شناسهٔ خبر: 21190 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روزی که همه مدیران معاونت فرهنگی گزارش کار دادند

هر یک از مدیران زیرمجموعه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد طی یک نشست خبری گزارش یک ساله‌ای از فعالیت‌های خود ارائه کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ هر یک از مدیران زیرمجموعه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد طی یک نشست خبری گزارش یک ساله‌ای از فعالیت‌های خود ارائه کردند و پس از آن به سؤالات پاسخ گفتند.

در این نشست، «نجفعلی میرزایی»، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، «امیرمسعود شهرام نیا»، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، «محمودرضا برازش»، مدیر کل دفتر چاپ وزارت ارشاد، «علی شجاعی صائین»، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، «مهدی قزلی»، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و «علی اصغر سید آبادی»، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی در این نشست حضور داشتند.

* شجاعی صایین: مجوز آثار بزرگسال 25 روزه و حوزه کودک 10 روزه خواهد بود

علی شجاعی صایین مدیر اداره کتاب ضمن ارائه گزارشی اظهار داشت: رویکرد اصلی ما در اداره کتاب اجرای کامل مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در فروردین 89 است؛ جنبه‌های سلبی و اثباتی قانونی باید یک جا دیده شود همچنان که دغدغه داریم اثری را اگر غیرمجاز می‌کنیم اجحافی صورت نگیرد و اجازه انتشار اثری هم از جانب دیگر سلب نشده باشد.  برخی رسانه‌ها به مجوز آثاری حساسیت نشان می‌دهند که باید بگویم هر دو موارد مطرح شده برای ما مهم است و دقت داریم اگر اشتباهی صورت گرفته با اقدامی آن را جبران کنیم.

وی گفت: اجرای زمانبندی قید شده در قانون در بازه یک ماهه برای ما مهم است و به عنوان هدف به آن می‌اندیشیم.

وی افزود: دوری از سلایق با حضور هیأت‌های نظارت کودک و بزرگسال برای ما آرزو شده بود اما به یمن آغاز به کار دولت یازدهم در اول اردیبهشت محقق شد و اولین جلسه آن برپا گردید.

وی ادامه داد: در این راستا کمیته تخصصی هیأت نظارت تشکیل جلسه داد و پس از تسهیل کلیاتی که نیازمند بودیم، به مرور به مصادیق وارد خواهیم شد و تلاش داریم تا ضوابط مورد نیاز این حوزه را به هیأت نظارت برسانیم و این رویه‌ها مکتوب خواهد شد تا قابل ارجاع به استان‌ها باشد و در ادامه به گروه‌های کارشناسی اداره کتاب و استان‌ها ارائه می‌شود.

به گفته مدیر اداره کتاب در حال حاضر در حوزه کتاب بزرگسال با میانگینی حدود  25 روزه و در حوزه کودک و نوجوان 10 روزه مجوز اعطا می‌کنیم و در حال حاضر هیچ کتابی در حوزه کتاب و نوجوان نیست که بازه‌ای بیش از 15 روز در اداره کتاب باشد.

وی با ارائه آماری خاطر نشان کرد: طی 5 ماه ابتدای سال 93 افزایش 20 درصدی در بخش اعلام وصول عناوین کتاب را شاهد بودیم. از بهمن ماه تا مرداد گذشته 29 هزار و 66 عنوان مجوز داده‌ایم، در پایان این ماه 607 عنوان کتاب در دست بررسان داشتیم.

شجاعی تصریح کرد: تلاش کردیم با افزایش بازه زمانی اعتبار پروانه‌ها نیاز ناشران را در مراجعه به اداره کتاب بکاهیم. 500 ناشر در بدو ورود من امکان ثبت الکترونیکی آثار داشتند اما امروز این آمار به 1500 ناشر ارتقاء می‌یابد تا بدون نیاز به اداره کتاب آثار خود را در دفتر انتشاراتی خودشان ثبت کنند. ما هم از طریق پیامک به ناشران وضعیت را گزارش خواهیم داد.

این مسئول توضیح داد: آئین‌نامه صدور پروانه نشر با تشکیل اتاق فکر در اداره کتاب آغاز شده، آئین‌نامه بازبینی می‌شود و در صورت نهایی شدن به معاونت ارجاع خواهد شد.  اصلاحیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را شروع کرده‌ایم و نسخه اول را به اتاق فکر اداره کتاب ارجاع داده‌ایم و پس از بررسی به تشکل‌های نشر ارائه و به صحن هیأت نظارت ارجاع و در نهایت برای بازبینی به شورا ارسال خواهیم کرد.

