شناسهٔ خبر: 21178 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ادامه برنامه‌های رئیس جمهور برای آموزش عالی با انتخاب نجفی

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: با انتخاب دکتر نجفی به عنوان سرپرست این وزارت تمام برنامه‏ هایی که از طرف ریاست جمهوری برای آموزش عالی ارائه شده بود ادامه خواهد یافت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر جعفر میلی‏ منفرد در چهل و هفتمین همایش معاونان آموزشی دانشگاه‏ها و مؤسسات آموزش عالی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: براساس فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با استادان دانشگاه‏ها در مردادماه سال ۱۳۹۲، افزایش کیفیت و توسعه هدفمند آموزش عالی در اولویت برنامه‏ های وزارت علوم قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه کیفی‏ سازی و توسعه هدفمند آموزش عالی دو رویکرد اصلی وزارت علوم است در تبیین آماری توسعه کمی صورت گرفته در سالهای گذشته اظهار داشت: از ایجاد اولین مرکز آموزش عالی ایران تا سال ۱۳۵۳ تعداد ۲۷ دانشگاه در کشور تأسیس شده بود و از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۸۴ تعداد ۳۸ دانشگاه جدید و از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ تعداد ۵۰ دانشگاه در کشور تأسیس شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در سال ۱۳۸۴ تعداد کل دانشجویان کشور دومیلیون و سیصدوهشتاد و نه هزار نفر بوده است که در سال ۱۳۹۲ به چهار میلیون و سیصدوپنجاه هزار نفر افزایش یافته یعنی ۸/۱ برابر رشد داشته است.

میلی‏ منفرد اظهار داشت: سال ۱۳۸۴ تعداد ۷۰ واحد دانشگاهی وابسته به وزارت علوم فعال بوده است که این تعداد با یک افزایش ۵/۲ برابری در سال ۱۳۹۲ به ۱۷۱ واحد دانشگاهی افزایش یافته است و تنها در فاصله سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲ تعداد ۳۷ واحد آموزش عالی جدید دیگر نیز در شهرستانهای کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به ضرورت توسعه هدفمند آموزش عالی و با تأکید بر اینکه در یک سال گذشته و در دولت یازدهم هیچ واحد جدید دانشگاهی توسط وزارت علوم ایجاد نشده است به روند تأسیس نامتوازن موسسات آموزش عالی غیر دولتی در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۴ تعداد ۱۲۶ موسسه آموزش عالی غیر دولتی مجوز فعالیت داشته‏ اند که در سال ۱۳۹۱ این تعداد به ۳۴۰ واحد و در سال ۱۳۹۲ به ۳۵۷ واحد افزایش یافته است.

وی افزود: در سال تحصیلی ۸۵-۱۳۸۴ تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ۵۰هزار نفر بوده‏ اند که این تعداد در سال ۱۳۹۲ به ۴۵۰ هزار نفر افزایش یافته است.

معاون آموزشی وزارت علوم، با اشاره به تحصیل ۳۳۵ هزار نفر دانشجو در دانشگاه پیام نور در سال ۱۳۸۴ گفت: با افزایش رشته‏ ها و ظرفیت این دانشگاه ‏ها، تعداد دانشجویان آن به یک میلیون و صدوبیست سه هزار نفر افزایش یافته است.

وی در تشریح توزیع دانشجویان کشور در زیر نظام‏های مختلف دانشگاهی گفت: تا پایان سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲، ۱۴درصد دانشجویان کل کشور در دانشگاه‏های دولتی وابسته به وزارت علوم، ۲۱ درصد در دانشگاه پیام نور، ۱۵درصد در دانشگاه‏ جامع‏ علمی- کاربردی، ۴درصد در دانشگاه فنی و حرفه‏ ای، ۳۲درصد در دانشگاه آزاد اسلامی، ۹ درصد در موسسات آموزش عالی غیردولتی و ۵ درصد در سایر زیر نظام‏ها شاغل به تحصیل بوده‏ اند.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به توزیع نامتوازن دانشجویان در گروه‏های مختلف تحصیلی گفت: ۳۴درصد دانشجویان دانشگاههای دولتی، ۷۴ درصد دانشجویان دانشگاه پیام نور و ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی، ۳۸درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و ۳۳درصد دانشجویان موسسات آموزش عالی غیردولتی در رشته ‏های علوم انسانی تحصیل می‏کنند.

وی گفت: ۱۷ درصد دانشجویان دانشگاه‏های دولتی و دانشگاه‏های وابسته به وزارت علوم، ۸ درصد دانشجویان دانشگاه پیام نور، ۶ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‏ های علوم پایه مشغول به  تحصیل هستند.

میلی‏ منفرد افزود: ۳۲ درصد دانشجویان دانشگاه‏های دولتی، ۳۵ درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی - کاربردی، ۵۹ درصد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‏ ای، ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و ۵۱درصد دانشجویان مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی در رشته‏ های گروه فنی و مهندسی تحصیلی می‏ کنند.

نظر شما