شناسهٔ خبر: 21074 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز همکاری علمی دانشگاه شریف با یک دانشگاه سوئدی

دانشگاه‌های صنعتی شریف و کی تی اچ سوئد برای آغاز همکاری‌های علمی مشترک در زمینه صنایع تولید فلزات وارد مذاکره شدند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، نمایندگان دانشگاه صنعتی شریف و یک شرکت دانش بنیان وابسته به دانشگاه کی تی اچ سوئد صبح روز دوشنبه سوم شهریور ماه به منظور آغاز همکاری‌های علمی دو جانبه وارد مذاکره شدند. اجرای پروژه‌های مشترک علمی و انجام تحقیقات برای بهینه سازی اقتصادی و محیط زیستی پروسه‌های تولید فلزات از جمله محورهای اصلی مذاکره بود.

نماینده سوئدی با اشاره به مزیت رقابتی ایران به دلیل وجود منابع عظیم گاز طبیعی و نقطعه ضعف کشورمان در کمبود منابع آبی گفت: در صنایع تولید فلز، هر کشوری باید بر اساس امکاناتی که دارد مسیر خود را طراحی کند و آنچه اهمیت دارد مسیر نیست بلکه مهم این است که در هر فرآیند و مسیری که انتخاب می‌شود از بهترین فناوری‌ها استفاده شود.

وی همچنین در ارائه خود مسئله گرمایش جهانی و پیامدهای اقتصادی و سیاسی آن را مورد ذکر قرار داد و اظهار داشت: دیری نخواهد گذشت که تنها کارخانجاتی قادر به صادرات محصولاتشان خواهند بود که علاوه بر مسئله قیمت در فرآیندهای تولید خود به محیط زیست توجه کرده و تا حد زیادی تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده باشند.

نماینده سوئدی در ادامه صحبت‌های خود انجام فعالیت‌های مشترک تحقیقاتی بر اساس مدل‌های نرم‌افزاری تهیه شده در دانشگاه کی تی اچ و توانمندی‌های دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در انجام فعالیت‌های تجربی را پیشنهاد کرد.

دکتر محمد حلالی، استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز با اشاره به اهمیت همکاری‌های بین‌المللی در توسعه دانش و فناوری اعلام کرد: امیدواریم همکاری‌های خوبی هم در زمینه دانش و هم در فناوری شکل بگیرد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این همکاری‌ها تبادل دانشجو برای انجام فعالیت‌های مشترک تحقیقاتی است.

صنعت فولاد به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع تولید فلزات در ایران در حال حاضر تا حد زیادی منحصر به تولید شمش خام می‌شود و کشورمان شمش را صادر کرده و محصولات فلزی از جمله ورق‌های فولادی را با قیمتی چند برابر وارد می‌کند. همچنین مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه‌ای در فرآیندهای تولید صنعتی فلزات در ایران نیاز به اصلاح و بهینه‌سازی دارد تا توان رقابتی کشورمان در بازار تولید فلزات افزایش یابد. بنا به گفته مسئولین، این موضوع یکی از محورهای اصلی تحقیقات و همکاری‌های آینده دانشگاه شریف و دانشگاه کی تی اچ سوئد خواهد بود.

نظر شما