شناسهٔ خبر: 20783 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نام دانشکده فنی دانشگاه تهران جزء برترین دانشگاه های دنیا

همزمان با هشتاد سالگی دانشگاه تهران و طبق آخرین گزارش مؤسسه رتبه‌بندی شانگ‌های، دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تهران در میان 200 مؤسسۀ رتبه‌بندی شده در جایگاه 75 قرار گرفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ نظام رتبه‌بندی شانگهای یکی از نظام‌های بین‌المللی معتبر برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی است که از سال 2003 راه‌اندازی شده است. این نظام، علاوه بر اعلام رتبه‌بندی کلی، دانشگاه‌های جهان را بر اساس پنج حوزۀ موضوعی گسترده (علوم طبیعی و ریاضیات، علوم فنی/مهندسی و رایانه، علوم زیستی و کشاورزی، پزشکی و داروسازی، و علوم اجتماعی) و پنج حوزۀ موضوعی خاص‌تر (ریاضیات، فیزیک، شیمی، علوم رایانه، و اقتصاد/کسب و کار) رتبه­‌بندی و سالانه 200 مؤسسۀ برتر را معرفی می‌کند.

در گزارش اخیر، دانشگاه‌های معتبری مانند آریزونا، کلمبیا، دوک، کیوتو، مک­گیل، پکن، هنگ­کنگ، منچستر، آلبرتا، لیسبون، چالمرز، نیویورک، و شفیلد در این فهرست پس از دانشگاه تهران قرار دارند و دانشگاه‌های ام.آی.تی.، استنفورد، کالیفرنیا-برکلی، ایلی­نویز، و تکزاس در آوستین نیز به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم این فهرست را تشکیل می‌دهند.

دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف، دانشگاه‌های دیگر ایرانی هستند که در فهرست 200 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.

به علاوه، در رتبه‌بندی کلی این نظام، دانشگاه تهران تنها دانشگاه ایرانی است که در شاخص‌های مختلف با رتبۀ 301 تا 400 در فهرست 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است.

براساس گزارش دانشگاه تهران، این دانشگاه در سال‌های 2009 تا 2013 توانسته است به ترتیب رتبه‌های 402-501، 401-500، 301-400، و 301-400، 401-500 را کسب کند. دانشگاه­های هاروارد، استنفورد،

ام­آی­تی، و کالیفرنیا- برکلی از ایالات متحده و دانشگاه کمبریج از انگلستان به ترتیب رتبه­‌های یک تا پنجم این نظام رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده­‌اند.

نظر شما