شناسهٔ خبر: 19471 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب "محرم و انقلاب اسلامی ایران" منتشر شد

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود کتاب (محرم و انقلاب اسلامی ایران) تألیف آقای اکبر فلاحی را چاپ و روانه بازار نشر نمود

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ نظر به اهمیت و جایگاه و نقش محرم در انقلاب اسلامی در آثار چاپ شده پیرامون انقلاب اسلامی، مباحثی به نقش ماه محرم اختصاص یافته و مقالات بسیاری نیز در این باره، در مجلهها و روزنامه‌ها به چاپ رسیده است. افزون بر این، اثری اسنادی تحت عنوان «محرم سال ۵۷ به روایت اسناد»، تدوین منصور خلیلی، به همت مركز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۷ دربارهی راهپیمایی تاسوعا و عاشورای حسینی سال ۵۷ چاپ شده است. با وجود این، تاكنون اثری منسجم و یكپارچه كه در قالب یك پژوهش مستقل به بررسی ابعاد همهجانبهی این موضوع در فاصلهی سالهای ۱۳۴۲-۱۳۵۷بپردازد، تألیف نشده است. از این رو مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود کتاب (محرم و انقلاب اسلامی ایران) تألیف آقای اکبر فلاحی را چاپ و روانه بازار نشر نمود که مؤلف در كتاب حاضر با بررسی مختصر قیام‌های شیعی الهام گرفته از عاشورای حسینی، نقش آن قیام حماسی را در انقلاب اسلامی ایران مورد مطالعه قرار داده است. 

این اثر در شش بخش نگاشته شده است.در بخش اول كه شامل دو فصل است، به اختصار به تأثیر قیام كربلا بر جنبشهای پس از خود پرداخته شده است. 
بخش دوم نیز شامل سه فصل است. این فصلها به بررسی رخدادهای ماه محرم در تاریخ معاصر اختصاص دارد. در این مبحث تلاش شده نقش مهم ماه محرم در شكلگیری و پیروزی نهضت مشروطه تشریح گردد. همچنین در فصلی به اقدام عوامفریبانهی رضاشاه در برپایی مراسم ماه محرم برای رسیدن به قدرت و نیز به ممنوعیتهای برگزاری این مراسم در دوران پادشاهی وی پرداخته شده است. افزون بر این، در مبحثی به تشكیل هیئتهای دینی پس از شهریور ۱۳۲۰ و نقش آنها در تحولات دههی ۱۳۲۰ و۳۰ اشاره گردیده و همچنین نقش مجالس عزاداری ماه محرم در رویدادهای سیاسی از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۴۲ بررسی شده است. 
بخش سوم در سه فصل نگارش یافته است. در این فصلها به تأثیر ماه محرم در گسترش مبارزات امام خمینی و نیز به فعالیتهای امام و یارانش برای بهرهگیری هرچه بهتر از محرم ۱۳۴۲ برای افشای جنایت رژیم و تعمیق و گسترش مبارزات اشاره گردیده است. همچنین در مبحثی به حوادث و رویدادهای ماه محرم ۱۳۴۲ در شهرستانها پرداخته شده است. 
در بخش چهارم و در قالب سه فصل به قیام ۱۵ خرداد در تهران، قم و دیگر شهرستانها پرداخته شده است. 
بخش پنجم به رویدادها و تحولات ماه محرم پس از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۶ اختصاص یافته است. این بخش شامل سه فصل است. در این مبحث به فعالیتهای مأموران رژیم برای كنترل عزاداری این ماه، و در مقابل فعالیتهای علما و طلاب برای بهرهگیری از ماه محرم برای مبارزه با رژیم پرداخته شده است. افزون بر این، به مبارزه و فعالیت ملت ایران در قالب هیئتهای مذهبی در طی این سالها اشاره شده است. 
در بخش ششم نیز در قالب چهار فصل، تلاش شده به نقش بیبدیل تظاهرات ماه محرم ۱۳۵۷ بهخصوص تظاهرات تاسوعا و عاشورای حسینی مردم تهران و دیگر استانها و حضور باشكوه آنان در تظاهراتِ رفراندامگونه و تأثیر آن در سلب مشروعیت رژیم و نیز بازتابها و پیامدهای داخلی و بینالمللی پرداخته شود. افزون بر این، در مبحثی به تظاهرات بزرگ اربعین حسینی پرداخته شده است. 
در قسمت پیوستها نیز گلچینی از پیامها و سخنان امام خمینی دربارهی ماه محرم و تأثیر آن در شكلگیری پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی آمده است. 
محرم و انقلاب اسلامی ایران در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و ۳۸۴ صفحه و به قیمت ۱۲۰.۰۰۰ریال در مرداد ماه سال جاری روانه بازار نشر گردیده است. 
لازم به ذکر است علاقمندان جهت تهیه این کتب می‌توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب،خیابان ۱۲فروردین،بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن های ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند. 

نظر شما