شناسهٔ خبر: 21987 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز فعالیت گروه «هنر و تجربه» با فیلمی از سهراب شهیدثالث

شب گذشته اکران گروه سینمایی «هنر و تجربه» با نمایش فیلم «یک اتفاق ساده» به کارگردانی سهراب شهید ثالث در موزه سینما آغاز شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ شب گذشته اولین اکران گروه سینمایی «هنر و تجربه» با نمایش فیلم «یک اتفاق ساده» به کارگردانی سهراب شهید ثالث در موزه سینما همراه بود.

در ابتدای این مراسم  امید روحانی که در فیلم «یک اتفاق ساده» به عنوان دستیار کارگردان در کنار سهراب شهید ثالث حضور داشت درباره شخصیت شهیدثالث گفت:‌ از ابتدای حضور سهراب با هم بودیم و من دستیار فیلم‌نامه‌نویس او و بعدها دستیار کارگردان وی بودم. فیلم «یک اتفاق ساده» یکی از مهم‌ترین آثار سینمای ایران است که آغازگر یک جنبش سینمایی است. اما متأسفانه قدر آن را ندانستند چون بعد از ساخته شدن در قفسه‌ها خاک خورده است.

نظام‌الدین کیایی صدابردار سینما در ادامه مراسم درباره شخصیت شهید ثالث گفت:‌ زمانی که سهراب شهید ثالث شروع به فیلم‌سازی کرد کسی شبیه به سهراب پیدا نمی‌شد حتی زمانی که ما در دبیرستان بودیم با اینکه دانش‌آموزان همیشه شباهت‌های یکسانی دارند اما سهراب متفاوت بود پسر تمیز و ساکتی بودکه بعدها در خارج از کشور نیز با هم همراه بودیم.

وی با اشاره به فیلم «سیاه و سفید» سهراب شهید ثالث ادامه داد: سهراب مردی بود که همه دنیا را سیاه و سفید می‌دید. او مثل ما دنیا را رنگی نمی دید. سهراب همیشه با یک سوال روبرو بود و این طوری فیلم سازیش را شروع کرد تا به «یک اتفاق ساده» رسید.

کیایی با اشاره به اثر «طبیعت بی جان» شهید ثالث گفت: تمام نقاشان بزرگ مثل کمال الملک وقتی به درجه استادی می رسند یک اثری تحت عنوان «طبیعت بی جان» خلق می کنند و سهراب هم در اوج استادی خود «طبیعت بی جان» را ساخت اما در «طبیعت بی جان» جانداری انسانها را می بینیم.

وی با اشاره به خاطره خاطرنشان کرد: روزی در خانه سهراب نشسته بودم به او گفتم که یک فیلم بسازد تحت عنوان «خاطرات یک عاشق» و اینکه آلن دلون در آن بازی کند آن موقع شرایطی فراهم بود که دلون فیلم‌های هنری بازی می‌کرد. من به خاطر حضورم در تلویزیون آلمان و ارتباطاتی که داشتم ایده را به دفتر دلون رساندم اما در نهایت شهید ثالث به این نتیجه رسید که کار کردن با آلن دلون که شهرت دارد اثر فیلمش را محو می کند و دیگر فیلم سهراب شهید ثالث نیست.

وی در آخر گفت: سهراب فیلم سیاسی نمی‌ساخت و فیلم اجتماعی می‌ساخت. سهراب به خاطر نمونه بودنش و تک بودنش با اینکه ۱۶ سال از مرگش گذشته و پس از اینکه ۴۰ سال از آخرین ساخته‌اش می‌گذرد اینقدر طرفدار دارد که در اینجا حضور دارد.

در این مراسم نقی معصومی فیلم بردار «یک اتفاق ساده» حضور داشت و طی سخنانی کوتاه گفت: براین فیلم ما از وزارت فرهنگ و هنر آن موقع ۹۰ دقیقه نگاتیو گرفتیم و همه را برای این ۹۰ دقیقه فیلم بدون کمترین خطایی استفاده کردیم.

وی با اشاره به صحبتهای امید روحانی گفت: یادم است آقای روحانی در جلسه ای گفته بود که «یک اتفاق ساده» بهترین فیلم رنگی است که من دیده ام. واقعا هم اینطور است.

گروه سینمایی «هنر و تجربه» یک گروه اکران مختص فیلم‌های سینمایی با مخاطب خاص است که در آن قرار است فیلم‌هایی نمایش داده شوند که مخاطبین محدودتری دارند.

در این مراسم، رضا داود نژاد، مهدی صباغ زاده، امیرحسین علم الهدی، امیر اسفندیاری، جعفر پناهی، امید روحانی، نظام الدین کیایی، روح الله حجازی، نقی معصومی، مجید برزگر و... حضور داشتند.

نظر شما