شناسهٔ خبر: 19363 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهرداری متولی ساخت سالن‌های تئاتر کم هزینه شود

ایرج راد گفت: ما احتیاج به سالنهای عجیب تئاتر نداریم و اگر سوله هایی هم در زمینه تئاتر ساخته شود می تواند جوابگوی ۱۴۰۰ هنرجوی جوانی باشد که سالانه به جمع هنرمندان عرصه تئاتر اضافه می شوند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ طی دیدار محمد باقر قالیباف از خانه هنرمندان ایران، اصحاب هنر با وی دیدار کردند و نقطه نظرات خود را بیان کردند.

در ابتدای این دیدار بخشی از نمایش شبیه خوانی حضرت عباس (علیه االسلام) اجرا شد.

بعد از آن مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران طی سخنانی با خوش آمدگویی به شهردار و همراهانش گفت: امروز کار کردن در خانه هنرمندان ایران خیلی سخت تر از روزهای نخستینش است، به جهت اینکه توقع مخاطبان از این خانه بالا رفته است. از طرف دیگر این مرکز فرهنگی و هنری تبدیل به یک مرکز فرهنگی مولف شده است.

سرسنگی پس از ارائه گزارشی از خانه هنرمندان ایران گفت: بودجه‌ای که برای خانه هنرمندان ایران اختصاص داده شده است تنها ۴۰۰ میلیون تومان است، در حالیکه این مرکز ۵ میلیارد تومان کار فرهنگی کرده است.

وی با ارائه گزارشی از خانه هنرمندان ایران گفت:  ما امروز هم در حوزه آموزش و پژوهش و هم در حوزه فرهنگ و هنر، برنامه‌هایی را طراحی و برگزار کرده‌ایم که خانه هنرمندان ایران را از یک مرکز فرهنگی و هنری عام تبدیل به یک مرکز فرهنگی و هنری مولف کرده است؛ ایجاد نخستین دانشگاه مجازی هنر با عنوان مکتب عالی هنر، انتشار ۴ مجله تخصصی، انتشار کتاب‌های مختلفی در زمینه هنر و فرهنگ، انتشار بیش از ۳۵ عنوان فیلم تئا‌تر برای نخستین بار در ایران، ایجاد گالری در فضای باز، برگزاری بیش از ۱۲۰ نمایشگاه تجسمی در طول سال، برگزاری برنامه‌های مختلف انجمن‌های هنری از فعالیت‌های خانه هنرمندان در چند سال گذشته است.

سرسنگی در آخر با درخواست از شهردار تهران گفت: تعاونی مسکن هنرمندان نیاز به همکاری بیشتری دارد تا هنرمندان بتوانند صاحب مسکن شوند، و نکته دوم خریداری یک ساختمان برای در کنار هم قرار گرفتن انجمن‌های هنری مختلف و نکته آخر بحث واگذاری پادگانی است که در کنار خانه هنرمندان وجود دارد که اگر به فضای فرهنگی باغ خانه هنر اضافه شود، قطعاً فضای خانه هنرمندان ایران برای فعالیت‌های خود به فضای بیشتر می‌شود.

در ادامه مراسم غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران در بخشی از سخنان خود با اشاره به آماری که سرسنگی داده بود  گفت: ما جایگاه و رسالتی داریم که اهالی فرهنگ وهنر می توانند بیش از این مبلغ ۵ میلیارد تومان فعالیت فرهنگی داشته باشد. خانه هنرمندان ایران در جایگاهی است که می تواند آذوقه فرهنگی را به ملت ایران برساند. نظام باید به ما هنرمندان اعتماد کند و کاری به مدیرانی نداشته باشد که تنها برای چهار سال منصوب شده‌اند.

امیرخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع اعتدال در جامعه پرداخت و گفت: امروز در صحنه سیاسی و اجتماعی جامعه از اعتدال سخن می‌گویند و اعتدال بر سر زبان‌ها افتاده است، موضوع اعتدال در روز‌های نخست انقلاب اسلامی، یا از آغاز اسلام یا حتی بعد از هفت هزار سال میراث خود، آیا ما باز باید امروز بر سر موضوع اعتدال جدل داشته باشیم؟ به بیان حضرت علی (ع) که فرمودند بین دو خط افراط و تفریط، جایی است که نام مرا می‌توانید ببرید، با این همه میراث فرهنگی و اسلامی خود آیا باز درست است ما بر سر اعتدال با یکدیگر بحث کنیم، به راستی افسوس بر ما! اگر ما اهل عبرت هستیم و خود را پیرو حضرت علی (ع) می‌دانیم باید همواره به رفتار و گفتار خود توجه کنیم. 

شهرداری سالنهای کم هزینه تئاتر بسازد

در ادامه این مراسم ایرج راد مدیرعامل خانه‌ی تئاتر ضمن تقدیر از تلاش شهردار تهران در ایجاد محیطهای فرهنگی در شهر تهران گفت: شما متولی ساخت سالنهای تئاتر شدید علاوه بر اینکه سالنهای سینمایی که ساختید. اما این سالنهایی که ساخته شده است در دورترین نقاط تهران هستند. 

وی با اشاره به این که برخی سالنهای شهر تهران در پایین شهر ساخته شده است گفت: من مطمئن هستم که در جنوب شهرتهران کارهای زیر بنایی زیادی انجام شده است ولی کارهایی که انجام می شود باید متناسب با فرهنگ مردم این منطقه باشد. ما اگر سالنهایی بسازیم که مخاطب به سالنها نرود و هنرمندان برای اجرا به آنجا نروند آن سالنها عملا معطل می مانند.

راد همچنین با اشاره به کمبود سالنهای تئاتر در شهرستان ها گفت: ما احتیاج به سالنهای عجیب تئاتر نداریم و اگر سوله هایی هم در زمینه تئاتر ساخته شود می تواند جوابگوی ۱۴۰۰ هنرجوی جوانی باشد که سالانه به جمع هنرمندان عرصه تئاتر اضافه می شوند. 

مدیرعامل خانه‌ی تئاتر در آخر تاکید کرد: از شهردار تهران می خواهیم که در این زمینه کمک کند تا سالنهای کم هزینه تئاتر بسازیم.

اصلانی:۸ هزار هنرمند عضو خانه هنرمندان ایران هستند

در ادامه مراسم محمد رضا اصلانی مستندساز، طی سخنانی گفت: این خانه هنرمندان به واقع یکی از چشمگیرترین مراکز فرهنگی شهر تهران شده است و مرکزی است که به طور میانگین ۲۰۰۰ فعال و بازدید کننده دارد. اینجا ۱۴ انجمن دارد که نزدیک ۸ هزار هنرمند در آن عضو هستند.

اصلانی ادامه داد: همین افراد هستند که می‌توانند به یک شهر شکل دهند، خانه هنرمندان ایران با برگزاری برنامه‌های مختلفی در زمینه‌های سینما، ادبیات، موسیقی، هنر‌های تجسمی و... توانسته است در این شهر حرفی برای گفتن داشته باشد، در واقع این فعالیت‌ها نشان دهنده تلاش جمعی هنرمندان و مدیران این سرزمین است، در نتیجه این خانه می‌تواند با حمایت و توجه بیشتر مسئولان گام‌های بزرگ تری در زمینه فعالیت‌های هنری و فرهنگی بردارد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت حمایت دولت از فعالیتهای فرهنگی گفت: بخش خصوصی در حوزه سینما هیچگاه نتوانسته آثار فرهنگی مناسبی تولید کند تمام آثار فرهنگی شاخص با حمایت دولت ساخته شده است.

ارجمند:هنرمند جاسوس خداوند و نوکر مردم است و پول خودش را از مردم می گیرد

در ادامه مراسم  داریوش ارجمند به عنوان آخرین هنرمندی که پشت تریبون حاضر شد گفت: این تجانس بین فرهنگ و اقتصاد مساله مهمی است که در پیام رهبری برای امسال گنجانده شده است و شهرداری تهران تنها جایی است که توانسته این مقوله فرهنگ و اقتصاد را به درستی انجام دهد. در اول انقلاب کار فرهنگی  فقط صرف مسائلی بود که حاصل تخیلات و ذوقیات آقایانی بودند که دوست داشتند در سینما انجام دهند و از سوی مردم هم استقبال نمی شد.

