شناسهٔ خبر: 21887 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز تغییرات در بزرگترین رویداد سینمایی کشور

علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر و مشاور رییس سازمان سینمایی از مقدمات برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر صحبت کرد و از تغییرات اساسی جشنواره و استقلال بخش بین الملل خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، علیرضا رضاداد در نخستين جلسه ستاد برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر تغییرات پیش بینی شده در این رویداد بزرگ سینمایی را تشریح کرد و گفت: همزمانی آغاز این تغییرات را با ایامی که به نام سینما نامگذاری شده به فال نیک می گیریم و امید داریم این جشنواره و تغییراتی که با آن روبرو هستیم به اعتلای سینمای ایران کمک کند.  

وی یادآور شد: به تعبیر دیگر می توانیم بگوییم زنگ اجرای تغییرات اساسی در جشنواره فیلم فجر نواخته شده و نتایج بررسی ها و جلسات مشورتی به زودی در مقررات جشنواره که اعلام می شود منعکس خواهد شد.

ضرورت بازبینی جشنواره فجر

دبیر جشنواره فیلم فجر در ادامه به ضرورت بازبینی جشنواره فیلم فجر تاکید کرد و گفت: همانگونه که رییس سازمان سینمایی پیشتر اعلام کرد جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین و اثرگذارترین رویداد سینمایی کشور نیاز به تغییراتی داشت و با توجه به اینکه بیش از ۱۰ سال از آخرین تغییرات فجر گذشته٬ ضرورت این مهم احساس می شد که یکبار دیگر مقررات فجر بازخوانی و بازنگری شود و رویکرد ها و اقتضائات جدید مورد نیاز سینمای ایران در جشنواره بازتاب پیدا کند.که این لازمه هر فعالیت پویایی است.

رضاداد تصریح کرد: مدیریت جدید سینمایی در این دوره پیش رو با تحلیلی که از توانمندی و ظرفیت سینمای ایران دارد به دنبال این است که راهکارهایی را اتخاذ کند تا سینمای ایران با توجه به ظرفیت هایی که به دست آورده با مخاطبین جهانی ارتباط عمیق تر و وسیع تری پیدا کند.

نگاه و زبان متفاوت سینمای ایران

مشاور رییس سازمان سینمایی با بیان این که حضور فراوان سینمای ایران در جشنواره های جهانی حکایت از این دارد که این سینما دارای ظرفیت زیادی برای برقراری ارتباط است، توضیح داد: سینمای ایران امروز در جهان حرف متفاوت، نگاه ویژه و پیشنهاد قابل ارائه ای به جهان دارد. اکثر آثار سینمای ایران دیدگاه و نگرشی را در درون و پس زمینه خود معرفی می کند که برخاسته از آرمان های انقلاب اسلامی است و برای مخاطب جهانی خود حرفی مورد نیاز و بدیع و جدید است و به همین جهت هم از آن استقبال می شود و این مهم عامل تفاوت سینمای ایران با نمونه های غیر ایرانی سینمایی است.

رضاداد ادامه داد: گرچه در برخی موضوعات و گونه ها این تفاوت ها بیشتر است اما حتی در آثار اجتماعی سینمای ایران که قاعدتا باید با آثار مشابه غیر ایرانی شباهت های زیادی داشته باشد این تفاوت مشاهده می شود و به همین جهت هم مورد استقبال قرار می گیرند. جنبه های معرفت شناسانه سینمای ایران ریشه در فرهنگ و اعتقادات ما دارد اما برای این ظرفیت و توانایی سینمای ایران  نظام های پشتیبانی مناسبی ایجاد نکرده ایم.

