شناسهٔ خبر: 19376 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعتراض اتحادیه‌ها به حضور یک تشکل در جلسه وزیر

دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با تشریح جزئیات جلسه با وزیر علوم گفت: تشکل های دانشجویی در جلسه ضمن انتقاداتی که به عملکرد وزارت علوم داشتند، اعلام کردند این شائبه وجود دارد که جلسه وزیرعلوم با تشکل‌های دانشجویی در این برهه زمانی، برای رفع و رجوع استیضاح وی برگزار شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی روز گذشته میهمان وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری بودند.

سید سجاد موسوی - دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح جلسه ای که برگزار شده بود پرداخت و گفت: جلسه وزیرعلوم با نمایندگان ۵ اتحادیه دانشجویی به اضافه انجمن اسلامی دانشگاه تهران روز گذشته برگزار شد.

انتقاد تشکل های دانشجویی از عملکرد وزارت علوم
وی ادامه داد: عمده فضای جلسه،  فضای انتقادی نسبت به عملکرد وزیر علوم در حوزه عزل و نصب‌ در دانشگاه‌ها ، حضور افراد مساله دار در دانشگاه‌ها و بدنه وزارت علوم و رویکرد فرهنگی وزیر علوم بود که وزیر برای هریک از آنها پاسخ هایی را ارایه داد.

اعتراض اتحادیه های دانشجویی نسبت به حضور انجمن اسلامی دانشگاه تهران
دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی نسبت به حضور انجمن اسلامی دانشگاه تهران در این جلسه از دو منظر اعتراض داشتند، یکی اینکه عنوان جلسه، جلسه دیدار وزیرعلوم با اتحادیه های دانشجویی بود و انجمن اسلامی دانشگاه تهران زیر نظر هیچ کدام از اتحادیه های دانشجویی نیست و یک تشکل است دریک دانشگاه مانند دیگر تشکل‌ها که دراین جلسه دعوت شده بود.

جلسه انجمن اسلامی دانشگاه تهران و کدیور
وی افزود: نکته دوم این است که کارنامه این تشکل کارنامه جالبی نیست. به عنوان مثال اخیرا خبری شنیده شده که به شکل ویدئو کنفرانس چند ساعت با جناب کدیور جلساتی برای تنظیم راهبردهای خود برگزار کرده اند. برای همین اغلب تشکل ها نسبت به حضور این تشکل دانشجویی اعتراض داشتند.

دلایل معاون فرهنگی وزیرعلوم برای دعوت انجمن اسلامی دانشگاه تهران
وی ادامه داد: دکتر هاشمی معاون فرهنگی وزیرعلوم دو دلیل برای دعوت این تشکل مطرح کرد اول اینکه این تشکل هر ساله توسط مسئولین بیت رهبری به عنوان تشکلی که در مقابل مقام معظم رهبری صحبت کند دعوت می کنند و دوم اینکه این تشکل از تشکل های باسابقه جریان دانشجویی است برای همین دعوت شده اند.

دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: از دیگر مسایلی که توسط تشکل ها مطرح شد و انتقاد صورت گرفت نسبت به عزل و نصب ها در دانشگاه ها بود که علی رغم ادعای وزارت علوم که اعلام کرده توانسته آرامش را در دانشگاه ها ایجاد کند تشکل ها اعلام کردند برداشت ما این است که این نوع عملکرد وزارت علوم در عزل و نصب‌ها  یک نوع بی ثباتی را در دانشگاه‌ها ایجاد کرده است که ثمره آن چیزی جز کند کردن شتاب علمی نبوده است.

انتقاد تشکل ها از انتصاب افراد مساله دار به وِیژه دکتر توفیقی
وی از انتقادهای دیگری که توسط تشکل های دانشجویی مطرح شد را  حضور افراد مساله دار و فعال فتنه در برخی دانشگاهها و وزارت علوم عنوان کرد و گفت: تشکل ها نسبت به این انتصاب ها به ویژه انتصاب این افراد در مسئولیت هایی مانند مشاور و معاون انتقاد داشتند و به صورت خاص به انتصاب دکتر توفیقی اشاره کردند.

دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: تشکل ها مطرح کردند چه دلیلی دارد وقتی که مجلس هم مخالف است و توفیقی را رد کرده این افراد بکار گرفته شوند.

تنها یک ملاک برای عزل و نصب ها در دانشگاه ها
موسوی در خصوص پاسخ وزیرعلوم درباره عزل و نصب ها نیز گفت: وزیرعلوم تاکید کرد من در تمام عزل و نصب‌ها یک ملاک قرار می دهم و آن هم استعلام از وزارت اطلاعات است و هیچ موردی نیست که استعلام بد باشد و من مسئولیتی را واگذار کرده باشم.

تاکیر بر برخورد با بورسیه های غیرقانونی
وی ادامه داد: در ادامه جلسه مساله بورسیه‌ها را مطرح کردیم و گفتیم مساله ۳ هزار بورسیه‌هایی که مطرح شد یک بی اخلاقی رسانه ای بود چرا که خود نیز معتقد هستید ۳ هزارنفر مشکل نداشتند تنها برخی مشکل داشتند و مطالبه ما نیز این است که حتما نسبت به افرادی که از رانت و موقعیت های غیر قانونی استفاده کرده و بورسیه شدند برخورد کنید ولی چرا در یک فضای رسانه ای هر ۳ هزار نفر را بورسیه غیرقانونی مطرح کردید و یک بی اعتمادی در فضای جامعه ایجاد شد. ما عنوان کردیم که در واقع بخشی از مدیریت وزارت علوم باعث شد که آشفتگی و عدم ثبات در دانشگاهها ایجاد شود.

عدم وجود فضای نقد دانشجویی
دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: یک مساله که معاون فرهنگی وزیرعلوم مطرح کرد این بود که " نقد حق شما و نیاز ماست" این درحالی است که به نظر ما نمی آید یک چنین فضایی در وزارت علوم باشد که نقد را حق ما بدانند چون اگر نقد را حق دانشجو می دانستند در چند جلسه دانشجویان با رئیس جمهور یک دقیقه به تشکل ها فرصت صحبت می دادند.

هیچ گاه استیضاح را از خود دور ندیدم
وی ادامه داد: تشکل ها  گلایه خود را مطرح کردند که  چرا  دراین یکسال گذشته وزیرعلوم جلسه ای با تشکل ها نداشته است و مطرح کردیم که این شائبه وجود دارد که این جلسه برای رفع و رجوع استیضاح وزیرعلوم برگزار شده است که دکتر هاشمی عنوان کرد هیچ موقعی در این ۸ الی ۹ ماه استیضاح و احتمال استیضاح را ازخود دور ندیدم و اکنون که سه هفته تا اعلام وصول استیضاح باقی مانده است یکی از دور ترین زمان های استیضاح برای ما است.

موسوی افزود: چند نکته مثبت هم مطرح شد که از ان جمله می توان به تاکید وزارت  علوم بر برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، قانون‌مداری و حمایت از اردوی راهیان نور اشاره کرد.

نظر شما