شناسهٔ خبر: 20799 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زاکانی: در دوره فرجی دانا گسل های سیاسی و قومی فعال شد

نماینده تهران با اشاره به این که فعال کردن گسل های سیاسی و قومی به جای فعالیت‌های علمی از دلایل استیضاح وزیر علوم است، گفت: در هیچ استیضاحی به این اندازه نمایندگان تحت فشار نبودند و دولت تهمت سیاسی بودن به مجلس نزد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران و یکی از استیضاح کنندگان وزیر علوم به عنوان اولین موافق استیضاح در جلسه استیضاح این وزیر با بیان این که یکی از سنت های الهی، آزمون برای رشد انسان ها است، گفت: امروز این مطلب شامل حال ما در دولت، مجلس و همه مخاطبین است. متاسفیم در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نداریم تا با بیان ایرادات اساسی، جلوی آسیب پذیری از ارزش های انقلاب اسلامی را بگیریم.

وی افزود: امروز فوریت اساسی در کشور مسایل اقتصادی است و اولویت های حوزه فرهنگی بسیار مهم است. امروز باید برای رهایی از مشکلات اقتصادی کمر همت بست و در جنگ اقتصادی با دشمن شرایط لازم را فراهم نمود.

نماینده مردم تهران با تاکید بر نقش آموزش عالی در کشور خطاب به نمایندگان گفت: امروز روز امتحان ما است تا مشخص شود تربیت ما اسلامی و سیاسی است، رعایت حق و حال مردم را کنیم و بدون توجه به جناح سیاسی تصمیم گیری کنیم.

زاکانی با اشاره به این که عمده استیضاح کنندگان سال گذشته حامی فرجی دانا برای رای اعتماد بودند گفت: امروز برای اصلاح این وزارتخانه راهی جز استیضاح نیست. حال این سوال پیش می‌آید چرا استیضاح؟ آیا راه دیگری برای اصلاح نبود؟

وی افزود: اما پاسخی که دریافت می کنیم قانون شکنی، فعال کردن گسل های قومی و گروه گرایی و باند بازی در دانشگاه ها است.

این نماینده موافق استیضاح وزیر علوم  به برخی سرفصل ها در  این وزارتخانه اشاره و تصریح کرد: به کارگیری مسئولان وزارتخانه ها بدون توجه به آیین نامه و قانون برای استعلام و نظر وزارت اطلاعات نمونه ای از این عملکرد است. وزیر علوم بعد از یک سال و پس از پیگیری نمایندگان این استعلام ها را انجام داد.

وی یکی دیگر از دلایل استیضاح وزیر علوم را بازگشت عناصر بی صلاحیت به دانشگاه خواند و یادآور شد: وزارت اطلاعات در نامه ای به سران قوا نسبت به جذب افراد سابقه دار در برخی دانشگاه ها و حتی دانشگاه آزاد معترض بود اما وزیر علوم در جلسه ای که با رئیس مجلس داشت با فرافکنی اعلام کرد که دانشگاه آزاد پاسخگوی ما نیست و مرام خود را دارد.

زاکانی با انتقاد از به کارگیری اساتید بی صلاحیت در دانشگاه ها گفت: منطق ما حکومت داری درست و نه سلیقه در اداره کشور است، وزیر علوم به نامه وزارت اطلاعات مبنی بر عدم صلاحیت ۱۲۶ نفر توجهی نکرد.

وی همچنین به انتخاب هیات جذب دانشگاه ها اعتراض کرد و گفت: رفتار بی قانون وزیر در انتخاب رئیس دانشگاه ها نمونه ای از عملکرد نادرست فرجی دانا است و وزیر علوم با برخی انتصاب ها را فضای دانشگاه ها را ملتهب کرد و در نهایت به بهانه نظرخواهی اقدام به تشکیل هیات سه نفره ای کرد اما در نهایت همه انتخاب ها گزینشی شد و آرامش دانشگاه ها و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر هم زد.

این نماینده مجلس افزود: نظرخواهی از اساتید مهم است اما این شیوه وزیر علوم غلط است و منجر به التهاب آفرینی می‌شود. چرا وزیر بر رویه های سلیقه ای خود تاکید دارد؟

این نماینده موافق استیضاح التهاب آفرینی و فعال کردن گسل های قومی مذهبی را یکی دیگر از دلایل استیضاح خواند و ادامه داد: وزیر علوم با دان مجوز به نشریات تجزیه طلبی، الحادی، فتنه گر فضای دانشگاه ها را ملتهب کرد. این نشریات با پولی خارج از دانشگاه  اما به نام دانشگاه مجوز گرفته و درخواست تجزیه ایران را دارند.

وی با اشاره به این که در سال ۸۸ دانشگاه به دانشگاه رفتیم و درخواست تریبون آزاد و مناظره با عناصر فتنه گر را داشتیم اما هیچکدام حاضر به مناظره نبودند. ما طرفدار آزادی هستیم اما فرق آن را با سیاسی بودن می دانیم.