برگزاری مجزای بخش بین الملل

رضاداد به تغییرات جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی ترین جمع بندی های ما در این بررسی این بود که برگزاری بخش بین الملل به صورت یک جشنواره مستقل و در زمانی متفاوت می تواند به این ظرفیت سازی کمک کند. در همین راستا به زودی مقررات این جشنواره مستقل و سازمان اجرایی آن مشخص و اعلام می شود و این آغاز مسیری جدید برای رشد سینمای ایران است. البته برای این جشنواره، در حال آماده کردن یک پیوست مستقل هم هستیم که می تواند از انحراف جشنواره و تبدیل آن به جشنواره ای مشابه سایر جشنواره ها از نظر کارکرد و تاثیر و یا جشنواره ای بی خاصیت و یا جشنواره ای بی ریشه و غیرمرتبط با بنیادهای اصلی سینمای ایران جلوگیری کند.

رضاداد تصریح کرد: این پیوست دارای سه محور است که در جمع بندی مباحث سال گذشته به آنها رسیدیم و اعلام هم کردیم که همسویی، هم جواری و هم سطحی اصلی ترین مولفه های آن است.

دو بخش رقابتی برای بخش بین الملل جشنواره فجر

وی در ادامه درباره جزییات بخش بین الملل تاکید کرد: جشنواره بین المللی دارای دو بخش رقابتی خواهد بود و وجه مشترک آثار منتخب یکی از این بخش ها همسویی و توجه به نیازهای امروز بشر و جهان امروز است که ما در حوزه فرهنگ و هنر می‌توانیم از آنها صیانت کنیم؛ همچنانکه هر جشنواره ای دارای بنیان فکری و نظری است و از یک گرایشی در سینمای جهان چه گرایش روشنفکری و یا گرایش سیاسی صیانت می کند پیوست جشنواره فجر در این بخش رقابتی این انتظار را ایجاد می کند که فجر به این سمت و سو حرکت کند و تفاوت های خودش را در صیانت و ایجاد جریان فرهنگی، هنری با اولویت های اختصاصی و بهره گیری از ریشه های اصیل سینمای ایران به نمایش بگذارد و قطعا جشنواره بین المللی فجر با توجه به نیازهای امروز سینمای جهان می تواند جشنواره ای منحصر به فرد باشد و متقاضیان و مخاطبین مهم و زیادی داشته باشد که البته شرط موفقیتش بالا بردن استانداردهای برگزاری آن است.

رضاداد با بیان اینکه رویکرد بخش دیگر رقابتی همجواری با کشورهای آسیایی و منطقه شرق فرهنگی و قاره کهن است اظهار کرد: در این بخش ها دارای ویژگی های مشترک دینی، فرهنگی، اقلیمی و زبانی هستیم که از این وجوه مشترک بهره برداری نمی کنیم و هدف این بخش تقویت این مشترکات است.

لزوم خروج از وضعیت انفعال در بین الملل

وی تاکید کرد: تجربه برگزاری بخش بین الملل فجر در یک دهه اخیر هم نشان می دهد که در شناسایی و جذب فیلم متناسب با این ویژگی ها و اولویت هایی نظیر عدالت و معنویت نباید نگرانی داشته باشیم و باید دایره شناسایی و انتخاب های خود را مستقیما به تولیدات کشور های مختلف گسترش بدهیم و اینگونه ارتباطات ما را با این کشورها و فیلمسازان اش گسترش بدهیم و فقط به فیلم های انتخاب شده توسط جشنواره های دیگر بسنده نکنیم و از این لاک انفعال در بیاییم می توانیم جنبه منحصر به فرد خودمان را پیدا کنیم و به نمایش بگذاریم و به اهدافمان نزدیک بشویم.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه مدیریت سینمای کشور بسیار امیدوارانه به این تغییر نگاه می کند گفت: فکر می کنیم تاکنون اهمیت و جذابیت های سینمای ایران و مسایل آن مانع از این بوده که به این ابعاد و ظرفیت های بخش بین الملل توجه جدی بشود.

بخش بین الملل جشنواره زیر سایه سینمای ایران

رضاداد ادامه داد: بخش بین الملل به رغم همه زحماتی که برای آن کشیده می شده همیشه در فجر تحت الشعاع بخش سینمای ایران قرار داشته و نقاط قوت آن دیده نمی شده که بتواند تقویت بشود و نقاط ضعف آن برجسته نمی شده که برطرف بشود.

