شناسهٔ خبر: 21314 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عکاس فرانسوی: عکس‌های من از انقلاب اسلامی متعلق به مردم ایران است

عکاس خبری فرانسوی که در رویدادهای انقلاب اسلامی در ایران حضور داشته می‌گوید: عکس‌هایی که توسط عکاسان مختلف از رویدادهای ایران از جمله انقلاب گرفته شده تاریخچه این کشور به شمار می‌آید و باید در اختیار مردم ایران قرار گیرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس رژان همراه با رونمایی از کتاب ۷۹ و نمایش فیلمی مستند از ستبون عصر روز (دوشنبه) دهم شهریورماه در خانه هنرمندان تهران برگزار شد. 

در بخشی از این مراسم ستبون عکاس فرانسوی که در زمان رویدادهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان عکاس خبری در ایران حضور داشت، اظهار کرد: ایران در ذهن من ارزش زیادی دارد. من فعالیت خبری‌ام را از ایران و انقلاب اسلامی آن شروع کردم و این امر برای من دارای اهمیت زیادی است در آن زمان عکس‌های زیادی از مردم ایران و اتفاقات پس از پیروزی انقلاب اسلامی ثبت کردم و تصمیم گرفتم تا این تاریخچه را در اختیار صاحبان واقعی‌اش یعنی مردم ایران قرار دهم. 

او افزود: این مجموعه عکس‌ها در حال حاضر به راحتی قابل دریافت کردن است و خوشبختانه تاکنون هزاران نفر از مردم ایران به آن مراجعه کردند که بیشتر کسانی که بعد از دیدن عکس‌ها با من در تماس بودند افرادی هستند که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی هنوز حتی به دنیا نیامده بودند. 

این عکاس فرانسوی با بیان اینکه در طول ۴۰ سال اخیر مجموعه‌ای از فتوژورنالیست‌های جهان گردآوری کرده، اظهار کرد: آخرین نسخه از این مجموعه را چندی پیش منتشر کردم. 

ستبون با بیان اینکه در طول چند دهه اخیر بیشتر تاریخچه انقلاب‌هایی که در جهان رخ داده توسط عکاسان غربی شکل گرفته خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران نیز از این مقوله جدا نبوده است و من خوشحالم که در آن زمان در ایران حضور داشتم و توانستم عکس‌هایی را بگیرم. این عکس‌ها که توسط عکاسان مختلف از ایران گرفته شده متعلق به مردم ایران است و باید به آنها بازگردانده شود. 

او همچنین به حضورش در ایران اشاره کرد و گفت: وقتی موسسه رژان با ما تماس گرفت پروژه کتاب و فیلم ۷۹ را مطرح کرد. به ایران آمدم و به نظرم این یک تجربه جدید برای من بود که باید از میان عکس‌هایم شماری را انتخاب می‌کردم. 

این عکاس فرانسوی در پایان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد کیفیت بالای کار عکاسان ایرانی هستیم که در جهان مطرح شده است. این عکاسان نقش مهمی را در فرهنگ تصویری ایران و پیشرفت آن دارند و امیدوارم پروژه‌های اینچنینی در سال‌های آینده ادامه پیدا کند. 

همچنین در این مراسم امید ملکی به نمایندگی از موسسه رژان با خیرمقدم به ستبون اظهار کرد: قصد داریم هر سال یک برنامه همراه با رونمایی نمایش کتاب و فیلم با موضوع انقلاب اسلامی عرضه کنیم.

او ادامه داد: امسال اولین محصول خود را در این زمینه منتشر کردیم و امیدواریم که این اتفاق که در راستای مسئولیت اجتماعی ما بوده همچنان ادامه پیداکند. 

در این مراسم همچنین فیلمی مستند از ستبون ساخته محمود کریمی برای حاضرین در سالن  به نمایش درآمد. همچنین از عوامل سازنده این فیلم نیز در این مراسم تجلیل به عمل آمد. 

در پایان این مراسم کتاب ۷۹ که به همت موسسه رژان گردآوری شده رونمایی شد. 

رفتن پی‌در پی برق و خاموشی خانه هنرمندان در هنگام افتتاحیه نمایشگاه از جمله حاشیه‌هایی بود که در این مراسم به وجود آمد. حاشیه‌ای که سابقه‌دار هم هست.

نظر شما