شناسهٔ خبر: 20023 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

درآمدی بر علم سیاست

درآمدی بر علم سیاست درآمدی بر علم سیاست کتابی در مورد حکومت ایالات متحده و نه در مورد سیاست مقایسه‌ای است، بلکه به منظور معرفی کامل رشته‌ی علوم سیاسی به دانشجویان جدید می‌کوشد هم از ایالات متحده و هم از کشورهای دیگر مثال‌هایی را به دست دهد.

 

نام کتاب: درآمدی بر علم سیاست

نویسنده: مایکل جی.راسکین، رابرت ال. کورد، جیمز ای. مدایروس، والتر اس.جونز

مترجم: علی اردستانی

ناشر: قومس

چاپ: 1393

تعداد صفحات: 470 صفحه

قیمت: 20 هزار تومان

 

 

فرهنگ امروز: نویسندگان کتاب «درآمدی بر علم سیاست» از بهترین استادان علم سیاست در آمریکا هستند که مدتی است این کتاب را نگاشته‌اند و هر بار به فراخور زمان، موضوعی به آن اضافه یا از آن کم می‌کنند و با ویراستی جدید آن را منتشر می‌کنند ـ مثل بسیاری دیگر از کتاب‌ها. ترجمه این کتاب مهم که مترجم آن را با ویراست دهم و یازدهم (آخرین ویراست در آمریکا) مطابقت داده و البته بعد از دو سال موفق به گرفتن مجوز شده است، جای خوشحالی دارد.
این کتاب همان‌طور که در مقدمه آمده به این دلیل که «نه کتابی در مورد حکومت ایالات متحده و نه در مورد سیاست مقایسه‌ای است؛ بلکه به منظور معرفی کامل رشته‌ی علوم سیاسی به دانشجویان جدید می‌کوشد هم از ایالات متحده و هم از کشورهای دیگر مثال‌هایی را به دست دهد. عده خیلی کمی از دانشجویان جدید از سیستم‌های سیاسی دیگر آگاهی دارند و این همان چیزی است که کتاب حاضر در صدد اصلاح و تصحیح آن است» برای درک موقعیت سیاسی ما ایرانیان نیز بسیار مفید است. به‌خصوص آن‌که زبان ساده آن باعث فهم آن برای عموم مخاطبان شده است.
در پشت جلد کتاب می‌خوانیم «این رشته [علم سیاست] با وجود پیشینه‌ای یک سده‌ای در ایران هنوز نتوانسته به جایگاه شایسته دست یابد... بسیاری از دانش‌آموختگان علم سیاست هنوز به درستی نمی‌دانند علم سیاست قرار است در مورد چه موضوعی به بحث بپردازد و یا اساساً چه هدفی را دنبال می‌کند. در واقع این رشته در ایران به ملغمه‌ای از علایق روشن‌فکری تبدیل شده است. به راحتی می‌توان جدیدترین و آخرین نظریه‌هایی را که حتی در خود غرب هنوز جا نیفتاده است، در این مراکز دید، اما دستیابی به یک شمای کلی و جامع از این رشته بسیار دشوار است. البته این بدان معنا نیست که کاری انجام نشده، اما به قدری کم‌ بوده است ک در جو روشن‌فکرزده ایران از یک سو و تجدد ستیز آن از سوی دیگر هیچ‌گاه مجال بروز نیافته‌اند. کتاب حاضر از جمله معدود کتاب‌هایی است که می‌کوشد فارغ از هیاهوهای موجود بر حول علم سیاست در ایران به چند و چون این علم بپردازد.»
این کتاب که در ایالات متحده هر دو سال یکبار تجدید چاپ می‌شود در چاپ یازدهم در پنج بخش با عناوین «مبانی سیاست»، «ایستارهای سیاسی»، «تعامل‌های سیاسی»، «نهادهای سیاسی» و «نظام‌های سیاسی چه کاری انجام می‌دهند؟» تنظیم شده است.
نویسندگان کتاب به راحتی توانسته‌اند کل ساختار سیاسی کشور خود را بدون ترس و واهمه خاصی مورد بررسی قرار دهند. در جای‌جای کتاب هر کجا لازم دیده‌اند به نقد سیاسی کشور خود و سایر کشورهای دموکراتیک پرداخته‌اند.
در بخشی از کتاب در خصوص نقش سازمان ملل آمده «جامعه ملل، نیای سازمان ملل متحد، کوشید ایده‌ای را به جامعه عمل درآورد که زمانی در همه‌جا وجود داشت: امنیت دسته‌جمعی. اعضای جامعه ملل (که شامل ایالات متحده نمی‌گردید) متعهد بودند که بلافاصله علیه هر دولت متجاوزی اقدام اقتصادی و نظامی انجام دهند. برای مثال، چنان‌چه ژاپن به چین حمله می‌کرد، تمام قدرت‌های دیگر باید مناسبات تجاری‌شان را با آن قطع می‌نمودند و نیروهای خود را برای دفاع از چین اعزام می‌کردند. متجاوزان نیز که با نیروهای بقیه جهان مواجه می‌گردند، عقب‌نشینی خواهند کرد. اگرچه آن بر روی کاغذ ایده بزرگی به شمار می‌رفت، اما در عمل با شکست روبه‌رو گردید. هنگامی که ژاپن در سال 1931 منچوری چین را اشغال نمود، جامعه ملل صرفاً به اعزام کمیسیونی برای مطالعه اوضاع اکتفا کرد. ژاپن (به دروغ) ادعا می‌کرد که چین جنگ را شروع نموده است و قدرت‌های دیگر نیز می‌کوشیدند خود را از منازعه‌ای طولانی و بدون ارتباط با منافع‌شان دور نگه دارند. تجاوز به دلیل عدم برخورداری جامعه ملل از مکانیسمی برای پاسخ‌گویی به کشورهای دیگر، بدون مجازات باقی می‌ماند. همین امر به هنگام حمله‌‌ی ایتالیا با اتیوپی در 1935 اتفاق افتاد. ژاپن، ایتالیا و آلمان به منظور تجاوز گسترده به کشورهای دیگر از جامعه ملل کناره‌گیری نمودند و با شروع جنگ جهانی دوم جامعه ملل فرو پاشید. (صفحه 444)»