به گفته وی٬ استقلال این جشنواره در زمان و حتی مکانی متفاوت با سینمای ایران می تواند ما را امیدوار کند که یک تیم کارآمد از فعالان بین الملل سینمای ایران حتما می توانند به طراحی و اجرای یک جشنواره هدفمند کمک کنند و مسیر جدید را پیش بگیرند و این قدم از برنامه های جدی نگاه جدید در تغییر گرایش بین المللی سینمای ایران برداشته شود.

مشاور رییس سازمان سینمایی گفت: جمع بندی شورای مشورتی برای این جشنواره اردیبهشت ماه و قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب است که مشکل تداخل و نزدیکی فجر با برخی رویدادهای مشابه هم برطرف می شود.

رضاداد با بیان اینکه از همین نام فجر هم برای بخش بین الملل استفاده می شود ادامه داد: این عنوان دارای معنی اصیل و ریشه داری است که دیگر فقط معرف یک زمان بخصوص نیست بلکه یک مفهوم و سابقه را با خودش به همراه دارد و جشنواره ما را در دنیا با این نام وسابقه سی و دو ساله به خوبی می شناسند و به جا می آورند.

ضعف در بخش انعکاس بین الملل

رضاداد در ادامه تصریح کرد: ما در حوزه اجرایی این بخش هم اگر مشکلاتمان زیاد نباشد در بخش انعکاس آن خصوصا در ابعاد بین المللی بشدت دچار مشکلیم. فیلم های منتخب این بخش خوب معرفی نمی شوند؛ همچنین نتایج انتخاب و داوری ها خوب انعکاس جهانی پیدا نمی کند.

دبیر سی و سمین جشنواره فیلم فجر گفت: هدف برگزاری جشنواره ها فقط انتخاب و داوری نیست بلکه برجسته سازی طبیعی آثار منتخب و توجه دادن مخاطبین گوناگون جهان به این فیلم ها است .غالب تلاش همکاران ما در بخش بین الملل برگزاری بوده در صورتی که برگزاری باید بهانه برجسته سازی طبیعی باشد و در دنیای امروز بدون اتکا و بهره برداری از ظرفیت رسانه ها برجسته سازی امکانپذیر نیست.

وی یادآور شد: ما باید با برگزاری مناسب، مخاطبین اصلی این فیلم ها را در دنیا افزایش بدهیم و به رشداقتصاد این سینما با جذب مخاطب بیشتر کمک کنیم.

رشد اقتصادی فیلمهای منتخب جشنواره

به گفته مشاور رییس سازمان سینمایی٬ باید فروش حقوق فیلم های منتخب جشنواره فجر در جهان افزایش پیدا کند و این باید شاخصه موفقیت سینمای ایران در معرفی و برجسته سازی فیلمها باشد و بازار در چنین صورتی معنا پیدا می کند و حضور میهمان در این صورت وجهی دیگر دارد و به معرفی این فیلم ها به جهان کمک می کند.

رضاداد همچنین اظهار کرد: در این سال ها از ظرفیت های بخش بین الملل جشنواره برای تبادل نظر و رسیدن به تولید مشترک استفاده نکرده ایم و اگر کرده ایم کم بوده است.در حالیکه یکی از مسایل مهم سینمای امروز جهان است توجه به همین نکته است.

وی ادامه داد: لوکوموتیو برگزاری جشنواره مستقل بین المللی فجر ساختار اجرایی سینما را منطقا در این بخش به سمت تقویت و حمایت از تولیدکنندگان و پخش کنندگان مستقل بین المللی سینمای ایران می برد و خیلی از موانع دیگر را می تواند شناسایی و برطرف کند و با استقلال این جشنواره هم مسایل و موانع بخش بین الملل شناخته تر می شود و هم بخش سینمای ایران می تواند به اهداف و استاندارد های خودش بیشتر نزدیک بشود.

