شناسهٔ خبر: 21851 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهریار زرشناس «درباره دموکراسی» کتاب نوشت

تازه‌ترین کتاب شهریار زرشناس با عنوان «درباره دموکراسی» از سوی نشر معارف منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، کتاب «درباره دموکراسی» در چهار فصل تدوین شده است؛ نویسنده در نخستین فصل به موضوع دموکراسی در دوره یونان و روم باستان پرداخته و ضمن بیان ویژگی‌های دموکراسی دموکراسی کلاسیک یونانی و روم باستان به بررسی دلایل برخی انتقادات افلاطون از دموکراسی آتن پرداخته است.

در بفصل دوم از این کتاب، زرشناس به موضوع دموکراسی در دوره مدرن پرداخته و در قالب معرفی بسترسازان تئوریک اندیشه دموکراسی به معرفی دوبوا، لیو، ماکیاولی، لوتر، بُدَن و هابز می‌‌پردازد. ویژگی‌ها و مبانی تئوریک دموکراسی مدرن، ارتباط آن با سرمایه سالاری و ایرادات وارده به دموکراسی مدرن و نسبت آن با آزادی، از دیگر موضوعاتی که در این قسمت به آن پرداخته شده است. معرفی اسپینوزا، لاک،منتسکیو، روسو، توکویل، مارکس، فیخته، هگل و کوپر نیز به عنوان چهره‌های تاثیرگذار در اندیشه دموکراسی مدرن، مورد توجه این فصل هستند.

زرشناس در فصل سوم کتاب خود به موضوع ارتباط دموکراسی مدرن و ایدئولوژی‌ها می‌پردازد و در قالب آن موضوعاتی مانند لیبرال دموکراسی، دموکراسی سوسیالیستی و فاشیستی و نیز نئولیبرالیسم را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی در فصل چهارم به مساله بحران جهانی دموکراسی توجه نشان داده و از منظر آن به معرفی مردمسالاری دینی  و شرشت قوم ایراتی در مواجهه با غربزدگی مدرن می‌پردازد.

نشر معارف کتاب «درباره دموکراسی» را در شمارگان ۲ هزار نسخه و با قیمت ۳۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

نظر شما