شناسهٔ خبر: 21142 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تأملاتی در دین و رسانه» از ماهیت رسانه های نوین می گوید

کتاب «تأملاتی در دین و رسانه» نوشته کمال اکبری از سوی انتشارات آرمان حیات منتشر شد این کتاب مجموعه مقالاتی است که نویسنده به تناسب شرایط زمانی تدوین کرده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، وابسته شدن زندگی به رسانه های جدید موجب تأثیر آنها بر فکر، اندیشه و طرز رفتار شده است. حوزه های علمیه درصدد ساخت زندگی دینی و ترویج سبک زندگی اسلامی با رسانه های جدید هستند. نحوه تعامل دین با رسانه های نوین با توجه به ماهیت متفاوت آنها با رسانه های سنتی ضروری به نظر می رسد.

 

رویکرد نویسنده به رسانه ذات گرا است به این معنا که با توجه به اینکه رسانه های نوین در یک فرهنگ متفاوت از فرهنگ دینی پدید آمده اند، ما نیازمند تغییر ماهوی در رسانه های نوین هستیم. رسانه های سنتی مثل منبر، نماز جماعت، هیئت های مذهبی از بطن و بستر دین شکل گرفته اند، اما رسانه های نوین در فرهنگ سرمایه داری و مصرفی غرب شکل گرفته است. تفاوت ماهوی بسترهای شکل گیری این دو دسته رسانه، استفاده از رسانه های نوین را در یک جامعه دینی با مشکلات عدیده ای روبرو می کند. از طرف دیگر استفاده نکردن از رسانه های نوین در جامعه امروز با توجه به کثرت استفاده از آن غیرممکن است.

 

با توجه به بدیع بودن این موضوع در کشور ما، نویسنده در این کتاب تلاش می کند تا ابعاد مختلف این تعامل را بازشناسی کند و بیانگر مسائلی باشد که حوزه دین؛ در ارتباط با رسانه، با آن مواجه است.

 

این کتاب مجموعه مقالاتی است که نویسنده به تناسب شرایط زمانی تدوین کرده است. این کتاب دربرگیرنده مقاله های «فقه ارتباطات و رسانه، تعریف و محدوده»، «تبلیغ دینی در رسانه های جدید»، «مبانی جنگ نرم در قرآن»، «رسانه ها غفلتزا یا آگاهی بخش»، «فرم و قالب در انتقال مفاهیم دینی برنامه های تلویزیونی»، «اهمیت نگاه دینی در برنامه های نمایشی»، «دیپلماسی رسانه ای در دولت اسلامی و کاربرد جنگ نرم در رسانه»، «مشروعیت و مشارکت سیاسی و نقش رسانه» و «شبکه های ماهواره ای و تبلیغ علیه مبانی دینی» است

 

نظر شما