شناسهٔ خبر: 21900 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار پروژه ۲۰ جلدی «فلسفه سیاسی اسلامی»

علیرضا صدرا، استاد دانشگاه تهران از تألیف پروژه بزرگ دانشنامه «فلسفه سیاسی اسلامی» خبر داد و گفت: این پروژه حداقل در ۲۰ جلد منتشر می‌شود و هم‌اکنون ۵ جلد آن آماده انتشار است. این مجموعه با حمایت انجمن حکمت و فلسفه ایران منتشر می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ علیرضا صدرا، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است. وی تحقیقات، مقالات و کتب متعددی را تألیف کرده است که تحت عناوینی چون «فلسفه سیاسی»، «علم مدنی فارابی و جامعه شناسی پوزیتیویستی اگوست کنت»، «نگرش فلسفی سیاسی در اسلام و ایران»، «آسیب‌شناسی سیاسی و اجتماعی مهدویت؛ جهان در عصر غیبت و پیشاظهور کنونی»، «فلسفه کار»، «کارآیی و کارآمدی» و «نقش راهبردی دولت در نظریه سیاسی امام خمینی(ره)» منتشر شده است.

ده‌ها مقاله علمی، در مجلات مختلف علمی و دانشگاهی کشور و در همایش‌های گوناگون ارائه داده است. از قبیل «فرایند تاسیس فلسفه سیاسی در ایران و اسلام»، «نگرش فقهی سیاسی»، «مقایسه قانون اساسی قدیم و جدید جمهوری اسلامی ایران»، «علم سیاسی ایرانی و اسلامی»، «فلسفه فقه سیاسی شیعه»، «فلسفه فقه سیاسی اهل سنت»، «مردم‌سالاری اسلامی در نظریه سیاسی روسو»، «مبانی هویت ایرانی اسلامی نوین»، «مهندسی گذار نسلی»، «نهضت نرم افزاری»، «عدالت مهدوی»، «استراتژی انتظار»، «سیاست متعالی امام خمینی(ره)» و مانند اینها.

علیرضا صدرا استاد دانشگاه و پژوهشگر  درباره کتاب دانشنامه «فلسفه سیاسی اسلامی» خود گفت: این دانشنامه پروژه بزرگی است که تاکنون ۵ جلد آن آماده شده اما بیش از ۲۰ جلد برای این دانشنامه طراحی شده است که با حمایت «انجمن حکمت و فلسفه ایران» چاپ و منتشر خواهد شد.

این پژوهشگر در ادامه تصریح کرد: در این دانشنامه دیدگاه، نظریات و مفاهیم بسیاری از اندیشمندان و صاحب‌نظران فلسفه اسلامی از جمله فارابی، امام خمینی(ره)، علامه جعفری، ملاصدرا و... آورده شده است.

به گفته صدرا، انتظار می‌رود که ۵ جلدی این دانشنامه تا آخر سال منتشر شود، زیرا که متن این ۵ جلد آماده، ویراستاری و نهایی شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت پرداختن به دانشنامه‌ای به این عظمت، اظهار کرد: به عقیده من بزرگترین ضرورت و اهمیت پرداختن به این «دانشنامه فلسفه اسلامی» فرمان حضرت امام(ره) بود که حکمت را وارد حکومت کردند. کشور ما ۱۴۰۰ سال پیشینه حکمت اسلامی که در قالب «حکمت فاضله فارابی»، «حکمت مشایی عقلانی»، «حکمت عقلانی شهودی قرآنی»، «حکمت متعالی صدرایی» که در جهان اسلامی پرورانده شده، دارد که در حال حاضر وارد حکومت نشده‌اند.

صدرا با اشاره به این موضوع که باید سرمایه حکمت اسلامی خود را مانند نفت استخراج کنیم، تصریح کرد: همانند نفتی که آن را کشف و استخراج می‌کنیم و بعد پالایش می‌شود و به بنزین تبدیل می‌کنیم، ما نیاز داریم سرمایه حکمتی را که وارد حکومتمان شده، باز کنیم، و مورد استفاده قرار دهیم.  مباحث فرهنگی ما ذخایری هستند که از نفت هم غنی‌ترند. در راس ذخایر فرهنگمان، مباحث حکمت مهم‌تر است که باید آن را کشف و استخراج کنیم و به جهانیان انتقال دهیم تا از آن استفاده شود.

نظر شما