شناسهٔ خبر: 21081 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب غیرمجاز «مریخی‌ها»، مجاز شد

مترجم «مریخی‌ها خود ما هستیم» گفت: این کتاب پس از یک سال و نیم که غیر مجاز شناخته شده بود، سرانجام مجوز گرفت و به چاپ رسید.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ هدا عربشاهی در این باره گفت: کتاب «مریخی ها خود ما هستیم» نوشته پروفسور جووانی بینیامی، رئیس کمیته بین‌المللی تحقیقات فضایی و رئیس شورای مشورتی آژانس فضایی اروپایی است. این دانشمند برجسته علم اخترفیزیک از مصاحبه شوندگان من بود به پیشنهاد من، اواخر سال 89 این کتاب را همراه با اجازه ترجمه و انتشار در ایران برایم ارسال کرد که ترجمه آن در حدود یکسال و نیم بطول انجامید و در آبانماه سال 91 آن را به انتشارات مازیار تحویل دادم که متاسفانه در دولت قبل غیرمجاز شناخته شد.

وی افزود: اما این کتاب پس از آغاز به کار دولت یازدهم و ارائه درخواست بررسی مجدد، مجوز گرفت و در روزهای اخیر وارد بازار شد.

این مترجم- خبرنگار توضیح داد: «مریخی ها خود ما هستیم»، کتابی است که در مقوله کتاب‌های حوزه ترویج علم طبقه‌بندی می‌شود و به زبانی ساده و قابل درک به بررسی موضوعات مختلف کیهان شناختی از بیگ بنگ (انفجار بزرگ) تا شکل‌گیری حیات در زمین می‌پردازد و بنابراین، معتقدم که می‌تواند برای علاقه‌مندان به اختر فیزیک و نجوم آماتوری و به خصوص دانش‌آموزان مقطع دبیرستان بسیار جذاب و آموزنده باشد.

عربشاهی که کتاب «مریخی‌ها خود ما هستیم» را مستقیماً از ایتالیایی به فارسی برگردانده است، گفت: این کتاب به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، چینی و اکنون فارسی ترجمه شده است. در ایتالیا نیز پس از چندین نوبت تجدید چاپ، بیش از 10 هزار نسخه از آن به فروش رسیده و در انگلیس، آمریکا و آلمان هم با توفیق خوبی همراه بوده است.

نویسنده رمان «زمان منفی» در ادامه اظهار داشت: فرایند انتشار این کتاب با وجود پیگیری‌های مداوم انتشارات مازیار، بسیار فرساینده و تلخ بود چرا که نویسنده با بزرگواری از حق مادی این کتاب کاملاً علمی و مستند گذشت و امتیاز معنوی آن را به من واگذار کرد اما اداره کتاب دوره قبل به دلایلی آن را غیرمجاز اعلام کرد، این مسئله باعث شد انگیزه لازم برای انتشار دو رمان نوشته خودم و دو نمایشنامه ترجمه را که در چند سال اخیر آماده کرده بودم، از دست بدهم.

نویسنده رمان «آنروز خواهد آمد» در خصوص کارهای آینده اش گفت: دو رمان جدیدم آماده هستند که یکی آنها، علمی تخیلی با محوریت پدیده زمان است و به نوعی می‌توان گفت که قسمت دوم «زمان منفی» است و کار دیگرم رمانی زنانه با موضوع جنگ است. هنوز نمی‌دانم این دو اثر را به دست کدام ناشر بسپارم، فعلاً ترجیح می‌دهم روی نسخه نهایی‌شان تامل بیشتری کنم و بعد در این خصوص تصمیم می‌گیرم.

نظر شما