شناسهٔ خبر: 20814 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بزرگداشت نویسنده پولدار ضد کاتولیک

سومین مراسم یادبود و گرامیداشت «ساموئل بکت» نویسنده پرآوازه ایرلندی و برنده نوبل ادبیات، در شهر انیسکیلن ایرلند برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل ار ایبنا؛ یکی از مراسم‌های بزرگداشت در جشنواره روزهای شاد امسال به «ساموئل بکت» (نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و شاعر نامدار ایرلندی) اختصاص یافت. این مراسم در شهر انیسکیلن استان فرمانا، جایی که او از ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۳ به مدرسه شبانه‌روزی رفت، برگزار شد که مکانی بسیار تأثیرگذار و الهام‌بخش بود.

بکت در سال ۱۹۸۲ نمایشنامه کوتاه «فاجعه/ catastrophe » را نوشت و آن را به «واسلاو هاول» نمایشنامه‌نویس و مبارز سیاسی چک تقدیم کرد. هاول در آن زمان به خاطر فعالیت‌های ضد حکومتی‌اش در زندان به سر می‌برد. در این متن یک کارگردان با دستیارش درباره حالت و فیگور غمگین یک انسان بی‌کلام که قرار است آماده اجرا شود، بحث می‌کنند. او کاملاً در کنترل آن‌ها قرارگرفته اما در انتهای نمایش سرش را به سمت بالا حرکت می‌دهد که نشان از ایستادگی در برابر ستم دارد.

بکت توانست دوران انقلاب مخملی «واسلاو هاول» در چک را ببیند. او سرانجام در ۲۲ دسامبر ۱۹۸۹ در پاریس‌ درگذشت.

«شین دوران» موسیقی‌دان کلاسیک، کارگردان فستیوال سالانه‌ی بکت است. در مراسم بزرگداشت امسال «آدرین دونبر» بازیگر متولد انیسکیلن، نمایش تک‌صحنه‌ای فاجعه را روی صحنه برد. همچنین معروف‌ترین اثر بکت یعنی نمایشنامه «در انتظار گودو» نیز به دو زبان به اجرا درآمد.
سومین فستیوال بکت از حمایت عالی مردمی برخوردار شد و جدا از درام و موسیقی، آثار هنری مرتبط با بکت توسط تاکیتا دین، استیو مک‌کوئین و آنتونی گورملی در سراسر شهر به نمایش درآمدند.

«تری ایگلتون» یکی از سخنرانان این مراسم، نمایشنامه گودو را محصول مشارکت شجاعانه نویسنده آن در زمان جنگ دانست و بکت را یکی از معدود هنرمندان مدرنیست معرفی کرد که یک نظامی چپی بود. مطمئناً ضد فاشیست‌ها و ضد استالینیست‌ها از دقت خردمندانه او در سخنان و رفتارش قدردانی می‌کنند. بکت به‌درستی از میان فرهنگ‌ها، مکان‌ها و اعتقادات سفر کرد.

نظر شما