* میرزایی: شاخص‌های کتاب‌خوانی در کشور از زمان ناصرالدین شاه هم کمتر است

در این نشست همچنین نجفعلی میرزایی مدیر خانه کتاب ضمن گزارشی وضعیت کتاب در ایران را در حالت هشدار اعلام کرد و گفت: شاخص‌ها و سنجه‌های کتابشناسی آمار ناگواری را نشان می‌دهند. ضرورت تحول‌های ضربتی ضروری بوده و هست.

وی همچنین تأکید کرد: مطالعات علمی درست در زمینه کتاب کم است و باید در این زمینه کار جدی انجام شود.

میرزایی گفت: خانه کتاب هیچ گاه منکر تلاش‌ها و موفقیت‌های تیم سابق نبوده اما وضعیت کتاب ایران و نقد کتاب در وضعیت ناموفقی بوده؛ ولی این ممکن است به دلیل ناکارآمدی تیم پیشین نبوده باشد و شرایط دیگری دخیل بوده باشد.

مدیر خانه کتاب افزود: وضعیت نقد کتاب در ایران اسف‌بار است و در واقع کتاب در کشور نقد نمی‌شود و این جزو وظایف خانه کتاب است که در این زمینه برنامه‌ای را پیش بگیرد.

وی پیرامون وضعیت کتاب‌خوانی در کشور در وضعیت هشدار قرار دارد و شاخص‌های کتاب‌خوانی در کشور از زمان ناصرالدین شاه هم کمتر است.

* شهرام نیا: مهمان ویژه سال 2016 نمایشگاه مسکو و 2017 نمایشگاه بولونیا خواهیم بود

امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی هم ضمن گزارشی به اهمیت صنعت نمایشگاه و جایگاه این صنعت در راستای اقتصادی و فرهنگی بیان کرد: به دیپلماسی فرهنگی و نقش مهمی که نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی در عرصه دیپلماسی فرهنگی می‌تواند داشته باشد توجه داشته‌ایم.

وی گفت: بحث مهم برون‌سپاری است، استفاده از مشارکت فعالانه تشکل‌ها، حوزه‌‌های مرتبط و بخش خصوصی، با این نگاه در مؤسسه فعالیت‌های خوب قبل را نیز ادامه داده‌ایم و با پاره‌ای نوآوری این کار را به مرحله مناسبی رساندیم اما عمده‌ترین فعالیت مؤسسه با محوریت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است، اتفاق خوب و مهم تأسیس دبیرخانه دائمی آن در مؤسسه بود که تدابیر آن اتخاذ شد  و از یک ماه پیش دبیرخانه فعالیت خود را آغاز کرده است.

شهرام‌نیا گفت: تدبیر دیگر در وزارتخانه با محوریت نمایشگاه‌های بزرگ کشور و اجرای آن به مؤسسه سپرده شد. اینکه پیش از این شاهد بودیم که نمایشگاه قرآن برگزار شد و مؤسسه مجری آن بود.  از این پس نیز مؤسسه به عنوان مجری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و مطبوعات را برگزار خواهد کرد.

وی به حوزه نمایشگاه‌های داخلی اشاره کرد و گفت: ما متولی نمایشگاه‌های استانی هم هستیم، عملا شبکه توزیع کتاب ما کاملا و کارآمد نیست پس ناچاریم در نگاه قدری تأمین کتاب‌ها و ملزومات فرهنگی ساکنین استان‌ها را مد نظر داشته باشیم زیرا این نمایشگاه‌ها 20 سالی است که برپا می‌شود.

وی ادامه داد: با مشارکت تشکل‌ها بازبینی در شیوه آن صورت گرفته، شیوه بازبینی شده و دور جدید نمایشگاه‌های استانی با این نگاه آغاز خواهد شد و تا پایان سال 24 نمایشگاه در 24 استان را برپا می‌کنیم که هفته آینده نمایشگاه اصفهان در این راستا کلید می‌خورد.

وی به حوزه بین‌الملل هم اشاره و خاطر نشان کرد: اصولا کتاب جزو مجموعه نمایشگاه‌هایی است که ما ظرفیت خوبی برای حضور داریم، هم فرصت خوبی برای معرفی نشر ایران است و از سوی دیگر امکان تبادل در نظر بین‌الملل و دیپلماسی فرهنگی فراهم می‌شود. ایران در صنعت نشر به جهات مختلف در بسیاری حوزه‌ها حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. نمایشگاه‌های خارجی هم بازبینی شده و در تلاشیم به جای حضور تعدادی از مدیران ارشاد از حضور اصحاب نشر و نویسندگان استفاده کنیم.

وی افزود: 20 نمایشگاه خارجی برای سال جاری در دستور کار است.

