شناسهٔ خبر: 20751 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «پلورالیسم دینی از منظر قرآن و سنت» وارد بازار شد

محمد ولی‌خواه مولف کتاب «پلورالیسم دینی از منظر قرآن و سنت» در كتاب خود به اين نتيجه مي‌رسد كه با توجه به تعاريف پلوراليسم ديني و تسامح و تساهلي كه اسلام به آن توصيه مي‌كند، آيات و روايات ضمن عدم پذيرش پلوراليسم ديني، بر تساهل و تسامح با غيرمسلمانان و هم‌كيشان تأكيد مي‌ورزند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ کتاب «پلورالیسم دینی از منظر قرآن و سنت» نوشته محمد ولی‌خواه به تازگی به همت انتشارات راه ابریشم منتشر شده است.

در مقدمه این اثر درباره ضرورت تالیف کتاب آمده است: «از آنجا که پلورالیسم دینی برخاسته از دنیای مسیحیت غرب است به دلیل مدح انحصارگرایانه مسیحیت بعضی متفکران و فلاسفه غرب خواسته‌اند مسیحیت و کلیسا را از این بن‌بست و عدم اقبال مردم نجات دهند که در این راستا پدیده نوظهور پلورالیسم پا به عرصه وجود نهاد. این مباحث فلسفی به‌تدریج وارد جهان اسلام شد و اینک از بحث‌های روز متفکران است. هر چند که اسلام انحصارگرا نبوده است تا گرفتار چنین رنسانسی باشد، به هر صورت این مقوله وارد جهان اسلام شد و متفکران اسلامی مجبورند به شبهات وارد پاسخ دهند.
 
بالاخره چه بخواهیم و چه نخواهیم در جهان امروزی برای رشد احیای دینداری، به نظریه پلورالیسم دینی توجه و فلسفه تجربه‌گرا کم‌کم دامن‌گیر مسیحیت شد و از آنجا به تمامی ادیان خصوصاً متفکران اسلامی ره یافت بنابراین باید به آن توجه کرد.»

نویسنده اثر درباره عمده اهداف مطرح شده در کتاب می‌گوید که پیش از هر چیز، برای طرح دقیق اصل بحث و بیان نقاط قوت و ضعف آن، پلورالیسم دینی به طور دقیق از منظر متفکران غربی که خاستگاه بحث است مطرح و نقد و بررسی می‌شود. همچنین به کتب و مقالات منتشر شده که در آنها از زاویه فلسفه و کلام به مقوله پلورالیسم دینی نگریسته شده، توجه شده است. در این کتاب سعی شده است پلورالیسم دینی از منظر قرآن و سنت بررسی و یا با قرآن و سنت محک زده شود تا میزان اعتبار آن با توجه به این دو منبع فقه اسلامی و معیار تفکر اسلامی معلوم شود.

دغدغه نگارنده این است که بگوید با توجه به پلورالیسم دینی چنانچه همه تجارب انسانی در حوزه معارف دینی مطابق واقع باشد و این تجارب با برداشت‌های الهی یکی باشد و تجارب پیامبران الهی با تجارب انسان‌های معمولی یکی باشد و فقط قدری تفاوت داشته باشد، تکلیف ادیان الهی و وحی چه می‌شود؟ ‌آیا سطوح ادیان تا حد ادراکات انسانی تنزل نمی‌یابد؟! در این زمینه هدف این است که روشن شود طرز تلقی ما مسلمانان و یا بهتر بگوییم علما و متفکران اسلامی از پلورالیسم دینی چیست؟ 

به گفته مولف، برای روشن شدن مساله بیش از هر چیز نظریه پلورالیسم دینی باید بررسی شود. بدین منظور همه آیات قرآن کریم و سپس روایات ائمه مرتبط با بحث بررسی شده است. در تهیه کتاب از ۱۲۰ منبع فارسی عربی و انگلیسی بهره گرفته شده است.

محمد ولی‌خواه سرانجام به اين نتيجه مي‌رسد كه با توجه به تعاريف پلوراليسم ديني و تسامح و تساهلي كه اسلام به آن توصيه مي‌كند، آيات و روايات ضمن عدم پذيرش پلوراليسم ديني، بر تساهل و تسامح با غيرمسلمانان و هم‌كيشان تأكيد مي‌ورزند.

کتاب در سه بخش اصلی «کثرت‌گرایی دینی از دیدگاه غرب»‌، «بررسی آیات قرآن کریم، بررسی روایات» و «ارزیابی مبانی تکثرگرایی با آیات و روایات» سامان یافته است و علاقه‌مندان در هر یک از این بخش‌ها می‌توانند با مطالب مختلفی آشنا شوند.
 
انتشارات راه ابریشم کتاب «پلورالیسم دینی از منظر قرآن و سنت» نوشته محمد ولی‌خواه را با شمارگان هزار نسخه در ۲۷۹ صفحه به بهای ۱۲ هزار تومان روانه بازار نشر كرده است.

نظر شما