شناسهٔ خبر: 19489 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تخلف احتمالی ناشر کتاب «دوازدهم» بدون در نظر گرفتن وابستگی آن به ارشاد رسیدگی می‌شود

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران از رسیدگی به تخلف احتمالی ناشر کتاب «دوازدهم» بدون در نظر گرفتن وابستگی آن به معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد خبر داد و گفت: چنانچه تخلفی در این خصوص محرز شود، قطعاً مطابق ضوابط نشر با آن برخورد خواهد شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ همایون امیرزاده رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران گفت: برای ما فرقی نمی‌کند ناشری که مرتکب تخلفی شده است، دولتی است یا نیمه دولتی یا خصوصی، مهم برای ما این است که ضوابط نشر اِعمال شود و «اعلام وصول» هم یکی از ضوابط نشر است. مجوز اعلام وصول ناظر بر این است که متن اصلی ارائه شده به اداره کتاب با متنی که قرار است منتشر شود، هماهنگی و همخوانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: چنانچه کتابی بدون مجور اعلام وصول منتشر شده باشد، ناشر مرتکب تخلف شده است اما بدیهی است که نوع رسیدگی به این تخلف با چاپ و انتشار کتابی که اصلاً مجوز نداشته، تفاوت خواهد داشت.

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در پاسخ به این سوال که با توجه به اعلام مدیر دفتر کتاب وزارت ارشاد و اذعان ناشر رمان «دوازدهم» مبنی بر اینکه نسخه منتشرشده از این کتاب با نسخه نهایی آن، تفاوت‌های قابل اعتنایی دارد، هیئت چه برخوردی با این تخلف خواهد کرد؟ گفت: ما گزارش‌های مربوط به تخلفاتی از این دست را که ارتکاب آنها محرز می‌شود، به صورت سیتماتیک از طریق دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد دریافت خواهیم کرد و با توجه به محتویات و مستندات ارائه شده در این گزارش‌ها، به تخلفات رسیدگی و طبق قانون نسبت به صدور رای، اقدام خواهد کرد.

امیرزاده سپس تاکید کرد: در مورد کتاب مورد اشاره هم، باید بگویم که از زمانی که ممکن است تخلفی از سوی ناشر صورت گرفته باشد تا زمان ارائه گزارش آن به هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران، پروسه‌ای باید طی شود و ما هم منتظر طی شدن این فرآیند هستیم. البته چنانچه گزارشی هم از دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی به هیئت نرسد، هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران این حق را برای خود محفوظ می‌داند که به موضوع ورود کند و چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد، مطابق آئین‌نامه رسیدگی به تخلفات ناشران با آن برخورد کند.

وی ادامه داد: چنانچه تخلف در گستره جغرافیایی تهران صورت پذیرفته باشد، به هیئت بدوی که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران مستقر است، ارجاع می‌شود و چنانچه اعتراضی به رای صادره از سوی این هیئت توسط ناشر ارائه شود، در هیئت تجدید نظر به آن رسیدگی خواهد شد.

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران که در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مستقر است، همچنین به این سوال که با توجه به اینکه ناشر کتاب «دوازدهم» وابسته به بنیاد شعر و ادبیات داستانی است گفت: رعایت عدالت درمورد تمامی ناشران یک مبنای پذیرفته شده است و نباید کسی صرفاً به دلیل وابستگی به معاونت امور فرهنگی یا دیگر مجموعه‌های مرتبط با وزارت ارشاد، در این موارد احساس مصونیت کند.

امیرزاده تصریح کرد: از نظر هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران، بین یک ناشر خصوصی و یک ناشر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیچ تفاوتی وجود ندارد و ما در این زمینه، هیچ امتیازی برای هیچ ناشری قائل نخواهیم شد.

به گزارش مهر، طی چند روز گذشته مطالبی ناظر بر انتقاد از محتوای رمان «دوازدهم» تازه‌ترین اثر علی موذنی که از سوی انتشارات عصر داستان وابسته به بنیاد شعر و ادبیات داستانی منتشر شده بود.

نظر شما