شناسهٔ خبر: 19483 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طریق عملی تزکیه در کتاب "مقالات" آیت الله شجاعی بررسی شد

چاپ دوازدهم جلد دوم مجموعه مقالات آیت الله محمد شجاعی با موضوع طریق عملی تزکیه از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، مجموعه مقالات محمد شجاعی با موضوع مبانی تزکیه نظری و طریق عملی تزکیه برای سالک الی الله و کسانی که می خواهند به تزکیه نفس بپردازند و با تزکیه خود از اسارتها و تعلقها و حجابها رهایی یابند اثری مفید و ارزشمند است.

قبل از بیان طریق عملی سلوک باید به این حقیقت توجه داشت که شناخت طریق عملی صحیح و به عبارتی شناخت صراط مستقیم و التزام به آن ، یعنی حرکت در آن و ادامه آن، مسئله اساسی در سلوک عبودی و در سیر الی الله است. آشنایی به صراط مستقیم و حرکت در آن یک ضرورت بوده و برای سالک الی الله بزرگترین نعمت و بالاترین موفقیت است.

جلد اول مقالات مبانی نظری تزکیه با عنوان چه بوده ایم، چه گشته ایم، چه می توانیم باشیم به بررسی مسائل سه گانه اساسی که سالک برای پیمودن و طی طریق و روش عملی تزکیه به آن نیاز دارد، می پردازد. جلد اول مقالات مرور نظری به مساله تزکیه و سلوک است که برای مقام عمل مفید است و مقدمه ای برای بیان راه و روش عملی تزکیه و نفس است.

شجاعی در جلد دوم و سوم مقالات، طریقه عملی تزکیه نفس و چگونگی توبه و شرایط آن را بیان می کند. نویسنده التزام به صراط مستقیم در سیر الی الله را شرط لازم در تمامی این راه می داند و یقظه و بیدار شدن و متنبه گشتن را اولین قدم و یا اولین مسئله در سلوک بیان می کند و به بیان آثار یقظه و انتباه می پردازد.

در ادامه نیز به بررسی مفهوم توبه و چگونگی انجام آن در اجزا مختلف اخلاقی و رفتاری انسان می پردازد و در پایان مراحل مراقبه در سلوک الی الله را ذکر می کند.

چاپ دوازدهم این مجموعه کتاب ارزشمند با قیمت 12500 تومان در شمارگان دو هزار نسخه وارد بازار نشر شده و در اختیار علاقه مندان به مباحث تزکیه نفس قرار گرفته است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما