شناسهٔ خبر: 21996 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بهزاد فراهانی: رادیو در سیاست‌های کلان استثمار شده است

کارگردان نمایشنامه رادیویی «کوروش کبیر» با اشار به هزینه نهایی این کار از اینکه رادیو در سیاست‌های کلان استثمار شده و هنرمندان در این رسانه با دستمزدهای پایین کار می‌کنند، سخن گفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ بهزاد فراهانی با اشاره به مجموعه «کوروش کبیر» که قرار است برای رادیو آن را کارگردانی کند، گفت: این کار مجموعه‌ای از داستان‌های شب از تولد کوروش و مادها و زندگینامه او در جوانی و پادشاهی است که در 18 شب پخش می‌شود.

وی ادامه داد: داستان این نمایش نشان می دهد در ایران پادشاهان و رهبران در دوره هخامنشی و ماد و پارس چگونه حکومتی بودند و نظریات و دیدگاه‌هایشان چه بوده است. این کار توسط راد به صورت نمایشنامه تنظیم شده است.

باید کاری کنیم که زیرساخت ذهنی به تصویر تبدیل شود

کارگردان مجموعه داستان شب «کوروش کبیر» درباره المان‌هایی که یک داستان رادیویی نیاز دارد تا مخاطب را به خود جذب کند، عنوان کرد: زبان، اتمسفر و بازی‌ها مهمترین عناصر یک نمایشنامه هستند. در واقع مخاطب، نبودن چشم و تصویر را به تمامه باید در شنیدن بازی‌ها ببیند. به هرحال شنونده ما در زیرساخت‌های ذهنی خود نوعی پیش زمینه و پیش شناخت از کوروش دارد و ما باید کاری کنیم که این زیرساخت ذهنی به تصویر تبدیل شود و در ذهن مخاطب به خوبی بنشیند.

فراهانی با اشاره به 100 هنرمندی که در این کار مشغول تمرین هستند، به تفاوت یک گوینده معمولی و بازیگر اشاره و تاکید کرد: این کار 100 بازیگر دارد و نه گوینده زیرا گوینده کسی است که یک خبر و گزارش را هرچند خوب تنها قرائت می‌کند. گوینده تابعیت کامل بر متنی که می‌خواند، دارد اما بازیگر متن موجود را دوباره خلق می‌کند.

متن را دوباره زندگی می‌کنیم

وی با بیان اینکه بازیگران کاری تازه می‌سازند و اصلا نمی‌توانند تابع مطلق متن باشند، افزود: ما قرار است متن را دوباره زندگی کنیم و طبعا داستان مختصات نو و حتی معایب تازه‌ای پیدا می‌کند.

این بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما درباره خلق دوباره متن در عین وفاداری به آن نیز بیان کرد: ما از نظر محتوا به متن وفادار هستیم اما از نظر فرم هیچ تعهدی وجود ندارد. بازیگری که به رادیو می‌آید باید توانایی‌های زیادی داشته باشد چراکه با بازیگر تلویزیونی تفاوت بسیاری دارد، برای بازیگر رادیویی زبان بزرگترین ابزارش است. در تلویزیون تصویر، تکنولوژی و اشیا هستند اما در رادیو همه چیز تخیل است و شما باید به داستان رنگ و عمق و جان تازه‌ای ببخشید، بنابراین بازیگر رادیویی مختصات متفاوتی دارد.

بازیگر سریال «امام علی (ع)» با بیان اینکه هم اکنون مشغول تمرین با گروه این نمایش رادیویی است، اظهار کرد: این کار در 18 قسمت تولید می‌شود که قرار است در 3 بخش 6 قسمتی ضبط شود و ما هم اکنون در حال تمرین 6 قسمت آغازین این داستان هستیم و در این تمرین‌ها قرار است ریتم، دیالوگ‌ها و فضاسازی به تحلیل درآید. هنوز زمان پخش این نمایش مشخص نشده و ما مشغول تمرین هستیم.

دستمزدم با یک کافه گلاسه برابری نمی‌کند

وی درباره موسیقی این اثر نیز عنوان کرد: بخشی از موسیقی این کار از فیلم‌های کلاسیک و تاریخی جهان گرفته شده و بخشی هم از موسیقی و آثار خود ما استفاده شده است که درنهایت این نمایش موسیقی ویژه‌ای را به کار گرفته است.

فراهانی در ادامه بیان کرد: ما در این کار نمی‌توانیم از موسیقی زنده استفاده کنیم چون هزینه کار بالا می‌رود. در رادیو همه هزینه‌ها و دستمزدها پایین است و برای چنین کارهایی نمی توان خرج کرد. دستمزد خود من که 50 سال است در این حرفه مشغولم جلسه‌ای 15 هزار تومان است که با یک کافه گلاسه هم برابری نمی‌کند. البته همه بچه‌های رادیو به همین شکل هستند به طور مثال برای همین 18 قسمت که حدود یک ماه و نیم کار می‌برد ولی حدودا 600 هزارتومان به ما می‌دهند.

بازیگر مجموعه‌های «کت جادویی» و «پس از باران» که مدت زیادی است در رادیو فعالیت ندارد و حالا به رادیو بازگشته است در پایان سخنانش با اشاره به سیاست‌های رادیو و همچنین حضور خودش در این رسانه  بیان کرد: رادیو در سیاست‌های کلان استثمار شده است با این حال من وقتی دلم برای دوستانم در رادیو تنگ می‌شود به رادیو می‌روم و در این مدیوم کار می‌کنم.

نظر شما