سینمای ایران و ماهیت بخش تجلی اراده ملی

دبیر جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه پرسش های اساسی ما در بخش سینمای ایران ضرورت یا عدم ضرورت بخش های انضمامی و ارزیابی عملکرد این بخش ها بود اظهار کرد: به عنوان نمونه٬ در دوره ایی غیر از جوایز اصلی٬ جوایز جنبی ای هم برای تقدیر از توجه سینمای ایران به برخی موضوعات توسط نهادهای متولی آن موضوعات به فیلم هایی اهدا می شد.

رضاداد گفت: افزایش این جوایز منجر شد آیین دیگری به نام جوایز جنبی به وجود آید و در ادامه به منظور جلب توجه سازمان ها و نهادهای اجرایی کشور به ظرفیت های سینما و ایجاد ارتباط میان جامعه سینمایی کشور با نهادهای علاقمند نام این مراسم به آیین تجلی اراده ملی تغییر کرد.

وی تصریح کرد: اکنون این آیین و تعداد زیاد سازمان ها مانع از تحقق هدف اصلی این بخش یعنی ارتباط بین جامعه سینمایی کشور و اولویت های کشور شده است.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره تغییرات این بخش یادآور شد: امسال در یکی دو مورد تجربه کردیم که برگزاری این آیین به صورت مستقل توسط خود نهادها و سازمان های مرتبط راه بهتری برای انعکاس و انتقال اولویت های کشور به جامعه مخاطب یعنی هنرمندان سینمای کشور است.

به گفته رضاداد٬ در سال های اخیر حتی این انتظار ناخودآگاه ایجاد شده بود که تجلی اراده ملی به نوعی جبران کننده بخش ها و فیلم های دیده نشده جوایز فجر باشد که با هدف اصلی اش فاصله داشت.

وی همچنین گفت: مراسم بخش تجلی اراده ملی در سال های اخیر فشرده شده بود که حتی سازمان ها فرصت قرائت بیانیه خودشان را هم نداشتند و بسیاری از جایزه گیرندگان نمی دانستند چرا این جایزه را گرفتند. ما مجبور بودیم بیانیه ها را چاپ کنیم که معلوم هم نبود خوانده می شود یا نه و حتی انعکاس رسانه ای کافی هم نداشت و این یعنی جشنواره از هدفش در این بخش فاصله گرفته است.

رضاداد با اشاره به دیگر مشکلات بخش تجلی اراده ملی توضیح داد: بعضی از سازمان ها که فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر را داوری می کردند، در طول سال هیچ نسبتی با سینما برقرار نمی کردند و این هم نقض غرض بود.

وی اظهار کرد: هدف ما پیوند میان سازمان ها و سینما است و سازمان هایی که در طول سال نسبتی نداشته باشند انتظاری را هم نمی توانند به سینماگر منتقل کنند.

مشاور رییس سازمان سینمایی یادآور شد: این اشکال ها باید برطرف شود تا جشنواره ای هدفمند داشته باشیم و لازمه تحقق آن هم منطقی و  سبک تر شدن جشنواره فیلم فجر است.

رضاداد ادامه داد: به هرحال از دوره سی و سوم جشنواره فیلم فجر٬ ما سازمان ها و نهادها را تشویق به مشارکت در طول سال در تولیدات سینمایی می کنیم و از آنها خواهیم خواست که مراسم مجزایی بگیرند تا حداقل هر سازمان و نهادی درباره بخشی از اولویت ها و اهدافش با سینماگران گفت وگو کنند.

تغییر در نمایش آثار در استانها

دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به تغییرات استانی این رویداد سینمایی گفت: بخش دیگری که باز هم مانع از تحقق بخشی از اهداف فجر شده بود بخش استان ها بود .ما با نمایش گزیده ای از فیلم ها در صورت توافق تهیه کنندگان آنها با استان ها و همزمان با فجر مخالفتی نداریم اما از نظر مالی خود استان باید تامین کننده هزینه های برگزاری و حقوق فیلم ها باشند و ظرفیتهای حمایتی استان از سینما را برای استمرار در طول سال فعال کنند.

