شناسهٔ خبر: 21822 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشجویان مجرد با کمبود خوابگاه مواجهند

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه ان شاالله خیرین بتوانند در ارتقای کارآفرینی و اشتغال دانشجویان و رفع نیازهای آنها نیز قدم بردارند، گفت: با همه تلاش‌های صورت گرفته، در بخش دانشجویان مجرد کمبود خوابگاه داریم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان ساخت خوابگاه را از نیازهای مهم دانشجویان بیان کرد و گفت: خیرین در ساخت خوابگاه بایستی دانشگاه‌ها را حمایت کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان ابراز امیدواری کرد: انشاالله خیرین بتوانند در ارتقای کارآفرینی و اشتغال دانشجویان و رفع نیازهای آنها نیز قدم بردارند و در این مسیر نیز الگو و نمونه در کشور باشند.

وی به آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و افزود: اسکان دانشجویان از مهم ترین نیازها و دغدغه‌های دانشجویان است که با همه تلاش‌هایی که در بحث خوابگاهی صورت گرفته در بخش دانشجویان مجرد کمبود خوابگاه داریم.

صدیقی خاطر نشان کرد: به طور متوسط  حدود 40 درصد دانشجویان روزانه در خوابگاه‌های دانشگاه پوشش داده می‌شوند و حدود 10 درصد باید به بخش دانشجویان مجرد خوابگاه اضافه شود.

وی به  220 هزار ظرفیت خوابگاه دانشجویان مجرد که زیر نظر دانشگاه‌ها اداره می‌شوند اشاره کرد و افزود: 10 درصد خوابگاه‌های دانشجویی نیز خوابگاه‌های خودگردان هستند که زیر نظر صندوق رفاه اداره می‌شوند.

معاون وزیر علوم خاطر نشان کرد: در مجموع 230 هزار ظرفیت خوابگاهی در کشور وجود دارد و باید حدود 30 هزار ظرفیت دیگر اضافه شود که البته دانشگاه‌ها در این خصوص تلاش خود را می‌کنند و هر دانشگاه بنا به توانائیش سعی می‌کند که دانشجویان حتی المقدور  بدون خوابگاه نباشند به خصوص دختران دانشجو و با اجاره کردن و هماهنگی با بخش خصوصی سعی می‌کنند که این بخش را تامین کنند.

صدیقی به نیاز خوابگاه متاهلین در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: حدود 27 هزار ظرفیت خوابگاهی متاهلین در کشور وجود دارد و شاید به 10 تا 15 درصد نیازها جواب داده شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: دانشگاهیان باید با ارائه طرح های علمی در راستای حل مشکل اشتغال جوانان تحصیل کرده چاره‌ای بیندیشند.

وی دغدغه دانشجویان را بعد از تحصیل نیاز به شغل بیان کرد و اظهار داشت: برای دانشجویی که در محیط دانشگاه سرمایه گذاری می‌شود، باید بتواند در رشته خودش کار کند.

صدیقی ایجاد بخش‌های کارآفرینی و شرکت‌های دانش بنیان را در دانشگاه‌ها لازم دانست و افزود: از آنجا که منابع دولتی محدود است بایستی دانشگاه بتواند با ارتباط با صنعت و خیرین، سرمایه گذاران را به این سمت و سو جذب کند.

وی دانشگاه کاشان را در زمینه جذب خیرین سرآمد دانست و خاطر نشان کرد: سنگ بنای ستاد توسعه جذب خیرین در دانشگاه کاشان شکل گرفته  و الگو برای دیگر دانشگاه‌های کشور شده که امید است در زمینه جذب خیرین کارآفرین نیز پیشتاز باشند.

صدیقی یکی از افتخارات دانشگاه کاشان را جذب و حمایت خیرین دانست و افزود: خیرین این دانشگاه توانسته‌اند علاوه بر توسعه فیزیکی به برنامه‌های آموزشی و پژوهشی نیز توجه داشته باشند که این امر خیرین ستودنی است.

وی توجه به دانشگاه‌های مادر با قدمت تاسیس را از اولویت‌های وزارت علوم ذکر کرد و گفت: اگر آموزش عالی بخواهد کیفیتش حفظ شود بایستی به دانشگاه‌های اصلی و مادر  توجه شود.

صدیقی در خاتمه بر توجه دانشگاه  به مشکلات جسمی و روحی و روانی دانشجویان تاکید کرد و افزود: دفتر مشاوره دانشگاه در بدو ورود، بایستی دانشجویان را به طور کامل چکاپ پزشکی کنند  تا دانشجو با آرامش و نشاط  بیشتر به تحصیل ادامه داده تا زمینه مشکلات در محیط دانشگاه بروز پیدا نکند.

نظر شما