شناسهٔ خبر: 19478 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

داستان‌هایی از زنان فلسطینی که تصویر واقعی اشغال را به جهانیان نشان داد

«مجموعه داستان‌های کوتاه زنان فلسطینی»‌ از جمله آثار منتشر شده درباره فلسطین به زبان انگلیسی است که به گفته مخاطبان آن،‌ توانسته حقیقت آنچه که در فلسطین طی ۱۰۰ سال اخیر رخ داده را از ورای تصویر دروغین رسانه‌های غرب به جهان معرفی کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ طی سال‌های اخیر کتاب‌های بسیاری با موضوع فلسطین و ظلم و ستمی که اسرائیل بر مردم فلسطین وارد کرده است،‌ در کشورهای مختلف جهان منتشر شده است‌. عمده این کتاب‌ها یا توسط روزنامه‌نگاران و پژوهشگران خارجی که به فلسطین سفر کرده‌اند،‌ به نگارش در آمده است،‌ یا توسط مهاجران فلسطین که در سال‌های دور به کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا سفر کرده‌اند،‌ منتشر شده است.

این گونه آثار در قالب خاطرات این مهاجران از سال‌های اولیه اشغال و یا زندگی در فلسطین به نگارش در آمده است،‌ از جمله این آثار می‌توان به «طعم آسمان» اشاره کرده که خاطرات ابتسام برکات روزنامه‌نگار آمریکایی فلسطینی‌الاصل از دوران کودکی‌اش در فلسطین و بازگشت به این کشور پس از سال‌ها را روایت می‌کند،‌ این کتاب در نمایشگاه کتاب بیست و هفتم از سوی انتشارات اندیشه‌ورزان با ترجمه فاطمه باغستانی منتشر و روانه بازار نشر شد.

کتاب «آیا این سرزمین مرا به خاطر می‌آورد؟»، «غزه بازگشت را می‌خواند»‌، «کمیک‌هایی تلخ برای غزه»‌،‌ «تسماح‌ها»،‌ «ذهن‌های اشغالی»‌و ... از جمله دیگر آثار منتشر شده در این حوزه است.

اما آنچه در این میان حائز اهمیت است،‌ فعالیت زنان در حوزه ادبیات داستانی مرتبط با فلسطین و ادبیات ضد صیهونیسم است،‌ که نمونه بازار آن را در آثار «آلیس واکر»‌و «ابتسام برکات» می‌توان مشاهده کرد.

«مجموعه داستان‌های کوتاه زنان فلسطینی»‌ از جمله آثار منتشر شده به زبان انگلیسی در سال‌های اخیر است،‌که داستان‌هایی کوتاه از نویسندگان زن فلسطینی را در خود جمع‌آوری کرده است. داستان‌هایی جذاب و متنوع که نشان دهنده نگرانی‌های روزمره فلسطینی‌ها در زندگی تحت اشغال است. نویسندگان این مجموعه عمدتاً افرادی هستند که در طول انتفاضه اول کودک بوده و امروز زنانی فلسطینی، دلسوز و با بینشی وسیع به جامعه زمانه خود هستند.

این مجموعه شامل ۱۲ داستان کوتاه از زنان فلسطینی است که عمدتاً‌ از سرزمین مادری خود تبعید شده و یا در فلسطین تحت اشغال زندگی می‌کنند،‌ داستان‌هایی که درک درستی از آنچه که بر مردم فلسطین به ویژه زنان این کشور در طول ۱۰۰ سال اخیر رفته است، به مخاطب ارائه می‌کند.این داستان‌ها نشان می‌دهد، تجربه‌های مختلفی از شرایط دشوار زندگی در فلسطین تحت اشغال برای مردم آن به وجود آمده است،‌ برخی از این داستان‌ها بسیار دردناک است و نشان‌دهند اوج ظلم و ستیزی است که در طول یک قرن بر مردم این سرزمین روا داشته شده است.

بسیار از مخاطبان این داستان‌ها معتقد بودند که این کتاب می‌تواند به یک منبع درسی برای رشته‌ ادبیات در دانشگاه‌های سراسر دنیا تبدیل شود و اذعان داشتند با مطالعه این کتاب توانسته‌اند به حقیقت آنچه که در فلسطین اشغالی گذشته است،‌ از ورای تصویرسازی دروغین رسانه‌های جمعی دست پیدا کنند.

 یکی از نکات جالب توجه این کتاب است که داستان‌هایی از نویسندگان زن فلسطین را در خود جای داده است که از چند نسل متفاوت هستند‌، با این شیوه هم به تنوع موضوعی داستان‌ها کمک شده است و هم داستان‌ها یک سیر تاریخی از وقایع اتفاق افتاده در فلسطین را نشان داده‌اند.

«مجموعه داستان‌های کوتاه زنان فلسطینی»‌ در سال ۲۰۰۷ منتشر شدو توانستند،‌ مخاطبان بسیاری از سراسر جهان برای خود پیدا کند.

نظر شما