شناسهٔ خبر: 19379 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل خانه کتاب: خانه کتاب به دنبال تشکیل انجمن خبرنگاران کتاب نیست

مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه موسسه متبوعش حامی خبرنگاران حوزه کتاب خواهد بود اما به دنبال تشکیل انجمن خبرنگاران کتاب نبوده و نیست، این مسئله را ناشی از یک سوء تفاهم در میان برخی از خبرنگاران این حوزه دانست.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ نجفعلی میرزایی مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره حواشی به وجود آمده پس از انتصاب فردی از کادر تحریریه «ایبنا»، خبرگزاری وابسته به این موسسه، به عنوان دبیر انجمن خبرنگاران حوزه کتاب و با حکم مدیرعامل خانه کتاب، با بیان اینکه سوء تفاهمی در فهم این مسئله بین برخی از خبرنگاران حوزه کتاب به وجود آمده است، گفت: ما به عنوان خانه کتاب مثل خانه سینما و خیلی جاهای دیگر می‌توانیم انجمن تشکیل دهیم، چون ما یک موسسه غیردولتی هستیم اما این کار را نکرده‌ایم و دنبالش هم نیستیم.

وی افزود: در واقع ما اساساً چیزی به نام انجمن خبرنگاران حوزه کتاب را راه‌اندازی نکرده‌ایم که دبیر برایش انتخاب کنیم. دبیر یک انجمن بخشی از ساختار یک انجمن است که در مجمع عمومی آن انجمن و باید توسط اعضا انتخاب شود. پس اینکه گفته می‌شود دبیر انجمن خبرنگاران حوزه کتاب را تعیین کرده‌ایم، درست نیست، ما خانه خبرنگاران کتاب را تشکیل داده‌ایم و یکی از ماموریت‌های آن این است که از تشکیل این انجمن حمایت کند. در واقع یکی از برنامه‌های خانه خبرنگاران حوزه کتاب این است که زمینه و بستر شکل‌گیری تشکل خبرنگاران حوزه کتاب ایجاد شود.

میرزایی سپس با اعلام تشکیل دفتر مشورتی حمایت از حقوق اهل قلم ایران با مسئولیت «علی آل‌داوود» در موسسه خانه کتاب و بیان این نکته که «این دفتر به اهالی قلم، مشاوره‌های قانونی جهت پیگیری حقوقشان ارائه خواهد کرد»، گفت: همین اتفاق باید برای خبرنگاران حوزه کتاب هم بیفتد و یکی از کارهای اصلی در این زمینه، حمایت از خبرنگاران است. کار دیگر می‌تواند برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و کارگاه‌های خبرنگاری حوزه کتاب باشد و این اساساً جزو برنامه‌های ماست.

مدیرعامل خانه کتاب، حمایت از تشکیل صندوقی برای خبرنگاران حوزه کتاب را از برنامه‌های خانه خبرنگاران حوزه کتاب عنوان کرد و گفت: به نظرم امکانات مالی و قدرت موسسه خانه کتاب آن اندازه هست که بتواند از خبرنگاران حوزه کتاب حمایت کند. من با به رسمیت شناخته شدن هویت خبرنگاران حوزه کتاب موافقم و کار خوبی است اگر برای آنها کارت صادر شود و بر این کارت، تسهیلات ویژه‌ای مترتب باشد. البته ما در این زمینه هیچ الزامی به کسی نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه تنها هدف ما از این طرح این است که کسی که کار خبرنگاری در حوزه کتاب می‌کند، دلش به این کار قرص شود، اظهار امیدواری کرد با تهیه فهرستی از خبرنگاران حوزه کتاب، اولین گردهمایی این خبرنگاران با هدف بررسی دقیق‌تر موضوع و دستیابی به یک جمع‌بندی جهت تعیین زمان برای تشکیل اولین مجمع عمومی انجمن قریب‌التاسیس خبرنگاران حوزه کتاب، برگزار شود.

نظر شما