شناسهٔ خبر: 19492 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مخالفت مجلس با یک فوریت اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی

نمایندگان مجلس با یک فوریت اصلاح بند سه قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مخالفت کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، این طرح که به امضای 26 نماینده رسیده بود با 90 رای موافق، 94 رای مخالف و دو رای ممتنع از سوی نمایندگان رد شد و فوریت آن در دستور کار مجلس قرار نگرفت.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و یکی از طراحان این طرح به عنوان موافق، گفت: بند سه قانون برقراری عدالت آموزشی مشکل مناطق محروم را حل نمی‌کند و اتفاقی که می‌افتد این است که با اختصاص 30 درصد سهمیه مناطق محروم و 30 درصد سایر سهمیه‌ها ورود تعداد نخبگان جامعه پزشکی به عرصه‌های تخصصی کمتر می‌شود.

وی افزود: افرادی که از مناطق محروم وارد تحصیلات تخصصی پزشکی می‌شوند نمرات پایین‌تری دارند. هدف ما این است که افرادی که در کار خود تخصصی هستند وارد رشته‌های پزشکی شوند و در پیشرفت علم پزشکی تاثیر داشته باشند.

به گفته این نماینده مجلس، در حال حاضر سهمیه‌های مختلفی داریم و اگر 30 درصد سهمیه مناطق محروم را هم در شکم این سهمیه‌ها بگذاریم از تعداد نخبگانی که می‌توانند وارد تحصیلات تخصصی بشوند کم می‌شود.

همچنین ایرج ندیمی به عنوان مخالف، تاکید کرد: نگرانی مخالفان از این است که با اصلاح این قانون مشخص نیست مازاد بر ظرفیت به مناطق محروم اختصاص داده شود یا خیر و آیا مجلس می‌تواند تضمین دهد که با تصویب این قوانین مناطقی که جاذبه‌های زندگی ندارند اما جاذبه‌های خدمت دارند نیازشان برآورده شود یا نه؟

محمد قسیم عثمانی به عنوان موافق این طرح هم گفت: در اینکه پزشکان متخصص باید در مناطق محروم خدمت کنند هیچ شکی نیست اما باید قوانین را طوری بنویسیم که نتیجه آن چیزی شود که می‌خواهیم والا الان آن چیزی که اتفاق می‌افتد عکس این قضیه است.

وی ادامه داد: 16 هزار نفر سالانه در آزمون‌های تخصصی شرکت می‌کنند که انواع سهمیه‌های مختلف 60 درصد است و 40 درصد مابقی کفاف نیروهای نخبه را نمی‌دهد. اگر آن‌ها نتیجه نگیرند به خارج از کشور می‌روند یعنی ما قانونی نوشتیم که عملا به فرار مغزها منجر می‌شود. ما می‌خواستیم نیروهای متخصص در نقاط محروم بمانند ولی ایجاد این سهمیه باعث شده کل کشور از خدماتشان محروم شوند. باید شرایطی را فراهم کنیم که این نیروها به مناطق محروم خدمت کنند ولی این سهمیه ابزاری برای فرار مغزها شده است.

نظر شما