شناسهٔ خبر: 21964 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر علوم: مخالفت با آزاداندیشی در دانشگاه‎ها فرار مغزها را به دنبال دارد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور از اصلاح و ابلاغ آئین نامه جدید کرسی‎های آزاد اندیشی خبر داد و گفت: متاسفانه برخی‌ با این رویکرد مخالف هستند این در حالی است که مخالفت با آزاداندیشی در دانشگاه‎ها فرار مغزها را در پی خواهد داشت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ سید ضیاء هاشمی در آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه شهرکرد با ابراز تاسف از محرومیت جامعه دانشگاهی برای بهره‎مندی از دکتر فرجی دانا، نقش وی در هدایت آموزش عالی ایران را ماندگار دانست و گفت: متاسفانه تعریف صحیح از دانشجو، دانشگاه و نقش و جایگاه آن در توسعه و پیشبرد جامعه ارائه نشده است.

نیاز سیستم دانشگاهی کشور به مدیریت و رهبری تحول گرا

وی با اشاره به نیاز سیستم دانشگاهی کشور به یک مدیریت و رهبری تحول گرا، افزود: دانشگاه به عنوان یک نماد تحول و پیشرفت در جهان تلقی می‌شود اما در حال حاضر در کشور ما دانشگاه در جایگاه و منزلت در خور شان خود قرار ندارد و تحول آفرینی در آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

هاشمی با بیان اینکه سیستم دانشگاهی کشور دچار روزمرگی و انفعال شده است، عدم حاکمیت مدیریت آینده‌نگر را عامل مهم در این انفعال و خنثی بودن دانست.

تنها راه خروج دانشگاه‌ها از رکود؛ تحول بنیادی مبتنی بر آینده محوری

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت و جهش علمی بدون نگاه به آینده و برنامه‌ریزی دقیق محقق نخواهد شد، تحقق این مهم را در تحول مدیریتی دانشگاه خواند و افزود: تنها راه خروج دانشگاه‌ها از رکود و روزمرگی تغییر و تحول بنیادی مبتنی بر آینده محوری است، چرا که شرایط موجود ما را در رساندن به یک دانشگاه شکوفا و در طراز اسلامی یاری و هدایت نخواهد کرد.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر جامعه در خدمت دانشگاه و دانشجویان است، این روند را مغایر با اهداف و برنامه‌های دانشگاهی دانست و گفت: دانشگاه باید منشا نبوغ، رشد و ارتقاء جامعه به سمت پیشرفت، توسعه و کمال باشد اما متاسفانه این مهم محقق نشده است.

وی حفظ آرامش و امنیت روانی در دانشگاه‎ها را ضروری دانست و با بیان اینکه آرامش نباید به معنای سکوت و سکون و بی‌تفاوتی در دانشگاه‌ها تلقی شود، اظهارکرد: پیش برد کارها و فعالیت‎ها در دانشگاه مستلزم ایجاد فضای آرام و بانشاط است.

هاشمی آرامش، نشاط و شادابی منطقی، عقلانی و به دور از افراط و تفریط را موجب تحول و تاثیرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه دانست و گفت: دانشگاه باید با حفظ اصول، ارزش‎ها و چارچوب‏های قانونی در راستای تحول آفرینی و نقش آفرینی در جامعه پیرامون وارد شود.

وی استاد، دانشجو و کارکنان دانشگاه را سه رکن اصلی و اساسی یک دانشگاه برشمرد و بر حفظ شان، جایگاه و مقام آنان تاکید کرد و افزود: تکریم و حفظ شان و جایگاه ، این سه رکن اصلی در دانشگاه‌ها ضروری است چرا که ارزشهای اخلاقی در دانشگاه متجلی و به جامعه منتقل می‎شود.

انتقاد حق مسلم دانشجو و استاد است

هاشمی با تاکید بر اینکه انتقاد حق مسلم دانشجو و استاد است، علم بدون انتقاد و تجلیل را پوچ و بی‌اثر دانست و گفت: به طور قطع علم بدون نقد و تحلیل پیش نخواهد رفت در همین راستا دانشجو و استاد بی تفاوت و بدون نظر و انتقاد نیز اثرگذار نخواهد شد بنابراین انتقاد منصفانه بخشی از حق یک دانشجو استاد است.

وی دانشگاه را مولد نوآوری و خلاقیت دانست و گفت: تجلی نوآوری و استعداد جوانان در دانشگاه محقق خواهد شد که این مهم بدون نظریه پردازی و نقادی محقق نخواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه نوآوری و ابتکار بدون آزاد اندیشی محقق نخواهد شد، بر لزوم گسترش کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه تاکید کرد و یکی از مهم‌ترین برنامه‎های کاری وزارت علوم را توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی بیان کرد.

وی از اصلاح و ابلاغ آئین نامه جدید کرسی‎های آزاد اندیشی خبر داد و گفت: متاسفانه برخی‌ها از طرح مسائل و مشکلات و نظرات و ایده‎ها در فضای دانشگاهی نگران و مخالف هستند اما ما این مسئله را موجب پیشرفت و تعالی جامعه دانشگاهی می‌دانیم و در اجرایی آن کوشا هستیم.

هاشمی عدم اجرای قانون و بسته نگه داشتن محیط و اجازه سخن نگفتن و بیان ایده‌ها و نظرات را از دلایل مهم مهاجرت دانشجویان و اساتید به خارج از مرزها دانست.

وی با تاکید بر اینکه مخالفت با آزاداندیشی در دانشگاه‎ها فرار مغزها را در پی خواهد داشت گفت: اگر در فضای دانشگاهی کشور عقلانیت، منطق، راستگویی و آزاد اندیشی حاکم شود آیا هیچ دانشجو و استادی میل به رفت خارج از کشور را پیدا خواهد کرد؟ به یقین این شرایط به وجود نمی‎آمد.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تقویت کرسی‌های آزاداندیشی می‌تواند علوم انسانی را نیز تقویت کند زیرا مباحثی که محل چالش و گفت‌وگو قرار می‌گیرد با بهره‌گیری از دانش انسانی موجود در جامعه ارتقا می‌یابد و تضارب و رقابت سازنده میان صاحبان دیدگاه‌های مختلف در دانشگاه‌ها در چارچوب قانون انجام می‌شود.

نظر شما