شهرام‌نیا در پایان سخنان خود به اهمیت حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت اشاره و آن را مهم خواند و گفت: امسال نیز با برنامه‌ریزی خاص در نمایشگاه فرانکفورت حاضر می‌شویم، کل فضای در اختیار ایران به تشکل‌های نشر و ناشرین اختصاص یافته و ناشرانی که امکان حضور مستقیم نداشتند از طریق اتحادیه ناشران آثارشان ارائه می‌شود. امیدواریم تا آغاز نمایشگاه فرانکفورت آئین‌نامه گرنت مصوب شود و مجموعه تصورم این است که دست پر در این نمایشگاه حضور خواهیم داشت ضمن اینکه مهمان ویژه سال 2016 نمایشگاه مسکو و 2017 نمایشگاه بولونیا خواهیم بود.

شهرام نیا درباره توزیع آن را نامناسب خواند و گفت: از ابتدای سال 6 و نیم میلیارد تومان کتاب توزیع شده است؛ از اوایل شهریور سال گذشته تا امسال 15 میلیارد تومان خروجی کتاب‌های خریداری شده بوده است.

* برازش: نمایشگاه دائمی توانمندی‌های چاپ کشور از هفته آینده شروع به کار می‌کند

برازش مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های یکساله این دفتر اظهار داشت: به واسطه نزدیکی جشنواره صنعت چاپ که در شهریورماه برگزار می‌شود باید بگویم یازدهم شهریور روز ملی چاپ است که همزمانی آن با دهه کرامت را به فال نیک می‌گیریم در این ایام سراسر کشور صنوف مختلف و استان‌ها برنامه‌هایی را برگزار می‌کنند.

وی گفت: یکی از برنامه‌هایی که در تهران روز شنبه 22 شهریور برگزار می‌شود تکریم از پیشکسوتان و کارآفرینان صنعت چاپ است که با حضور وزیر ارشاد این برنامه برپا می‌شود در این راستا دو ماهی است که کمیته مربوطه فعالیت‌های خود را آغاز کرده و چند جلسه نیز برگزار کرده است تا به این طریق معرفی شوند.

این مدیر چاپ گفت: در این ایام شاهد خواهیم بود که بیشتر استان‌ها فعال شدند جشن‌های کارگری امسال همزمان در 10 استان تا پایان شهریورماه برگزار می‌شود کمیته مسابقات آثار چاپی مشغول فعالیت شده و با نگاه جدید اهمیت بر تولید داخلی اقتصاد مقاومتی امید داریم شاهد برپایی آن به نحو شایسته باشیم ضمن اینکه مسابقات صنعت چاپ در جهان بررسی شده و شاهد اصلاحاتی خواهیم بود که طی دو هفته آتی فراخوان آن منتشر شود تا همزمان با دهه فجر یا نمایشگاه چاپ برندگان اعلام شوند.

وی افزود: برای اولین بار پایان‌‌نامه و مقاله‌هایی از دست‌اندرکاران امر پژوهش شناسایی شده و از آنان تقدیر می‌شود از روز یازدهم شهریورماه نیز برنامه‌های متنوعی آغاز می‌شود از جمله اینکه کتابخانه‌های تخصصی آماده شده و به استان‌ها ارسال می‌شود در این راستا تا پیش از این 10 استان اعلام آمادگی کرده بودند اما امروزه 3 استان دیگر به آمار اضافه شد.

برازش تصریح کرد: بحث نمایشگاه دائمی توانمندی‌های چاپ کشور را خواهیم داشت که از هفته آینده شروع به کار می‌کنند تا کمکی برای صنعت و تولیدکننده‌ها باشد. کمک به توسعه فضاهای آموزشی، تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات، اصلاح قوانین و مقررات و... از جمله موارد در دست اجرا است در پی آنیم دو بخشی که با ما و گمرک از ترخیص به ماشین‌آلات به ما مربوط است مکانیزه شود تا کمتر نیاز باشد همکاران ما از سراسر کشور برای ترخیص کالا و ماشین‌آلات به تهران بیایند. کمیته تخلفات نیز پس از مدت‌ها آغاز به کار کرده پیشنهادهای برای آنها ارائه شده که امیدواریم از طریق امور حقوقی آنها را پیش ببریم.

وی در ادامه ضمن اشاره به بازدید روز سه‌شنبه خبرنگاران از دو چاپخانه بزرگ تهران توضیح داد: صنعت چاپ صنعتی ویژه است و تمام صنایع و بخش خدماتی وابسته به آن است.

* سید آبادی: روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران بزودی اجرا می‌شود

در این نشست سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی ضمن اینکه تا پیش از دفتر تنها در حد یک نام بود و فعالیت‌هایی در حد مأموریت‌های کنونی نداشت، گفت: اکنون ما در وضعیت تأسیسی هستیم در سه گروه آموزش، پرورش، طرح و برنامه و نظارت و ارزشیابی فعالیت می‌کنیم. به این دلیل نمی‌توان گزارش کار داد چرا که ما پشت صحنه هستیم.

