شناسهٔ خبر: 20790 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شمارگان کتاب با 4 درصد افزایش به بیش از 42 میلیون نسخه رسید

تعداد شمارگان کل کتاب‌های چهار ماه نخست امسال ۴۲ میلیون و ۲۹۹ هزارو ۹۷۶نسخه اعلام شد. این آمار بیانگر افزایش ۴ درصدی شمارگان کتاب به نسبت سال گذشته است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا گزارش آماری ـ تطبيقی نشر كتاب در چهار ماه نخست سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۲ اعلام شد. بر اساس این گزارش تعداد عناوین کتاب‌های امسال به نسبت سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشت. در چهار ماه نخست سال ۱۳۹۲، ۱۷۵۹۱ عنوان کتاب منتشر شد که این آمار در مقایسه با چهار ماه نخست سال۱۳۹۳، به ۲۰۲۰۲ افزایش یافت. 

کتاب‌ها در گرو‌ه‌های کلیات، فلسفه، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم طبیعی و ریاضیات، علوم علمی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، کمک درسی و کودک مورد بررسی مقایسه تطبیقی قرار گرفته‌اند. آمار و درصد تغيير تعداد كتاب‌های امسال نسبت به سال گذشته به تفكيک موضوع بدین شرح است:

 

 

سال ۱۳۹۲

سال ۱۳۹۳

درصد تغییر

کلیات

۳۶۸

۳۷۲

۱

فلسفه

۷۸۱

۹۱۷

۱۷

دین

۲۹۱۹

۳۴۰۸

۱۷

علوم اجتماعی

۱۷۶۴

۲۱۴۳

۲۱

زبان

۶۳۳

۵۵۹

۱۲-

علوم طبیعی و ریاضیات

۶۰۷

۶۳۸

۵

علوم عملی

۲۸۳۸

۳۱۴۱

۱۱

هنر

۶۱۵

۷۵۸

۲۳

ادبیات

۲۶۰۹

۳۲۹۵

۲۶

تاریخ و جغرافیا

۹۲۲

۱۰۵۳

۱۴

کمک درسی

۹۴۴

۷۱۲

۲۵-

کودک

۲۵۹۱

۳۲۰۶

۲۴

جمع‌بندی

۱۷۵۹۱

۲۰۲۰۲

۱۵

 


بر اساس این آمار بيشترين افزايش نسبت به سال گذشته در رده ادبیات، به ميزان ۲۶درصد و بيشترين كاهش در حوزه كتاب‌های کمک درسی بوده است. 

در توضیح شمارگان نیز تعداد شمارگان کل در سال ۱۳۹۲ ،  ۴۰ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۹۵۲ نسخه و در سال ۱۳۹۳، ۴۲ میلیون و ۲۹۹ هزارو ۹۷۶نسخه اعلام شد که نشان از تغییر ۴ درصدی دارد و در تعداد شمارگان متوسط سال ۱۳۹۲، ۲/۳۵۲ نسخه و در سال ۱۳۹۳ ، ۲/۱۱۲ اعلام شده است که بر اساس آن تغییر ۱۰- درصد را شاهدیم. 

بر اساس این گزارش در چهار ماه نخست سال۱۳۹۳ بيشترين شمارگان با ۱۱میلیون و ۱۵۴هزارو ۱۲۰ نسخه به موضوع كودك و نوجوان و پس از آن كتاب‌هاي دینی با  ۷میلیون و ۹۷۸ هزارو ۲۰۰ نسخه اختصاص دارد و موضوع علوم عملی با ۵میلیون و ۲۲۰ هزارو ۴۸۰ نسخه، ادبیات با ۴ میلیون و ۳۹۰ هزارو ۵۳۰ نسخه و موضوع کمک درسی با  ۳میلیون و ۴۲۹ هزارو ۳۰۰نسخه و موضوع علوم اجتماعی با  ۳ میلیون و ۲۷۶ هزارو ۴۰۰ نسخه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

در چهار ماه نخست سال ۱۳۹۳ نسبت به سال گذشته بيشترين كاهش شمارگانِ كل در موضوع زبان بوده است. شمارگان كل كتاب‌های اين موضوع ۱۷ درصد و ميانگين شمارگان كتاب‌های رده تاریخ و جغرافیا ۲۲ درصد و دین نيز ۲۱ درصد كاهش داشته است. 

آمار و اطلاعات اين گزارش بر اساس شناسنامه كتاب‌های منتشر شده و مشخصات كتاب‌هايی است كه به خانه كتاب رسيده است. بنابراين به عنوان مثال آمار شمارگان يا نوبت چاپ و امثال آن براساس عدد ثبت شده در شناسنامه كتاب‌ها است. همچنين در برخی كتاب‌ها قيمت درج نشده است كه ممكن است در آمارها تاثير اندكی داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما