شناسهٔ خبر: 21285 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استاد دانشگاه تهران: اکثر مدرسان دانشگاه با رتبه استاد‌یاری، کتابسازی می‌کنند

حسین ارزانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، نظام ارتقاء استادان را اصلی‌ترین عامل موثر در ظهور پدیده کتابسازی می‌داند و بر بازنگری در این قانون تاکید دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ دکتر ارزانی درباره موضوع کتابسازی اظهار کرد: حداقل ۵۰ درصد از محتوای کتاب تالیفی، باید حاصل تلاش و پژوهش‌های مولف باشد.
 
استادیاران کتاب ترجمه کنند
وی افزود: به‌نظر می‌رسد که ۸۰ درصد مدرسان دانشگاه با رتبه استاد‌یاری به کتابسازی دست می‌زنند. اصلی‌ترین دلیل این آمار نیز بی‌تجربگی این افراد در تالیف کتاب است، از این‌رو پیشنهاد می‌کنم استایاران به‌جای تالیف به ترجمه کتاب اقدام کنند. 

ارزانی درباره ادعای خود توضیح داد: عمده دلیل این مطلب روشن است؛ یک استاد‌یار فرصتی برای مطالعه و پژوهش ندارد که به تولید کتاب منجر شود، بنابراین آثاری هم که تولید می‌کند، نتیجه تحقیق و تجربه شخصی‌اش نیست. 

یک استادتمام در کتابش از نتایج تحقیقاتش استفاده می‌کند
مدرس دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت تجربه پژوهشی در تولید یک کتاب علمی و دانشگاهی افزود:‌ در مقابل یک استادتمام دانشگاه، از ظرفیت علمی کافی برای تالیف و نگارش یک کتاب برخوردار است. به ‌عبارتی یک استادتمام دانشگاه، حداقل بیش از ۱۰ طرح پژوهشی انجام داده و در تالیف کتابش نیز از نتایج این تحقیقات استفاده خواهد کرد. 

وی در ادامه با اشاره به دلایل بروز پدیده کتابسازی گفت: شاید یکی از دلایل تولید مصادیق کتابسازی،‌ وجود قوانین ارتقا‌ء دانشگاهی باشد. بسیاری از مدرسان با هدف کسب درجه علمی بالاتر به تولید کتاب دست می‌زنند. 

تجدیدنظر در قوانین ارتقاء استادان دانشگاه
ارزانی با تاکید بر نقش نظام ارتقاء در تقویت انتشار مصادیق کتابسازی اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد که وجود قوانین ارتقاء باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد تا زمینه‌های انتشار مصایق کتابسازی از بین برود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با اشاره به مشکل مقاله‌سازی در دانشگاه‌ها افزود:‌ امروزه مساله مشابهی در حوزه مقاله‌سازی به‌ویژه در مقاطع دکترا وجود دارد. دانشجو بدون این‌که تحقیقی یا مطالعه‌ای انجام داده باشد، مقاله ارائه می‌‌کند. شبیه این‌کار را در انتشار مصادیق کتابسازی شاهدیم. قوانین باید به گونه‌ای اصلاح شود تا بهانه‌ای به دست افراد ندهد. 

وی درباره دیگر عوامل زمینه‌ساز بروز پدیده کتابسازی افزود:‌ قوانین باید طوری وضع شود تا به‌عنوان یک عامل پیشگیرانه، موجب شود کتابسازی نفعی برای کتابساز نداشته باشد. 

جلوگیری از تکراری شدن محتوای کتاب‌ها
مدرس دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: نویسندگان و پژوهشگران کشور باید به سمت تالیف آثار و انجام پژوهش‌هایی پیش بروند که تاکنون درباره آن‌ها اثر یا تحقیقی ارائه نشده است. تحقق این موضوع، از تکراری شدن محتوای کتاب‌ها یا کتابسازی جلوگیری می‌کند. به‌عنوان مثال در رشته مرتع‌داری مباحث و دیدگاه‌های زیادی وجود دارد که هنوز درباره آن‌ها در داخل کشور فعالیت‌های چندانی صورت نگرفته است. 

ارزانی گفت: برخی نویسندگان کتاب‌های پژوهشی، در حوزه پژوهش مطرح شده صاحب‌نظر نیستند و هیچگونه پژوهشی در آن حوزه انجام نداده‌اند. این امر باعث می‌شود کتاب‌ها با سطح علمی بسیار پایین ارائه شوند که آسیب‌های آن جبران‌ناپذیر است.