رضاداد ادامه داد: پیشتر استان های متقاضی برپایی جشنواره٬ خودشان منابع مالی شان را تامین می کردند؛ تهیه کنندگان نیز آزاد بودند که چنانچه نمایش همزمان آثارشان به رونق آن فیلم و سینما کمک کند در استان ها نمایش داده شود.در سال های اخیر استان ها متقاضی اکران فیلم ها شده اند که البته تقصیری ندارند.

دبیر جشنواره فیلم فجر توضیح داد: نبودن برنامه های متناسب با جشن های دهه فجر از یکسو و جذابیت های سینما و جشنواره فجر از سوی دیگر باعث این تمایل شده اما به هرحال هر فعالیتی برنامه و بودجه و منابع مالی متناظر و از همه مهمتر استمرار در طول سال را نیاز دارد. برگزاری جشنواره فیلم فجر در هر استانی که بودجه مورد نظر ار تامین کند قابل انجام است و دست اندرکاران استان ها می توانند با تهیه کنندگان برای نمایش آثارشان در ایام جشنواره فیلم فجر توافق کنند.

آسیب داوری های استانی

وی گفت: نکته مهم دیگر در نمایش استانی آثار در جشنواره فیلم فجر٬ داوری های مستقلی بود که در بعضی استان ها انجام می شد که با این کار موافق نیستیم زیرا در همه استان ها همه فیلم ها نمایش داده نمی شود و هر استانی اگر بخواهد داوری کند و اختتامیه داشته باشد و جایزه بدهد و تندیس سیمرغ پلاستیکی درست کند به ماهیت جشنواره فیلم فجر آسیب رسانده و این روند در شان جشنواره فجر هم نیست.

دبیرجشنواره فیلم فجر تاکید کرد: جشنواره فجر یک جشنواره ملی و متعلق به همه است، یک هیات انتخاب دارد و یک هیات داوری و مردم باید از نتایج آن بصورت واحد آگاه شوند.

رضاداد در عین حال تصریح کرد که با برگزاری مراسم و آیین های سینمایی در استانها با حضور هنرمندان مخالفتی نداریم ولی با داوری مخالفیم . چه داوری مردمی که دارای دقت های لازم نیست و چه داوری درباره فیلم ها که جامعیت لازم را ندارد اما امیدواریم با این تغییرات و اصلاحات این بخش هم از امسال سروسامان بگیرد .

وی تصریح کرد : البته طرح برگزاری جشنواره های استانی و انتقال برخی جشنواره ها به استانها در سازمان سینمایی در دست کار است و بخشی از آن هم اجرا شده که این کارتاحدودی می تواند پاسخگوی نیاز های استانی هم باشد.

جوایز جشنواره فجر

این مدیر سینمایی با اشاره به بررسی جوایز جشنواره فیلم فجر نیز اظهار کرد: در این‌ مورد دو موضوع ذهن‌ها را به خود مشغول کرد. نخست بحث جوایز و تعداد آنها بود و این‌که جوایز فنی- هنری در سایر جشنواره‌ها نیست و اصولاً در ارزش‌گذاری‌های هنری به بخش‌های فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، بازیگری و حداکثر دستاوردهای فنی- هنری توجه می‌شود و این تعداد جوایز فنی – هنری هم مسئولیت‌های فجر را اضافه می‌کند و هم تعداد زیاد جوایز ارزش جوایز را کم می‌کند.

مشاور رییس سازمان سینمایی ادامه داد: موضوع  دوم هم نحوه داوری این جوایز بود و این که آیا یک گروه داوری می‌تواند آن دقت نظر لازم و کافی را داشته باشد که این همه مؤلفه‌ را در طول این مدت محدود که یک فیلم را بیشتر از یک بار نمی‌شود دید با یک دید جامع و کامل تشخیص بدهد و داوری و قضاوت کند که خطاهای فاحش هم رخ ندهد و لااقل درباره نامزدها بتوانیم با اطمینان خاطر بگوییم حق مطلب ادا شده است.