 

 

نظرات مخاطبان 1 43

  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۵ ۱۱:۵۱leila 0 10

    من این کتاب را در نمایشگاه تهیه کردم و تا کنون دوبار خوانده امش. به نظرم مهم ترین امتیازش در جدید و به روز بودن مطالب آن است. 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۵ ۱۲:۰۵اکبر 0 41

    من عاشق تحلیلی هستم که از فرایند انقلاب ایران اراده می دهد. تا حالا ندیده بودم کسی این طوری تحلیل کند
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۵ ۱۲:۴۹fateme 0 12

    استاد تبریک عرض می کنم. امیدوارم همین طور فعال و کوشا به کار ادامه دهید.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۵ ۱۴:۰۶حسن 18 54

    من موقعی که این کتاب را خریدم از دکتر طباطبایی خواستم نظرش را درمورد کتاب بگوید و ایشون مرا توصیه به خواندن این کتاب کرد و گفت کتاب را دیده ام. وقتی هم آن را خواندم به نظرم یک سر رو گردن از تمام کتاب هایی که تا الان در مورد مبانی علم سیاست نوشته یا تالیف شده، بالاتر است. به نظرم نکته کاملا مثبت کتاب به نثر روان و ساده اش برمی گرده که خواننده رو خسته نمی کنه!
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۵ ۱۸:۳۸سیما 15 8

    ما این کتاب را یه ترم خووندیم واقعا سخت بود. من نمی دونیم  این همه اصطلاح را چرا باید گرفت. من که فکر نکنم بدرد جامعه ایران بخورد.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۵ ۲۰:۱۳mohamad 0 53

    به نظر من همین که از مایکل راسکین کتابی به فارسی ترجمه شده، خودش خیلیه! بیشتر کتاب هایی که در ایران برای درس مبانی هستند هنوز خیلی قدیمیند.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۵ ۲۳:۲۲مرتضی 0 53

    همین که دز این وانفسای علم سیاست در ایران کتابی مطرح درمورد علم سیاست منتشر می شود که آخرین دستاوردهای این رشته را بیان می کند باید به فال نیک گرفت.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۵ ۲۳:۳۰مجید 39 28

    من نمی دونم چرا تو این سایت هر مطلبی گذاشته میشود باید حتما اسمی از جواد طباطبایی هم برده بشود. مگه اون چکار کرده برای علم سیاست این مملکت کرده که اعتبار هر چیزی با نظر اون باید سنجیده بشود! 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۶ ۰۸:۵۷akram 1 13

