شناسهٔ خبر: 19866 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کریم زمانی» شرح هزار غزل از غزلیات شمس را به پایان برد

کریم زمانی از انتشار جلد نخست شرح غزلیات شمس تا پایان تابستان خبر داد و گفت:‌ تاکنون شرح هزار غزل را به پایان برده‌ام و می‌توان گفت،‌ عمده کار انجام شده است. فعلاً ۱۰۰ غزل در جلد نخست شرح داده شده و مابقی در جلدهای بعدی منتشر خواهد شد

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ کریم زمانی استاد زبان و ادبیات فارسی از انتشار جلد نخست «شرح غزلیات شمس»‌ خبر داد و گفت: جلد نخست این اثر هم‌اکنون به پایان رسیده و به زودی منتشر می‌‌شود،‌ اکنون در حال نگارش مقدمه آن هستم و پس از مقدمه اثر را به ناشر تحویل خواهم داد.

وی افزود: جلد نخست این اثر باید پیش از این‌ها به اتمام می‌رسید،‌ اما به دلیل دغدغه‌های روزمره مدتی به تأخیر افتاد. در مجموع اکنون تا جلد چهارم این مجموعه به صورت مقدماتی آماده شده است،‌ به عبارت دیگر تاکنون از 3 هزار غزل دیوان شمس نزدیک به 1000 غزل را شرح داده‌ام که البته نیازمند بازبینی و بازنگری است.

زمانی با اشاره به جلد نخست این مجموعه گفت:  در جلد نخست به دلیل اینکه باید مقدمات کار توضیح داده می‌شد،‌ 100 غزل شرح داده شده است،‌ در بخش‌های اولیه با نمادهای بسیاری برخورد داشتم که برای تفهیم موضوع به مخاطب ناچار به شرح و تفصیل بیشتری بودم که موجب شد حجم کتاب بیشتر شود،‌ اما در جلدهای بعدی تعداد غزل‌ها بیشتر خواهد شد.

وی از انتشار جلد نخست این مجموعه 8 جلدی در 900 صفجه و قطع وزیری تا پایان تابستان خبر داد و گفت:‌ در تلاش هستم تا جلدهای بعدی این مجموعه را نیز با سرعت بیشتری آماده انتشار کنم. البته باید توجه داشت که این کار بسیار زمان‌بر و نیازمند دقت است، شیوه کار به این گونه است که ابتدا دشواری‌های واژگانی را شرح داده و سپس، محتوا و مضمون مورد نظر شاعر بیان می‌‌شود. در این اثر همانند شرح مثنوی، از بیان اشارات و تلمیحات و ذکر اشعار نمونه نیز دریغ نشده است.

زمانی با اشاره به اینکه تاکنون شرحی به معنای حقیقی بر دیوان غزلیات شمس نگاشته نشده است، گفت:‌ متأسفانه تاکنون به معنای حقیقی کلمه شرحی که بیت به بیت غزل به غزل توضیح داده باشد،‌ بر دیوان شمس نگاشته نشده است،‌ بنده با اینکه سخت به دنبالش بودم،‌ چیزی نیافتم،‌ در میان نسخه‌های چاپی که اطمینان داشتم نداریم‌، اما در میان نسخه‌های خطی نیز در تمام گوشه و کنارهای کتابخانه‌های عظیم ترکیه،‌ ایران و پاکستان را جست‌‌وجو کردم و دیدم در میان نسخه‌های خطی نیز موردی وجود ندارد.

نظر شما