رضاداد تاکید کرد: در این مدت بررسی کردیم و دیدیم که نتایج داوری‌های این بخش فجر به گونه ای نبوده که بتوانیم به حذف این جوایز به دلیل ناتوانی در داوری فکر کنیم، خصوصا که داوران اکثر دوره ها برآیند خود جامعه سینمایی بودند.

وی افزود: از سوی دیگر اهمیت وجه صنعتی و فنی- هنری سینمای ایران و داشتن نشانه‌ها و اشاره‌هایی مبنی بر اهمیت دادن مدیریت سینما به این بخش از سینما این ارزش را دارد که این بخش از جوایز حذف نشود.

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: حتی به تغییر شیوه داوری و ایجاد یک داوری مستقل برای جوایز فنی- هنری هم فکر کردیم تا این بخش از سینما همچنان مورد توجه مدیریت سینمایی کشور که برگزارکننده جشنواره است باشد.

رضاداد درباره اقدامات انجام شده در این بخش توضیح داد: با دست‌اندرکاران اصلی این مشاغل در صنوف هم که صحبت کردیم نظر غالب آن‌ها هم همین بود که تأثیر مثبت این جوایز با توجه به این‌که فیلم‌ها در فجر دیده می‌شوند ووجوه گوناگون فنی-هنری شان مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار می‌گیرند خیلی زیاد است زیرا درداوری های مشابه نظیر جشن خانه سینما نمایش عمومی وجود ندارد و از مخاطبین بازخورد نداریم، و جوایز فجر منجر به توجه ویژه به بخش صنعتی و فنی- هنری سینما می‌شود.

وی اظهار کرد: به هرحال ما با این جمع‌بندی صنوف که  هنوز نتوانسته ایم جایگزینی  مناسبت‌تر از فجر برای توجه به این بخش پیدا کنیم همچنان این جوایز را در مقررات خود نگه می‌داریم و فکر می‌کنیم که تأثیرات مثبت آن بسیار بیشتر از نقاط ضعف احتمالی آن‌هاست که برای هر داوری‌ای قابل تصوراست و برای رفع آنها هم باید تلاش کنیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: البته این مباحث چند نکته مهم را به ما دوباره یادآوری می کند که حتماً در مقررات امسال و سال‌های بعد باید لحاظ بشود.

۲۲ فیلم در بخش مسابقه

رضاداد در ادامه درباره تعداد آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر نیز یادآور شد: تعداد فیلم‌ها باید متناسب با امکان و زمان داوری باشد و اینکه داوران ۲۰فیلم یا ۳۰ فیلم را در مدت زمان مشخصی مورد ارزیابی قرار دهند خیلی متفاوت است.

وی افزود: باید تلاش کنیم هیات‌های انتخاب تحت فشار انتخاب بیش از ۲۲ فیلم قرار نگیرند و این نکته مهمی است که امسال مقید هستیم در مقررات قید کنیم تا خودمان را محدود کنیم.

مشاور رییس سازمان سینمایی با اشاره به حساسیت انتخاب های هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر یادآور شد: متاسفانه برای انتخاب‌ها و داوری ها نه پیوست‌های فرهنگی- هنری و نه آیین‌نامه‌های اجرایی داریم که این دو نقیصه در این دوره و دوره‌های بعد برطرف می شود و نداشتن این آیین‌نامه‌ها به انتخاب‌ها و داوری ها لطمه زده است.

حذف سلیقه ها از داوری

دبیر جشنواره فیلم فجر در ادامه تاکید کرد: می‌دانم حذف سلیقه‌ها از داوری در هرجا و هر مرحله کار سختی است اما ما باید تلاش کنیم این کار سخت را انجام بدهیم. فاصله بین داوری‌های گوناگون با سلایق و تشخیص‌های متفاوت نباید زیاد باشد و اگر پیوست‌ها و آیین‌نامه‌ها را تهیه کنیم تا حدودی می‌توانیم نسبت خودمان را با آثار و متقاضیان بهتر برقرار کنیم.