    استاد خیلی خوشحالم که کتابی از شما می بینم. انشالله فرصتی باشد که دوباره در کلاس های خوب شما شرکت کنیم. من این کتاب را تازه دیدم و انشالله در اولین فرصت می خوونم.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۶ ۰۹:۱۷reza 14 45

    منم نمی دونم چرا یه عده تو این مملکت این قدر با دکتر طباطبایی دشمن اند. ایشون استاد بلامنازعه علم سیاست در ایران هستند و کتاب هایی هم که نوشته اند نشانگر این موضوع است. 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۶ ۱۲:۱۵حسن 9 47

    مجید آقا دکتر طباطبایی هیچ کاری هم که نکرده باشد همین که توانسته است دست یه مشت شارلاتان را رو کند که مصادر علمی را اشغال کرده اند خودش بیشترین خدمت به علم سیاست است. 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۶ ۱۴:۴۱rasoul 0 53

    به عنوان کسی که علوم سیاسی می خواند و تا حدودی با آثار منتشر شده در این زمینه آشنا هست، باید عرض کنم تقریبا تمام کتاب هایی که در مورد علم سیاست نوشته شده است ناقص و به دور از داده های جدید و روز است. مثلا دکتر عالم جند کتاب در این زمینه منتشر کرده که همگی امروزه قدیمی شده اند و با تحولات جدید منطبق نیستند.  من این کتاب را هنوز نخوانده ام. اگر آن طور که در بالا توضیح داده شده ، باشد مطمئنا به کار دانشجویان علوم سیاسی خواهد خورد. با تشکر از شما که نسبت به این مسایل حساس و پیگیر هستید.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۶ ۱۴:۵۱مجید 33 18

    به نطر من طباطبایی خودش می خواهد شارتالان بازی دربیارد و گرنه اساتید علوم سیاسی در ایران هیچ کس با او کاری ندارد. خودش را می اندازد وسط و هر چی دلش بخواهد به این و اون می گوید. مجادلاتش با دکتر زیبا کلام  و دیگر اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانگاه تهران را همه به یاد دارند که چطور شارلاتان بازی در آورد! 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۶ ۱۷:۵۰مهدی 0 53

    به نظرم  اکنون که بجث به معرفی کتاب راسکین کشیده است، بی مناسبت نیست که  سایت فرهنگ امروز با دعوت از  عده ای از صاحب نظران به بررسی  تغییر سرفصل ها در علوم سیاسی بپردازد و نظر متخصصان را جویا شود. 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۶ ۱۷:۵۵Narges 0 56

    جا دارد از زحمات سایت فرهنگ امروز برای اعتلای علم سیاست در ایران تقدیر شود. امیدوارم سایت های دیگر این کار را الگو قرار بدهند. این کتاب رو من نخوندم  و تازه امروز با آن آشنا شدم. سپاس فراوان.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۶ ۲۱:۱۱franak 0 19

    استاد تبریک میگم. شما یکی از معدود کسانی هستید که من می شناسم تا این حد به علم پایبند هستید. انشالله با کارهای جدیدتر و بهتر!
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۷ ۰۹:۴۵محمد موسوی 0 35

    آقای دکتر تبریک عرض می کنم. امیدوارم با وجود شما که شاگرد خلف دکتر بشیریه هستید علم سیاست در ایران جایگاه مناسبی پیدا کند. 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۷ ۱۲:۵۸سمیرا 0 14

    استاد من هیچ وقت یادم نمیره که شما مدام تکرار می کردید که اقتصاد بدون سیاست و سیاست بدون افتصاد بی معنا هستند.  کتاب جدید هم مبارک! ای کاش بتوونم تهیه کنم و بخوونمش!
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۷ ۲۱:۴۴zahra 6 40

    استد طباطبایی بسیار انسان شریفی هستند و هیچ انگی نمی توان به او چسباند و کسانی هم که با او مشکل دارند از همین سلامت روح او رنج می برند. من همیشه به او افتخار کرده ام. از شما هم بابت ترویج کتاب های خوب و واقعی علم سیاست تشکر می کنم. 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۷ ۲۲:۳۵غلام 0 51