درباره دکتر ارزانی
دکتر حسین ارزانی، دانش‌آموخته مقطع دکترا در رشته مرتع‌داری دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا،  مولف کتاب‌های «کیفیت علوفه» و «نیاز روزانه دام چراکننده از مرتع» است. ارزانی سه عنوان کتاب ترجمه‌ای و ۱۵۰ مقاله علمی را نیز در کارنامه پژوهشی خود دارد. 

مروری بر پرونده
مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران با بیان این مطلب که ناشران مطرح از نرم‌افزار‌های کامپیوتری برای شناخت آثار مشابه بهره‌می‌برند گفت:‌ کتابسازی با گوشه‌نشینی مولفان نخبه آغاز می‌شود. متن کامل گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با دکتر ایرج الله‌دادی را اینجـــــــــابخوانید.  

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است کتابسازی زمانی ظهور می‌کند که به اصطلاح نویسنده به دنبال ارائه کپسولی مفاهیم است؛ کتابی که فقط برای گرفتن نمره قبولی کاربرد دارد. متن کامل گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با دکتر محمدرضا حمیدی‌زاده، را اینجــــــــــــا بخوانید. 

دانشیار دانشکده برق و مهندسی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است کتابسازی تولید «خزف» جای «لعل» و نتیجه رواج تفکر بساز و بفروشی در بین اهالی نشر است. متن کامل گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با دکتر سیدمحمد‌تقی روحانی ‌رانکوهی را اینجــــــــــــا بخوانید. 

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، با تاکید بر انجام پژوهش درباره موضوع کتابسازی، اظهار کرد: نمی‌توان براساس تک مشاهده‌ها به اثبات وجود پدیده کتابسازی رسید. متن کامل گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با دکتر سیروس علیدوستی را اینجــــــــــا بخوانید. 

مديركل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش،‌ بی‌تقوایی را اصلی‌ترین دلیل پدیده کتابسازی دانست و گفت:‌ کتابسازی نسبتی با پايبندی‌های پسنديده و موثر در اخلاق حرفه‌ای ندارد. متن کامل گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با دکتر ابوالقاسم عیسی مراد را اینجـــــــــــــا بخوانید.

عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، رونویسی را پدیده نوظهور دهه ۹۰ دانست و گفت: ‌دانشجوی دهه ۶۰ منابع اصلی می‌خواند اما دانشجوی امروز سرگرم شبکه‌های اجتماعی است. متن کامل گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با حسین داودآبادی را اینجـــــــــــــا بخوانید. 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران برای پیشگیری از بروز پدیده کتابسازی، ایجاد بانک اطلاعاتی را مفید دانست و گفت:‌ در معرفی و گرامیداشت متخلقان و مولفان پویا نیستیم. تلاش بیشتر در این حوزه و پیگیری‌های قضایی متخلفان می‌تواند از انتشار مصادیق کتابسازی جلوگیری کند. متن کامل گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با دکتر آذرنوش آذرتاش را اینجـــــــــــابخوانید. 

مدیرمسئول انتشارات فدک ایساتیس معتقد است کتا‌بسازی یعنی ارایه یک محصول قلابی در قالب استاندارد. وی‌ اصلی‌ترین دلیل بروز پدیده کتابسازی را در تصمیم‌گیری‌های سطحی می‌داند. متن کامل گفت‌و‌گوی  خبرنگار (ایبنا) با مجید‌رضا زروئی را اینجـــــــــــــا بخوانید. 

عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران معتقد است که کتابسازی دو بار معنایی مثبت و منفی دارد که بار منفی آن موجب دور شدن نویسنده از فضای نوشتن می‌شود. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار (ایبنا) با غلامرضا جمشیدنژاد اول را اینجـــــــــــا بخوانید.  

مدرس دانشگاه اصفهان، با اشاره به تاثیر مثبت تاسیس خانه نقد در پیشگیری از مصادیق کتابسازی گفت: پدیده کتابسازی با نقد سازنده از بین رفتنی است. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار (ایبنا) با سیدمهدی نوریان رااینجـــــــــــــا بخوانید.

مدرس پردیس فارابی دانشگاه تهران، کتابساز را فردی منفعت‌‌طلب می‌داند و بر این باور است که کتابخوان حرفه‌ای بهترین ناظر برای پیشگیری از کتابسازی است، در حالی‌که جامعه ما چنین ناظری ندارد. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار (ایبنا) با حسین خنیفر را اینجـــــــــــــــا بخوانید.

نظر شما