رضاداد گفت: در برخی دوره‌ها دیده‌ایم که هیئت‌های انتخاب بیشتر به سمت فیلم‌های پر مخاطب گرایش پیدا کرده‌اند و این را بیشتر نیاز سینمای ایران می‌دانستند. در دوره‌هایی دیگر مؤلفه‌های هنری یا تناسب آن‌ها با مخاطبین جشنواره‌ای به عنوان مخاطبین خاص انتخاب غالب یا دلپذیر هیئت انتخاب بوده و یک دوره هایی گرایش به سوی نام ها و شهرت فیلمسازان بوده است.

وی ادامه داد: در دوره ایی نیز سایه استقبال مخاطبان بر انتخاب آثار سینمایی قرار گرفته وآثاری بدون ظرفیت بالای هنری جزو انتخاب‌ها قرار گرفته است که در هیچ رشته‌ای هم نامزد نشده ولی به  بالا بردن ظرفیت مخاطب جشنواره کمک کرده است.

مشاور رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: در دوره‌هایی مضمون و محتوا٬ سایر مؤلفه‌های یک فیلم را تحت‌الشعاع قرار داده و جشنواره به یک جشنواره مضمونی و حتی موضوعی نزدیک شده و به عنوان نمونه گرایش سینمای سیاسی و یا سینمای اجتماعی در برخی دوره‌ها برجسته‌تر بوده است.

رضاداد گفت: این‌ها همه نکات مهم قابل توجهی  است که به نظر من بخشی از آن‌ها را با تدوین آیین‌نامه ایی برای انتخاب و حتی داوری و داشتن پیوست‌های لازم به منظور تشریح مقررات و رویکردهای جشنواره برای هیات‌های انتخاب و داوری می توان جبران کرد و برخی ضعف‌ها را از این طریق برطرف کرد که جشنواره جامعیت خودش را از دست ندهد و این رویداد واقعا آینه آثار برتر یکسال تولیدات سینمای ایران باشد.

وی توضیح داد: نکته مهم دیگر مسائل برگزاری جشنواره فجر بود و باید امیدوار باشیم که نسبت این بخش‌های غیرمرتبط با جشنواره تنظیم می‌شود.

دبیر جشنواره فیلم فجر توضیح داد: برگزاری مستقل فجر در بخش بین‌الملل به همه ما کمک کند که مؤلفه‌های اجرایی جشنواره به وضعیت استانداردی نزدیک بشود.

رضاداد ادامه داد: ما در کشور کاملا قابلیت و توانایی برگزاری یک جشنواره منظم، استاندارد و پرشور را داریم به شرطی که سازمان اجرایی ما منظم و دقیق عمل کند و بخشی از ملاحظاتی را که همیشه درگیر آن هستیم را کنار بگذاریم.

وی گفت: اگر برنامه ریزی ما در بازبینی های هیات انتخاب درست باشد و یک زمانی واقعا بازبینی ها تمام بشود و جمع بندی کنیم حقوق مخاطبان را هم بیشتر رعایت می کنیم و انتظارمان هم از صاحبان آثار این است که پای بند باشند تا علاقمندان هم با شناخت کافی تری انتخاب کنند.

مشاور رییس سازمان سینمایی ادامه داد: حتی می توانیم بر اساس انتخاب مخاطب سانس های نمایش را بیشتر از یک حداقلی شناور کنیم. اینها همه کارهایی است که می شود کرد به شرط اینکه هم متقاضیان و هم تیم های اجرایی استاندارد ها را رعایت کنند.

حرکت در مسیر تغییر

رضاداد اظهار کرد: شاید همه تغییرات مورد نظر در سال نخست انجام نشود اما مسیر جشنواره به سمت و سوی این تغییر حرکت خواهد کرد.

وی گفت: البته امسال ما همزمان با برگزاری باید به استقرار سازمان جشنواره هم توجه داشته باشیم و این تثبیت و استقرار خیلی می تواند به استانداردسازی جشنواره و برگزاری جشنواره ای استاندارد کمک بکند.  

رضاداد تصریح کرد: به زودی مقررات فجر سینمای ایران با این رویکردها اعلام می شود.

نظر شما