زاکانی با اشاره به برخی اساتید مشکل دار اخلاقی و جذب دوباره آنها در دانشگاه ها گفت: دانشجویان یکی از دانشگاه ها به ما مراجعه کردند و طومارهایی را دادند و همچنین سه نفر از دانشجویان این دانشگاه به خاطر اقدامات همین استاد خودکشی کردند و این استاد پس از روی کار آمدن فرجی دانا دوباره به دانشگاه برگشت و با اعتراض مجدد من فرجی دانا کلاس های درس این استاد را لغو کرد اما این استاد با حضور در دانشگاه و تهدید دانشجویان کارهای گذشته خود را ادامه می داد که با اعتراض من از ورود این استاد به دانشگاه جلوگیری شد اما همچنان این استاد از بیت المال استفاده می‌کند و در دانشگاه دفتر دارد.

وی افزود: اساتیدی که مسایل اخلاقی دارند اکنون در دانشگاه ها حضور دارند و دغدغه اصلاح دانشگاه را ندارند، این افراد با ابلاغ وزارت علوم دوباره به دانشگاه ها برگشته اند.

این نماینده موافق استیضاح به بکارگیری عناصر فتنه در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: خود وزیر می‌گوید هیچ فتنه گری را در دانشگاه به کار نگرفته ام و از ما خواسته نام افراد را ببریم و نمایندگان از وزیر خواستند همین سیاست ها را اعلام کند. انسداد در تولید علم و آموزش کشور نمونه ای از این بی قانونی است.

وی با  تاکید بر این که ما هیچ بهره ای از بورس نداشته ایم گفت: تعدادی از وزیران و رئیس جمهور از این موهبت الهی بهره بردند، اصل بورس یک اصل قانونی است. بورس های وزارت علوم در گذشته همراه با تمهیدات قانونی بود و وزارت علوم حق معلق کردن آن را ندارد و ایجاد تشویش در این باره خطا است، ممکن است تخلفاتی صورت گرفته باشد که باید به این تخلفات رسیدگی شود و مجلس از آن حمایت می‌کند. چرا مسئولان با انتشار برخی اسامی در رسانه های خاص آبروی نخبگان را برده اند؟

زاکانی ادامه داد: وزیر علوم معاون آموزشی خود را کسی انتخاب کرده که مجلس با او مخالفت کرده و رای اعتماد نداد. همچنین مشاور این وزارتخانه کسی است که مجلس با معرفی او به عنوان وزیر مخالف بود. آیا این لجبازی ها حکایت از بی تدبیری ندارد؟

وی با تاکید بر این که رفتار مجلس کاملاً قانونی بوده است، افزود: از یک هفته پس از انتصاب فرجی دانا آقایان حداد و ابوترابی فرد با او جلسه گذاشته و اصلاح مسیر را خواستار شدند و نکاتی را در جلسات متعدد به وی عنوان کردند. قبل از سال جاری و به واسطه نامه وزارت اطلاعات در خصوص جذب عناصر بی صلاحیت جلسه ای در دفتر رئیس مجلس با حضور فرجی دانا برگزار شد و لاریجانی از وی درخواست اصلاح رویه کرد اما وزیر باز اعتنایی نکرد و مجلس به وی کارت زرد داد.

نماینده مردم تهران افزود: در جلسات متعدد در حضور رئیس مجلس و فراکسیون ها نکاتی به وزیر علوم گوشزد شد اما راه نادرست همچنان ادامه یافت. ما یک ماه به وزیر فرصت دادیم اما کار امیدوارکننده ای انجام نشد.

زاکانی با انتقاد از این که دولت و برخی رسانه های همسوی دولت تهمت سیاسی بودن به مجلس زدند تاکید کرد: در هیچ استیضاحی به اندازه این استیضاح نمایندگان تحت فشار نبودند. بعد از قطعی شدن استیضاح به شروع به زنگ زدن کردند. مگر پاسخگویی به سوالات مردم و روشن شدن اذهان عمومی نیاز به این کارها دارد. وزیر ما را متهم به سهم خواهی کرد.

وی افزود: در ماه رمضان وزیر با عده ای جلسه داشته و در آنجا اعلام کرده است اگر من هم دانشکده و دانشگاه می دادم نمایندگان کاری با من نداشتند.

زاکانی در پایان افزود: مهمترین نکته این است که این وزیر ضدانقلاب ها و رسانه های خارجی را دارد و از سوی همین رسانه ها مجلس مورد اتهام قرار گرفته است.

وی گفت : اخیرا شاهد حمایت رسانه‌های خارجی و بیگانه از روندی هستیم که در وزارت علوم در حال انجام است، این کار باعث آزار شده است.

زاکانی گفت: ‌آیا وزیر نباید تامل کند که چطور دشمنان انقلاب را شاد کرده و مسیر اشتباه را در پیش گرفته است.

نظر شما