شناسهٔ خبر: 21111 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رهبر «آرس نوا»: مجوز دادن حمایت از موسیقی نیست

آرمین قیطاسی: مسئولان دفتر موسیقی اگر گمان می‌کنند که دادن مجوز به گروه‌هایی که موسیقی جدی را دنبال می‌کنند، بیشترین حمایت از این موسیقی است، باید بگویم که سخت در اشتباهند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ ارکستر بادی «آرس نوا» در روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریور در تالار وحدت به اجرای برنامه می‌پردازد.  ۵ شهریور ۱۳۹۳ نشست خبری این کنسرت در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست آرمین قیطاسی رهبر و تنظیم کننده و مهدی محمدی و آمانچ آذرمی خواننده‌های این ارکستر حضور داشتند.

در ابتدای این نشست آرمین قیطاسی به بیان توضیحاتی درباره ارکستر بادی «آرس نوا» پرداخت و گفت: ارکستر ما سال گذشته تنها یک اجرا داشت و بعد از آن نتوانستیم اجرایی داشته باشیم. دلیل این امر هم این بود که تهیه کننده‌های موسیقی بیشتر خواننده محور هستند و یا این که به موسیقی پاپ می‌پردازند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این کنسرت اظهار کرد: هدف ما تنها یک کنسرت ساده نیست؛ می خواهیم سطح فرهنگ شنیداری مخاطبان را بالا ببریم. در این کنسرت مهدی محمدی و آمانچ آذر‌می به عنوان خواننده ما را همراهی می‌کنند. یکی از قطعه‌های ماندگاری که ما در این کنسرت اجرا می‌کنیم «خونه‌ی مادربزرگه» است. برای اجرای این قطعه ۶۰ کودک از انجمن فرهنگی اتریش با ما به روی صحنه می‌آیند. این کودکان بین ۴ تا ۹ سال سن دارند.

قیطاسی ادامه داد: ما در کنسرت‌هایمان می خواهیم که سازهای ناشناخته را به علاقه مندان به موسیقی معرفی کنیم. در این کنسرت نیز قصد داریم ساز «کوئنا» را از کشور بولیویا به روی صحنه ببریم.

رهبر ارکسرت «آرس‌نوا» درباره قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌کنند، گفت: ما ۹۰ درصد از آثاری که در این کنسرت اجرا می‌کنیم را براساس نظرسنجی ‌هایی که از مردم داشته‌ایم انتخاب کرده‌ایم. پس از آخرین کنسرتمان با توجه به فرم نظرسنجی که در میان مردم پخش کرده بودیم، ایمیل‌هایی را دریافت کردیم که مردم به قطعه‌های مورد علاقه‌شان اشاره کرده بودند. ما هم براساس همین ایمیل‌ها قطعه‌ها را انتخاب کردیم.

وی تاکید کرد: در کنسرت امسال ۲۰ قطعه اجرا می‌کنیم که جملگی جدید هستند و تا به حال اجرایشان نکرده‌ایم. موسیقی متن فیلم «پدرخوانده» و موسیقی متن فیلم «اسکای فال» از مهمترین قطعه‌هایی است که در این کنسرت اجرا می‌کنیم. همچنین قطعه «خونه مادربزرگه» را با گروه کُر انجمن فرهنگی اتریش اجرا می‌کنیم.

قیطاسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بیان گلایه‌هایی از دقت موسیقی پرداخت و اظهار کرد: ما رکورددار گرفتن تندیس‌های طلایی در جشنواره‌های کلاسیک داخلی هستیم. اما هیچ حمایتی از ما برای شرکت در جشنواره‌های خارجی انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به موفقیت‌های «گروه آوازی تهران» گفت: میلاد عمران‌لو و گروهش، اگر موفقیتی به دست آوردند و در جشنواره‌ای خارجی درخشیدند، به همت خودشان و با صرف هزینه‌های شخصی برای شرکت در جشنواره‌های خارجی بود، وگرنه آنها هم حمایت مالی از سوی دولت نداشته‌اند.

رهبر ارکسرت «آرس‌نوا» تاکید کرد: ما در حال حاضر در کشورمان تنها دو ارکستر «آرس‌نوا» و ارکستر «پارسیان» را داریم، در حالی که ارکسترهای سمفونیک و ارکستر ملی تعطیل هستند. به نظر من هر کشوری که ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک ندارد، فرهنگ هم ندارد.

قیطاسی در پاسخ به پرسشی درباره حضور خواننده‌های پاپ در کنار ارکستر «آرس‌نوا» گفت: متاسفانه بداخلاقی‌هایی در دنیای برخی از خواننده‌های موسیقی پاپ وجود دارد که با ما همخوان نیست. متاسفانه امروز در کنسرت‌های موسیقی پاپ آسیبی وجود دارد که برخی خواننده‌ها کنسرت‌هایشان را با صدای «پلی‌بک» اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: در کنسرتی که مردم پول داده‌اند تا بنشینند و صدای زنده خواننده را بشنوند، متاسفانه صدای پلی بک را می‌شنوند. من نمی‌دانم چرا دفتر موسیقی با چنین مسائلی برخورد نمی‌کند؟ تنها صدایی که می‌توان در کنسرت پلی بک شود، صدایی است که با ساز نتوان آن را تولید کرد.

این نوازنده سازهای بادی با انتقاد از دفتر موسیقی گفت: مسئولان دفتر موسیقی اگر گمان می‌کنند که دادن مجوز به گروه‌هایی که موسیقی  جدی را دنبال می‌کنند، بیشترین حمایت از این موسیقی است، باید بگویم که سخت در اشتباهند. راه‌های بسیاری برای حمایت از موسیقی جدی وجود دارد. مجوز دادن از پیش‌پا افتاده‌ترین کارهایی است که می‌توان برای هنرمندان موسیقی انجام داد.

کنسرت ارکستر بادی «آرس نوا» در روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریور در تالار وحدت به اجرای برنامه می‌پردازد.

نظر شما