعتبار را بین ۱۲۰ دانشگاه کشور که دارای ۱۸۰ ردیف هستند، توزیع کنیم.

امید ادامه داد: در این زمینه باید از کمک خیرین استفاده کنیم، اخیرا با هماهنگی که با دبیرخانه شورای عالی ایرانیان به وجود آورده ایم می خواهیم از کمک های خیرین مقیم خارج کشور در پروژه ها و دانشگاهها استفاده کنیم.

وی به طرح توسعه دانشگاه شریف اشاره کرد و گفت: امیدواریم شرایط فراهم شود و طرح پردیس دانشگاه شریف در منطقه ۲۲ تصویب شود و سپس از بانک توسعه اسلامی به آن وام اختصاص دهیم که هم طرح توسعه این پردیس و هم طرح توسعه دانشگاه اجرایی شود.

امید به طرح توسعه دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر نیز اشاره کرد و گفت: طرح توسعه دانشگاه تهران حدود ۷-۶ سالی بود که تعطیل بود و این به دلیل وجود نگاه اشتباهی بود که در گذشته معتقد بودند دانشگاهها نباید در شهر باشند باید دانشگاهها در بیابانها باشند تا نگرانی کمتر باشد که خدا را شکر این نگاه غلط برطرف شده است و ما امیدواریم دوباره طرح توسعه دانشگاه تهران ، دانشگاه شریف و دانشگاه امیرکبیر از سر گرفته شود.

وی درباره اینکه دانشگاه ایرانیان اقدام به پذیرش دانشجو به شکل مجازی کرده است درست بعد از اینکه وزارت علوم اطلاعیه ای در خصوص این دانشگاه صادر کرد، گفت: من در این زمینه اطلاعی ندارم. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به این دانشگاه ابلاغ شد این دانشگاه برای پذیرش دانشجو باید مجوز دریافت کند.

وی در خصوص افزایش شهریه دانشگاه آزاد نیز گفت: دانشگاههای ما با مشکلات مالی شدید روبرو هستند به طوری که دانشگاههای دولتی ما ۱۵۰۰ میلیارد تومان با کسری مواجه هستند.

معاون اداری و مالی وزارت علوم افزود: دانشگاههای آزاد و غیر انتفاعی نیز دانشگاههایی هستند که با مشکلات مالی مواجه هستند و اینکه دانشگاه آزاد چقدر افزایش شهریه داشته و چقدر از حدی که مجاز بوده افزایش شهریه دهد، خارج شده، خبر ندارم ولی مصوبه ای که وزارت علوم اعلام کرده برای افزایش شهریه، اکثر دانشگاهها رعایت کرده اند.

امید افزود: آیین نامه وزارت علوم در خصوص شهریه ها بسیار شفاف است و اگر دانشگاهی آن را رعایت نکرده باشد و اعتراضی باشد معاونت آموزشی وزارت علوم به آن رسیدگی می کند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد با آن برخورد می شود اما آیا اینکه دانشگاه آزاد تخلفی در این زمینه داشته است، اطلاعی ندارم ولی بعید می دانم دانشگاه خارج از مصوبه وزارت علوم عمل کند. چرا که دانشگاه تا یک سقفی برای افزایش شهریه اجازه داشته است ولی جزئیات آن را نمی دانم .

وی درباره مسکن مهر دانشجویی نیز تصریح کرد: وزارت علوم در این زمینه اقدامی انجام نداده است، بحث مسکن مهر دانشجویی در دولت قبل مطرح شد و در آن زمان نیز وزارت علوم کار اجرایی برعهده نداشت و معاونت فرهنگی وزارت علوم در زمینه اطلاع رسانی آن فعالیت می کرد.

معاون اداری مالی وزارت علوم، گفت: در خصوص اینکه آیا شما به عنوان گزینه وزارت علوم مطرح هستید، گفت: از این شوخی ها با من  نکنید.

نظر شما