شناسهٔ خبر: 21849 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنتی: فلسفه خواندنی نیست، اندیشیدنی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با «الکساندرا کومونوا» معاون دانشکده کتابداری دانشگاه صوفیه بلغارستان، با اشاره به وجود گنجینه عظیم کتاب‌ در کشورمان گفت: ایران دارای کتابخانه‌های ارزشمندی است که با ترجمه بسیاری از این کتاب‌ها به زبان بلغاری می‌توان به شناخت فرهنگ و هنر این کشور کمک کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار خود در ۲۳ شهریورماه با «الکساندرا کومونوا» معاون رئیس دانشکده کتابداری فناوری اطلاعات دانشگاه صوفیه کشور بلغارستان، اظهار کرد: کشور ایران از دیرزمان علاوه بر روابط سیاسی در زمینه‌های فرهنگی و هنری ارتباط عمیقی با کشور بلغارستان داشته است و شخصیت‌های ایران‌شناس در برقراری ارتباط میان دو ملت بسیار تاثیرگذار هستند. 

وی افزود: کشور ایران دارای فیلسوفان برجسته‌ای از جمله ملاصدرا، ابن سینا و سهروردی است و آشنایی استادان کشور بلغارستان با این افراد و فلسفه ایرانی اسلامی، نشان‌دهنده سطح بالای دانش آنهاست. 

جنتی با اشاره به برخی از شهرهای تاریخی از جمله اصفهان و شیراز، ادامه داد: بازدید هیات‌های خارجی از این شهرها و دیگر مراکز تاریخی ایران در شناخت و آشنایی فرهنگ، هنر و تمدن دیرینه کشورمان کمک بسیاری می‌کند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: می‌توانیم در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خود برای شناخت فرهنگ بلغاری بخش‌هایی را اختصاص دهیم. 

وی ادامه داد: دانشجویان ایرانی هم که در دانشگاه‌های بلغارستان مشغول به تحصیل هستند می‌توانند در انتقال افکار، اندیشه‌ها، فرهنگ و هنر کشور ایران نقش تاثیرگذاری داشته باشند. 

عضو کابینه دولت یازدهم، اظهار کرد: در زمینه‌های فرهنگی و هنری آمادگی برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی با هدف معرفی فرهنگ و هنر کشور بلغارستان و عمق بخشیدن به ارتباط دو سویه میان دو کشور را داریم. 

جنتی با اشاره به علم فلسفه، افزود: فلسفه علم اندیشیدن است و هیچ وقت خواندنی نیست بلکه اندیشیدنی است و انسان هر اندازه خردمندتر باشد بیشتر می‌اندیشد و به این دلیل است که همیشه فلاسفه در قله اندیشه قرار داشته‌اند. 

در ادامه این دیدار «الکساندرا کومونوا» معاون رئیس دانشکده کتابداری فناوری اطلاعات دانشگاه صوفیه کشور بلغارستان، گفت: هدف از سفر ما به کشور ایران دیدار با انجمن دوستی زنان ایران و بلغار بود. 

وی افزود: در کشور بلغارستان که دارای دین مسیحی است به ارزش‌هایی که دین اسلام به آن معتقد است از جمله راستگویی، نیکی به دیگران، ‌احترام به خانواده و ... نیز تاکید می‌شود.

آرمان فلسطین در آثار هنرمندان این نمایشگاه مشهود است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید صبح امروز (۲۳ شهریور) خود از نمایشگاه «رهایی غزه» در فرهنگسرای نیاوران گفت: آثاری که در این نمایشگاه وجود دارد تمامی مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد و روحیه همدردی با کودکان و مردم بی‌گناه غزه را در افراد بازدیدکننده برمی‌انگیزد. 

جنتی ادامه داد: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از این نوع فعالیت‌ها هم به صورت مادی و هم به صورت معنوی است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید شرایطی را فراهم کرد تا این نوع نمایشگاه‌ها در نقاط مختلف دنیا از جمله اروپا، برخی کشورهای عربی و شرق آسیا برگزار شود تا از این طریق دیگر ملت‌های جهان هم با هنر کشور ایران آشنا شوند و هم با مظلومیت مردم فلسطین آشنایی بیشتری یابند. 

نظر شما