شناسهٔ خبر: 21992 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مشکلات ناشران در چه شرایطی کمتر است؟

مدیر انتشارات فیض کاشانی گفت:‌ اگر ارشاد خود عهده‌دار ممیزی باشد، مشکلات کمتری برای ناشران پیش می‌آید و به لحاظ مادی و معنوی ضرر و زیان ناشران بسیار کمتر از زمانی است که خود عهده‌دار ممیزی آثارشان باشند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ ناصر تبریزی مدیر انتشارات فیض کاشانی با اشاره به طرح واسپاری ممیزی به ناشران گفت: من به عنوان ناشری که بیش از 35 سال از فعالیتم در عرصه نشر می‌گذرد، مخالف این مسئله هستم،‌ چرا که به نظر من طرحی نیست که با آمد و رفت دولت‌ها ثابت مانده و دستخوش تغییر نشود.

وی ادامه داد:‌ هم‌چنانکه در دوره‌هایی در وزارت ارشاد برخی ناشران که مورد تایید بودند به مانند سایر ناشران مشمول ممیزی نمی‌شدند،‌ ولی در دوره‌های بعد روال دستخوش تغییر شد. بنابراین به نظر من اینکه وزارت ارشاد خود عهده‌دار امر ممیزی باشد و اینگونه امور را به ناشران واگذار نکند بهتر است.

تبریزی گفت:‌ اگر ارشاد خود عهده‌دار باشد، مشکلات کمتری برای ناشران پیش خواهد آمد و به لحاظ مادی و معنوی ضرر و زیان ناشران بسیار کمتر از زمانی است که خود عهده‌دار ممیزی آثارشان باشند.

مدیر انتشارات فیض کاشانی تصریح کرد:‌ اگر ممیزی به ناشران واگذار شود، قطعا بسیاری از ناشران بزرگ خود احتیاط می‌کنند تا آثار چاپی‌شان دارای ایراد نباشد‌، اما قطعاً‌ هستند برخی ناشرانی که از روی عناد این امر را رعایت نکرده و فرصت را باز دیده و به انتشار آثاری دست می‌زنند که مناسب جامعه نیست. آن زمان ارشاد می‌خواهد وارد عمل شود و نسبت به جمع‌آوری کتاب اقدام کند که چندان تأثیرگذار نخواهد بود.

وی با اشاره به روند ممیزی در دولت یازدهم گفت:‌ اکنون ممیزی تنها با تسریع روند صدور مجوز و پرهیز از سلیقه‌گرایی حل خواهد شد. وزارت ارشاد اگر دستور‌العمل ثابتی را در نظر بگیرد و بر اساس آن دستورالعمل اقدام به ممیزی کند،‌ رویه مشترک خواهد بود و ناشران نیز دچار مشکلات کمتری می‌شوند‌، بسیاری از مشکلات فعلی و گذشته ممیزی به نبود همین دستورالعمل باز می‌گشت. برای نمونه در روند چاپ کتابی، ممیز ارشاد نسبت به پاراگرافی که در آن حضرت علی‌اکبر نوجوان معرفی شده بود،‌ ایراد گرفته و گفته بود که ایشان در کربلا جوان بوده‌اند. در صورتی که هر دوی این موارد استناد تاریخی دارد.

تبریزی با اشاره به اقدام وزارت ارشاد برای تدوین آیین‌نامه ممیزی که قرار است در اختیار گروه‌های کارشناسی ناشران قرار گیرد،‌ گفت:‌ اگر قرار است آیین‌نامه‌ای تدوین شود،‌ این آیین‌نامه در اختیار ممیزان اداره کتاب قرار گیرد تا مبنای عمل ممیزی در خود ارشاد شود،‌ دیگر چه نیازی به واسپاری ممیزی به ناشران است؟

وی با اشاره به دلایل مخالفت خود با طرح واسپاری ممیزی به ناشران گفت:‌ اگر ممیزی به ناشران واگذار شود،‌ ممکن است عده‌ای از کارشناسان احساس کنند،‌ محتوا مشکلی ندارد. ولی از دید ارشاد مشکلی داشته باشد، آن زمان باید کتاب از جامعه جمع شده و ضرر اقتصادی فراوانی به ناشران وارد می‌شود.

این ناشر افزود:‌ علاوه بر این،‌ ممیزی یعنی گزینش و فیلتر، بنابراین گزینش دست شخص نیست، دست نهاد است، من ممیزی کتاب را یک گزینش می‌دانم‌، که باید دست نهاد دولتی یا حاکمیتی باشد،‌ چون تشخیص عرف جامعه و قانون اساسی باید از سوی یک نهاد قانونی و دولتی انجام شود.

وی با بیان این مطلب  که تمایلی به قبول واسپاری ممیزی در دفتر انتشاراتی خود ندارد،‌ گفت:‌ در وضعیت فعلی که ممیزی در دست ارشاد است و تسلط بر موضوع دارد، گاهی کتابی چاپ می‌شود و دو سال بعد از سوی جامعه یا رسانه‌ها نسبت به آن انتقاداتی وارد شده و در نهایت ارشاد انتشار آن را به صلاح جامعه نمی‌داند،‌ بنابراین از چاپ دوم آن جلوگیری می‌کند،‌ اگر ممیزی در بین ناشران و ارشاد پخش شود،‌ بروز این گونه موارد تعدد بسیار پیدا می‌کند که به صلاح جامعه نیست

تبریزی افزود:‌ علاوه بر این اکنون مسئولیت ممیزی با ارشاد است، پس از واسپاری مشخص نیست،‌ مسئولیت با چه کسی است. ناشر باید پاسخگو باشد یا ارشاد؟ خسارت وارده به جامعه و به ناشر را چگونه باید جبران کرد؟

نظر شما