    برای دانشجویان علم سیاست هیچ کس مهم تر از ماکیاولی نیست. من کتاب اصلی را دیده ام چنین تصویری ندارد. به نظرم این عکس هوشمندانه انتخاب شده است. انصافا هم تصویر حالبی از او انتخاب شده است. 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۸ ۱۳:۰۳mahdi 7 50

    آقای مجید ، نقد یک اندیشه و نظریه علمی بسیار متفاوت است از انگ زدن به یک شخص . در نقد، یک اندیشه در برابر اندیشه ای قرار می گیرد . نه اینکه  توان نقد علمی یک نظریه ای را نداشته باشی و خود شخص نظریه پرداز را آماج ناسزاگویی قرار دهیم . این خارج از اخلاق و همچنین دین است. دکتر طباطبایی نیازی ندارد خود  را مطرح کند  . برای قضاوت در مورد ایشان بهتر است به اتفاقات کنار گذاشتن ایشان از دانشگاه تهران  رجوع شود .از طرفی برای نقد و بررسی هر کتابی بهتر است ابتدا خود اثر ملاک تشخیص قرار داده شود و بعد نقد و نظر دیگر منتقدان . با سپاس
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۸ ۲۰:۳۸حسن 5 47

    اگر نشان دادن بی کفایتی علمی کسانی که بر کرسی علم سیاست تکیه زده اند و یا نشان دادن چگونگی جذب افراد بی سواد در مهم ترین مرکز علم سیاست، اسمش شارلاتان بازی است، شما بفرمایید کارهایی که این افراد می کنند و دانشکده حقوق و علوم سیاسی را به  چنین روز فلاکت باری انداخته اند، اسمش چیست؟ 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۸ ۲۱:۱۸akbar 5 42

    من با مهدی موافقم و ما نباید مسایل علمی را شخصی کنیم. دکتر طباطبایی با کسی مشکل شخصی ندارد و تنها تلاش می کند بیماری هایی مبتلابه پیکر علم سیاست را بیان کند. لذا بهتر است به جای بی اخلاقی کردن به محتوای بیانات ایشون توجه کرد.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۸ ۲۲:۲۶محسن 0 58

     من فکر می کنم حق با رسوله. در ایران فن ترجمه واقعا ضعیفه و کسانی که ترجمه می کنند باید به فکر چاره باشند. البته من این کتاب را نخووندم اما کتاب های دکتر عالم را دیده ام. به نظرم مشکلات زیادی دارند. نشر قومس از دکتر عالم کتابی را منتشر کرده که نقص های زیادی دارد. کتابی هم که با نشر نی کار کرده به همین ترتیب مشکل دارد.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۹ ۱۲:۳۱omid 0 12

    تا جایی که من می دونم از این کناب ترجمه دیگری هم تحت عنوان مبانی سیاست قرار بود منتشر شود. نمی دونم منتشر شده یا نه؟ جا دارد مقایسه ای بین این دو صورت بگیرد و عیارشان مشخص شود. 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۹ ۲۰:۴۰مهسا 0 33

    قیمت کتاب خیلی بالاست. لطفا فکری به حال قیمت کتاب ها بکنید.  
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۹ ۲۲:۳۸hamid 0 64

    به نظر من اگر قراره کتابی معرفی بشه بهتره درست معرفی شود. مثلا گفته شود چند فصل دارد و عناوین مهم این فصول گفته شود. من الان نمی دانم این کتاب درمورد چی صحبت کرده است. فقط کسانی که خوانده اند می دانند. لطفا مسوول این بخش توجه کند.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۰۰:۰۲طاهر 7 48

    به نظر من اگر قراره این سرفصل های جدید به اجرا گذاشته شود بهتره رشته علم سیاست در ایران تعطیل شود. این کتاب ها هم بیشتر به درد همان آمریکا و اروپا می خورد.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۰ ۱۲:۳۷محمد جواد 0 41

    من وقتی به این پرتره ماکیاولی نگاه می کنم به عنوان یک دانشجوی علم سیاست لذت می برم. واقعا ابهت دارد!
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۴:۰۳رویا 0 42

    من با نظر دوستان که معتقدند ترجمه کتاب های سیاسی در ایران مشکل دارد موافقم. اما معتقدم این ترجمه های ناقص خیلی بهتر از چیزهاییست که تالیف می شود. دست کم دانشجو می فهمد که در دنیای واقعی علم سیاست چه خبر است. 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۲:۴۲leila 0 47

