شناسهٔ خبر: 19420 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارتقاء رتبه دانشگاه‌ها به هر قیمتی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تشریح برخی روش های غیرعلمی به کار گرفته شده در رتبه‎بندی‎ها گفت: عربستان سعودی برای ارتقای رتبه دانشگاه های این کشور غیر علمی عمل می کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر جعفر مهراد گفت: خبری که اخیرا توسط تامسون رویترز ، سابقا ISI  درباره فهرست پژوهشگران پراستناد و موسسات مربوط به این اشخاص منتشر کرده، داده های جالب توجهی را در دسترس قرار داده است. در ابتدا و بدون مقایسه، داده های ارائه شده مشخص می سازد که کدام شخصیت علمی پراستنادترین بوده و از پژوهشگران کدام موسسه آموزش عالی محسوب می شوند.

سرپرست  ISC گفت: با دسترسی به داده های مربوط به وابستگی های سازمانی ثانویه (نشانی دوم)، این فهرست به طور غیر عمد، جایگاه این موسسات را در رتبه بندی های دانشگاهی ارتقا می دهد.

وی افزود: پژوهشگران پراستناد، شامل ۳۲۱۵ پژوهشگر است. از این میان، تنها ۷۰۲ پژوهشگر تقریبا ۲۲ درصد، بیش از یک وابستگی سازمانی دارند که در مقالاتی که منتشر کرده اند ثبت و درج شده است.

مهراد ادامه داد: این روش، روشی است معمول، زیرا یک نویسنده می تواند در مقاله ای که منتشر می کند، دارای بیش از یک نشانی ( آدرس ) باشد (دپارتمان، بیمارستان و البته، مرکز پژوهشی و غیره.)

وی اظهار داشت: با وجود این، در این موارد می توان انتظار داشت که نشانی دوم نیز ممکن است مانند نشانی اول در همان کشور قرار داشته باشد. داده های پژوهشگران پراستناد نشان می دهد که از بین ۷۰۲ پژوهشگر پراستناد، ۴۲ درصد یک کشور خارجی را به عنوان نشانی دوم اعلام کرده اند.

وی تصریح کرد: توزیع جغرافیایی ۳۲۱۵ پژوهشگر پراستناد، نشان می دهد که عربستان سعودی از کل ۱۷۰ پژوهشگر پراستناد تعداد ۱۳۹ نفر (۸۲ درصد)، این کشور را به عنوان وابستگی سازمانی ثانویه(نشانی دوم) درج کرده و تنها ۳۱ نفر از پژوهشگران پراستناد، عربستان سعودی را به عنوان نشانی اول ثبت و اعلام کرده اند.


 

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در مقابل، بسیاری از پژوهشگران ( بیش از ۹۰ درصد) از کشور های بسیار پیشرفته مانند آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و کانادا، همانطور که انتظار می رود، این کشور ها را به عنوان نشانی اول انتخاب کرده اند.

وی افزود: بخش دیگری از این داده ها که بسیار جالب توجه است به تعداد موسساتی مربوط می شود که توسط ۷۰۲ پژوهشگر پراستناد، این موسسات را به عنوان نشانی دوم به کار برده و در مقالات خود از بیش از یک نشانی استفاده کرده اند. در اینجا، موسساتی را که حداقل ۱۰ بار به عنوان نشانی دوم انتخاب شده اند مشاهده می کنیم. مجددا، در جدول ۲ مشاهده می کنیم که دانشگاه های معتبری مانند هاروارد و توکیو در مقایسه با دانشگاه ملک عبدالعزیز در عربستان سعودی به دفعات بسیار کمتر به عنوان نشانی دوم خارجی مورد استناد قرار گرفته اند.


مهراد گفت: این داده ها نشان می دهد که دانشگاه ملک عبد العزیز راه غیر علمی و ساده ای را برای برتر و ممتاز تلقی شدن در رتبه بندی های دانشگاهی انتخاب کرده است. همین داده ها باز هم نشان می دهد که بعضی از پژوهشگران پراستناد، راه آسانی را برای پولدار شدن انتخاب کرده اند و آن اینکه این دانشگاه ها به جای استخدام تمام وقت این افراد، از نام و مشخصات آنها به صورت سمبلیک بهره برداری می کنند که در این صورت نیز روش این دانشگاه ها، مانند دانشگاه ملک عبدالعزیز، روشی ناصواب و غیر علمی به حساب می آید.

وی افزود: در جدول شماره ۳، می بینیم که تقریبا نیمی از پژوهشگرانی که دارای نشانی دوم خارجی هستند، در واقع با عربستان سعودی پیوند خورده اند.

نظر شما