شناسهٔ خبر: 21994 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گزارشی از همایش بین‌المللی ایرانشناسان در شهر مونترال – کانادا

محسن جعفری‌مذهب، مدیر سرای ایرانشناسی می‌گوید: همایش‌های ایرانشناسی در حقیقت بازار جهانی پژوهش‌های ایرانشناسی است اما متاسفانه نتایج و دستاوردهای این همایش‌ها در داخل کشور بازتابی ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ ارائه «گزارشی از همایش بین‌المللی ایرانشناسان در شهر مونترال – کانادا که (۶ تا ۹ آگوست ۲۰۱۴/ ۱۵ تا ۱۷ مرداد ۱۳۹۳) عنوان نشستی بود که سرای ایرانشناسی با همکاری پژوهشکده و کتابخانه مطالعات ایرانشناسی و مرکز بازشناسی اسلام و ایران با سخنرانی کیومرث امیری، رئیس مرکز بازشناسی اسلام و ایران، داریوش بوربور، مدیر پژوهشکده و کتابخانه مطالعات ایرانشناسی و محسن جعفری‌مذهب، مدیر سرای ایرانشناسی سه‌شنبه، ۲۵ شهریورماه برگزار کرد.

جعفری‌مذهب با اشاره به همايش‌هاي ايرانشناسي كه به گفته وی بازار جهاني پژوهش‌هاي ايرانشناسي است، به‌ انجمن‌هاي بين‌المللي ايرانشناسي اشاره کرد و گفت: در ابتدا انجمن بين‌المللي شرق‌شناسي بود كه در سال ۱۸۷۳ میلادی در پاريس تاسيس شد و پس از آن به نام انجمن بين‌المللي مطالعات آسيايي و شمال آفريقايي (ايكاناس) فعاليت كرد. ايرانشناسي از دل شرق‌شناسي خارج شد و در كنار عرب‌شناسي، ترک‌شناسي و هندشناسي نشست و سپس به تنهايي موضوع پژوهش شد. 

مدير سراي ايرانشناسي ادامه داد: برخي فعاليت‌هاي پژوهشي ديگر چون مطالعات منطقه‌اي همچون خاورميانه‌اي، آسياي مركزي، قفقازي، خليج فارس، موضوعي مانند زبان فارسي، زبان‌هاي ايراني، اسناد ايراني، مانوي‌شناسي، سغدي‌شناسي، كتيبه‌شناسي، نسخه‌هاي خطي، مطالعات ديني – مذهبي به دليل آميختگي فرهنگ ايراني با اسلام و تشيع و مطالعات قومي مانند كردشناسي، افغان‌شناسي، بلوچ‌شناسي، تاجيک‌شناسي نيز به ايرانشناسي ياري رساندند.
 
وی با بیان این‌که امروزه سه انجمن بين‌المللي ايرانشناسي وجود دارند، عنوان کرد: انجمن بين‌المللي ايرانشناسي دهمين نشست خود را ماه گذشته در مونترال كانادا برگزار كرد، انجمن جوامع فارسي زبان نیز سال گذشته در سارايوو نشستی برپا کرد، انجمن اروپايي ايرانشناسان هم دوسال پيش در كراكوو لهستان همایشی ارائه کرد. انجمن ايرانشناسان اسكانديناوي نیز دو سال پيش در اسلو نروژ نشست داشت. این نشست‌ها فرصتي براي طرح انديشه‌هاي ما براي ايرانشناسان است. متاسفانه حضور ايرانيان در اين نشست‌ها كاملا انفرادي و شخصي است و انعكاس چنداني نيز در جامعه علمي ايران ندارد.
 
مدیر سرای ایرانشناسی افزود: نشست امروز نخستين نشست از سلسله نشست‌هايي است كه هدف اصلی آن، اطلاع‌‌رسانی از همایش‌هایی است که با هدف ایران‌شناسی در سایر کشورها برگزار می‌شود و متاسفانه نتایج آن در ایران، به خوبی منعکس نمی‌شود. دكتر داريوش بوربور نیز كه يكي از معدود ايرانيان حاضر در همايش بود گزارشي از همایش گردآوری کرده است، به اميد این‌كه در آينده نيز شاهد اين‌گونه گزارش‌ها باشيم. 

 



گذری کوتاه بر حال و هوای همایش‌های ایرانشناسی

در ادامه این نشست، بوربور ضمن نمايش عكس‌هايي از حال و هواي همايش‌هاي ايرانشناسي گوناگون در سال‌هاي اخير كه تقريبا در همه آنها حضور داشته، به بیان محدوديت‌هاي همایش‌های ایرانشناسی در خارج از کشور، جايزه‌هايي كه در این همایش‌ها به پژوهش‌ها، كتاب‌ها و پايان‌نامه‌ها مي‌دهند و همچنین حال و هوای دوستان ايرانشناسي كه عشق ايران را در دل دارند و برخي خاطرات خود در این همایش‌ها سخن گفت. 

سپس كيومرث اميري، رئيس مرکز بازشناسی اسلام و ایران، در این نشست به واکاوی چهار مفهوم  ايران سرزميني، ايران تاريخي، ايران فرهنگي و ايران سياسي پرداخت و سهم ايرانشناسان در چهار مفهوم را بیان کرد.

کنفرانس مطالعات ایران‌شناسی هر دو سال یکبار از سوی انجمن بین‌المللی مطالعات ایران‌شناسی در یکی از شهرهای بزرگ کشورهای مختلف با شرکت ده‌ها تن از استادان ایرانی و غیر ایرانی دانشگاه‌های جهان، پژوهشگران موسسه‌های تحقیقاتی و یا محققان مستقل که در زمینه رشته‌های گوناگون ایران‌شناسی مطالعه و تدریس و تحقیق می‌کنند، برگزار می‌شود. 

همایش دوسالانه‌ بنیاد بین‌المللی ایران‌شناسی، امسال در شهر مونترال کانادا، در روزهای ۶ تا ۹ آگوست ۲۰۱۴/ ۱۵ تا ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ برگزار شد و فرصتی را برای گردهم آمدن فعالان این حوزه از جای جای جهان را فراهم کرد.

نظر شما