وی ادامه داد: وقتی مردم مشتری کار فرهنگی باشند اقتصاد رشد می کند. ما امیدمان به مردم است و از هیچکس هیچ چیزی نمی خواهیم. هنرمند جاسوس خداوند و نوکر مردم است و پول خودش را از مردم می گیرد. ما به دولت کاری نداریم و اگر بتوانیم کاری کنیم که مردم به سالنهای ما هجوم بیاورند  احتیاج به کسی نداریم. اما این به شرطی است که سعه صدر مسئولین را به همراه داشته باشد. این قدر سنگ جلوی پای هنرمند نیاندازند.

ارجمند در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هنرمند باید اینقدر توان داشته باشد که مردم مشتاق باشند که هنرمند را ببینند.تا چه زمانی مدیران فرهنگی، پول بدهند و ما بیایم کار کنیم و هیچکسی نبیند. فرهنگی نتواند اقتصاد ساز باشد به درد نمیخورد. اقتصادی هم که بدون فرهنگ باشد به دردنمی خورد.

این بازیگر پیشکسوت سینما وتلویزیون گفت: خانه هنرمندان ایران تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ است .اینکه دکتر سرسنگی گفت این مرکز با ۴۰۰ میلیون تومان بودجه توانسته است ۵ میلیارد تولید کند کار کمی نیست. از کار فرهنگی پول در می آورند.

وی در آخر گفت: از شهردار دو درخواست دارم یکی اینکه جای ثابتی برای گالری نقاشی خانه هنرمندان ایران اختصاص داده شود.دیگری اینکه از تابلوهای این دو نمایشگاه نقاشی برای مراکز شهرداری خریداری کنند.

قالیباف: کسی که دروغ بگوید ا ز ملت و فرهنگ انقلاب نیست

در انتهای مراسم به دلیل نزدیک شدن به ساعت افطار محمد باقر قالیباف شهردار تهران گفت: امروز احساس کردم که حرفهای گفتنی زیادی است و اجازه می خواهم که در روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه که روز فرهنگ پهلوانی هم هست در خدمت هنرمندان خانه هنرمندان ایران هستم تا بحثهایی که این جا شد را پیش ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان امیرخانی گفت:  ما انقلاب کردیم که صداقت وصفا در جامعه بوجود آید. در انقلاب، تمدن و فرهنگ ایران دروغ جایی ندارد. هرکس دروغ بگوید از ملت و فرهنگ انقلاب نیست. ما به انقلابی افتخار می کنیم که جناب امیرخانی می آیند و براحتی هر چه بخواهند می گویند. 

وی اضافه کرد: فرهنگ ما سراپا فتوت، معرفت، عدالت و همان فرهنگ نهج البلاغه است. حتما شهدا، امام و انقلاب ما دراین نقطه حرکت کردند. آنهایی که چنین فرهنگی را ندارند حتما انقلابی نیستند و امیدورام به صورت مفصل در جلسه ۳ ساعته ای که در اینده خواهیم داشت این چالشها را با مشارکت مردم پیش ببریم.

در پایان این مراسم نیز تابلو عکسی از جمشید بایرامی از سوی خانه هنرمندان ایران به شهردار تهران اهدا شد.

قبل از شروع این مراسم محمد باقر قالیباف به همراه مجید سرسنگی مدیر خانه هنرمندان به همراه تعدادی از هنرمندان، نمایشگاه بازار نقاشی را افتتاح کردند. در هنگام بازدید از نمایشگاه نیز عزت‌الله انتظامی و غلامحسین امیرخانی وارد نمایشگاه شدند و با قالیباف احوال‌پرسی و روبوسی کردند.

نظر شما