    حق با آقای حمید است. به نظر من هم کتاب می توونست خیلی بهتر معرفی شود. به ویژه، فصول مهمش مثل ایدئولوژی های سیاسی و احزاب و ارتباطات باید توضیح داده میشد.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۱۳:۵۴سعید 0 51

    تا زمانی که فضایی آزاد و ایمن برای دانشجویان علوم سیاسی ایجاد نگردد، تدریس این علم بیهوده است. دانشجویان این رشته بیشترشون بیکارند و نمی توانند شغلی متناسب با رشته خود پیدا کنند. به همین خاطر فکر نمی کنم ترجمه و تبلیغ این کتابها چندان سودمند باشد.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۲ ۲۲:۲۹قاسم 0 59

    به نظر من کتاب هایی که در غرب منتشر می شوند این امتیاز مهم را دارند که که در هر نوبت چاپ آپودیت می شوند. امیدوارم منرجم و ناشر این کتاب هم به این موضوع توجه داشته باشند و اگر به چاپ های بعدی کشید به این موضوع توجه کنند.  
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۱۷:۱۳kazem 1 17

    از میان نقدهایی که به دکتر عالم شده به نظرم نقد دکتر حقیقت نقد خیلی خوبی است! در ایران زمان زیادی طول می کشد تا یک کتاب سیاسی خوب تالیف شود!
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۴ ۲۲:۰۹ناصر 0 44

    به نظر من موضوعی را که سعید اشاره می کند خیلی مهمه! وقتی دانشجویان یک رشته به آینده شغلی خود امیدوار نباشند و یا حس کنند که باید خود سانسوری کنند نمی توان امید چندانی به نهادینه شدن این رشته داشت. تا حایی که به رشته علوم سیاسی مربوط می شود محدودیت ها واقعا زیاد است
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۵ ۱۹:۲۲ساسان 0 44

    من خودم سر کلاس های مختلف دیده ام که اساتید چگونه برخی مطالب را نیم بند می گویند و یا اصلن نمی گویند و سرسری می گذرند! وقتی دانشجو استاد خود را این چنین می بیند دیگر نمی توان از او انتظار انتقادگری داشت. چنین کتاب هایی هم فقط در فضای باز تاثیرگدار خواهند بود. مثلا همان بخش ارتباطات سیاسی را در نظر بگیرید.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۷ ۲۳:۲۵ابراهیم 0 51

    آنچه دانشجویان علوم سیاسی را سرخورده کرده به رسمیت شناخته نشدن رشته شان در این کشور است! هیچ کس این رشته را به عنوان علم نمی ببیند و همه خود را متخصص آن می دانند.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۸ ۱۲:۰۵sharzad 0 48

    بدترین چیز در مورد رشته علوم سیاسی اینه که همه به آدم به چشم یک فرد مساله دار نگاه می کنند و  فکر می کنند که کسانی که این رشته را خوونده اند حتما به لحاظ فکری مشکل دارند!
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۸ ۱۴:۵۰asad 0 20

    به دوستان خوب است مقاله ای که در مورد علوم سیاسی در همین سایت گذاشته شده را بخوانند! مشکلات دانشجویان علوم سیاسی را خوب گفته!
                                
  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۹ ۱۱:۵۱حسین 0 16

    من اون مقاله رو خووندم. به نظرم بیشتر جنبه تاریخی داشت تا تحلیلی! باید دغدغه های متعدد را می گفت و فقط بر روی بیکاری تمرکز نمی کرد.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۶-۰۴ ۱۱:۵۹زانیار 0 40

    من فکر می کنم مشکل بزرگی که در علوم سیاسی الان وجود دارد فقدان اساتید خبره و ماهر است. الان اساتید سعی می کنند با یک جزوه سر وته درس را هم بیاورند. با این کار دانشجو دیگر کتابخوان نمی شود.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۶-۰۴ ۱۲:۳۵محمد 0 45

    ای کاش یکی پیدا می شد این کتاب را به نقد می کشید تا عیار آن مشخص می گردید!
                                
  • ۱۳۹۳-۰۶-۲۵ ۱۳:۵۳موسوی 8 2

    ترجمه دیگری از این کتاب با نام شالوده شناسی علم سیاست چاپ شده است که بسیار روان ترجمه شده است. توسط دکتر اطهری و دکتر فاطمی نژاد و دکتر نقدی.متن بسیار سلیس و خوبی دارد .
                                

نظر شما