وی گفت: یکی از نقاط مغفول در دوران گذشته توجه به ارزیابی و ارزشیابی سیاست‌ها و عملکردهای معاونت است که به این دفتر محو.ل شده است از سوی دیگر استخراج چالش‌های حوزه نشر به خصوص حوزه کتاب از جمله مأموریت‌ها است.

سیدآبادی عنوان کرد: صنعت نشر چهار ضلع مهم تألیف، تولید، توزیع و مصرف است بیشتر سیاست‌های حمایتی دوره‌های قبل بر تولید و در برخی دوره‌ها بر تولید و تألیف بوده در حالی که پایه اصلی هر صنعتی مصرف است.

وی در پایان سخنان خودبا بیان اینکه فعلاً نمی‌توان گزارش وضعیت کتابخانه و مصرف فرهنگی داد، اضافه کرد:‌ بحث هم‌افزایی و مشارکت و حمایت‌های مردمی و عمومی از جمله موارد مورد تأکید است دو طرح را در دفتر طراحی کرده‌ایم که به زودی اجرا می‌شود نخست روستاهای دوستدار کتاب و دیگری پایتخت کتاب ایران. اما بحث گرند را نیز پیگیری می‌کنیم تا طرح حمایت از کتاب‌های ایرانی در بازارهای جهانی قانونمند باشد و از بخش خصوصی حمایت کنیم.

* قزلی: از رکود بنیاد تا بازنگری در جوایز ادبی/ برگزارش نشست‌های شعر و 17 دقیقه حرف حساب/ جایزه جلال در اولویت برگزاری است

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با بیان اینکه دو ماه و نیم است که به مجموعه وزارت ارشاد پیوسته‌ام، گفت: بنیاد اندکی دچار رکود فعالیت بوده چون تغییراتی در ساختار آن انجام شد و از جمله اینکه شعر به مأموریت‌ها افزوده شدند از پایان خرداد نیز در وضعیت تثبیت بنیاد هستیم تثبیت از مبانی آغاز شده و با توجه به اینکه هیئت امنایی خوبی انتخاب شده است ظرفیت مناسب ادبی فرهنگی اجتماعی نیز تجمیع شده و امیدوار به انجام مأموریت‌ها شده‌ایم.

وی گفت: جلسات کارشناسی با بزرگان این حوزه صورت گرفته تا برنامه‌ها را به اجرا نزدیک کنیم، ضمن اینکه به لحاظ مالی بحث‌های خوبی شده و با توجه به وعده‌های داده شده از ماه مهر و آبان مشکلات گریبان‌گیر کمتر خواهد شد.

این مدیرعامل جوان همچنین ضمن اشاره به جوایز جلال آل احمد، پروین اعتصامی و شعر فجر عنوان کرد: در کارگروه بازنگری جوایز حوزه کتاب 3 جایزه به بنیاد محول شد، از این‌رو مهم‌ترین اولویت برگزاری این جوایز است چرا که سازوکار آن از قبل در بنیاد نبود و باید به زودی فراهم شود.

قزلی گفت: کمتر از دو ماه و نیم با اختتامیه جایزه جلال زمان داریم، آئین نامه تدوین می‌شود، آیین‌نامه نحوه برگزاری را شفاف‌تر خواهد کرد انتخاب هیئت علمی در مرحله خوبی قرار دارد اما رایزنی‌ها ادامه دارند امیدواریم تا پایان هفته آینده به جمع‌بندی برسیم.

وی در پایان گفت: دبیرخانه راه‌اندازی شده و برای جایزه جلال تنها در مرحله تصویب آیین‌نامه توسط هیئت علمی و پیش از آن انتخاب دبیر و بعد تصویب آیین‌نامه هستیم تا کار وارد فاز عملیاتی شود. همچنین پس از سفر تبریز، مکران را در پیش داریم، سلسله‌ نشست‌های «17 دقیقه حرف حساب» از 18 شهریورماه همزمان با سال مرگ جلال اجرا می‌شود، ضمن اینکه ماهی یکبار شب شعر جریان‌ساز برگزار خواهد شد که در این دوره که همزمان با روز شعر اغاز می‌‌شود، برعهده آقای محمد علی بهمنی است. اما اولویت برنامه‌ها زمینه‌سازی برای هرچه بهتر و متفاوت‌ برگزار کردن شعر فجر و جایزه پروین خواهد بود اما جایزه جلال در اولویت ما است.

برچسب‌ها:

نظر شما