شناسهٔ خبر: 19361 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حمایت از مردم مظلوم فلسطین دغدغه هر خواننده‌ای است

حامد زمانی گفت: خواننده‌های دیگر در کشورمان نیز دغدغه‌های انقلابی و دغدغه حمایت از مظلومان فلسطینی را دارند. امیدواریم جریانی شکل بگیرد که ما در بیان حرف‌ها و دغدغه‌هایمان غریب نباشیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛  مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثر حامد زمانی صبح امروز، سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ در موسسه فرهنگی-رسانه‌ای اوج برگزار شد. 

این مراسم که با اجرای سعید بیابانکی برگزار می‌شد با سخنرانی اسماعیل امینی آغاز شد.

اسماعیل امینی گفت: زبان هنر زبانی تاثیرگذار است. امروزه این زبان بیشتر با عنوان بیان کننده مسائل تفریحی به کار برده می‌شود که موسیقی در این میان بیشتر این وظیفه را برعهده دارد. اما باید توجه داشت که زبان هنر به بیان مسائل جدی هم سرایت کرده است.

وی ادامه داد: کسانی دوست دارند مردم تنها با ابزار هنر سرگرم باشند و به همین دلیل موسیقی را به ابزار لهو تبدیل کردند. اما واقعیت این است که می‌توان از موسیقی در مبارزه با قدرت‌ها بهره برد. برای مثال در همین جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس بخشی از نبرد در جبهه جنگ رخ می‌دهد و بخشی دیگر در عرصه رسانه‌ای و هنر است.

امینی تاکید کرد: شاید بخش جنگی جز تخریب مالی و گاهی جانی تاثیر دیگری نداشته باشد اما در عرصه‌های رسانه‌ای و فرهنگی این نبرد بسیار تاثیرگذار است.

این شاعر با اشاره به فعالیت حامد زمانی در عرصه موسیقی انقلابی گفت: تازه‌ترین اثر حامد زمانی به نام «می‌کُشیم» کار بزرگی است که ترانه‌ای تقریبا طنز دارد. در این ترانه رجزخوانی کسی به نمایش گذاشته شده که در یک جبهه به تنهایی و برای مردمی مظلوم رجزخوانی می‌کند. شعر این ترانه بسیار جذاب و با مفهوم اما در زبانی طنز سروده شده است. 

امینی با اشاره به حمایت جریان روشنفکری در سراسر دنیا از مردم مظلوم غزه تاکید کرد: در همه دنیا جریان‌های روشنفکری در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی موضعگیری می‌کنند اما جالب اینکه جریان‌های روشنفکری کشور ما در ۳۰ سال گذشته هیچگاه موضعگیری جدی در برابر صهیونیست‌ها نداشته‌اند. پیش از انقلاب همه جریان‌های موجود در کشور در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی متفق‌القول بودند و آن را محکوم می‌کردند. 

وی با اشاره به تاثیر موسیقی در سال‌های گذشته گفت: در سال‌های گذشته بیشتر اجراهای موسیقی پاپ بیانگر احساسات سطحی و زودگذر بوده است. حال اینکه اگر این هنر را به خدمت اندیشه و تفکر دربیاوریم موسیقی به حوزه‌ای مهم تبدیل می‌شود. درست همانگونه که رقبا و دشمنان ما به موسیقی می‌پردازند. امیدواریم آثاری مانند «می‌کُشیم» به الگویی برای دیگر خواننده‌ها تبدیل شود. 

محمدمهدی سیار شاعر قطعه «می‌کُشیم» نیز برای دقایقی در این مراسم سخنرانی کرد. 

سیار گفت: گاهی تراژدی آنقدر غمگین است که خود به خود به طنز تبدیل می‌شود. نیچه می‌گوید اگر کسی عالم را عمیق نگاه کند برایش پر از تراژدی است و اگر عمیق‌تر نگاه کند برایش به طنز تبدیل می‌شود. ما هم در قطعه «می‌کُشیم» تلاش کردیم تا به تراژدی مردم غزه نگاهی طنز‌آلود داشته باشیم.

شاعر قطعه «می‌کُشیم»  اظهار کرد: پرداختن به آثاری اینچنینی که از مردمی مظلوم حمایت می‌کند بیش از هر چیز به توفیقات الهی بستگی دارد. امیدواریم در سایه دعاهای مردم عزیرمان باز هم توفیق ارائه چنین آثاری داشته باشیم. 

در پایان این مراسم حامد زمانی به روی سن آمد و برای حاضران در موسسه فرهنگی - هنری اوج دقایقی صحبت کرد. 

زمانی صحبت‌های خود را با انتقاد از صدا و سیما آغاز کرد و گفت: متاسفانه ما محکوم می‌شویم که رسانه‌ها زیاد به ما می‌پردازند در صورتی که من شک ندارم اگر خواننده‌های دیگر نیز در مسیر ما گام بردارند و آثاری مانند مرگ بر آمریکا را بخوانند آثار آنها نیز پوشش خبری بسیاری خواهد داشت. صدا و سیما تنها در دهه فجر به ما می‌پردازد. 

وی ادامه داد: در چند روز گذشته ما خوراک هنری اندکی در مورد غره برای صدا و سیما داشتیم که تلویزیون را مجبور کرد آثار بی‌ربط به موضوع غزه را پخش کند. خواننده‌های دیگر در کشورمان نیز دغدغه‌های انقلابی و حمایت از مظلومان فلسطینی را دارند. امیدواریم جریانی شکل بگیرد که ما در بیان حرف‌ها و دغدغه‌هایمان غریب نباشیم.

زمانی تاکید کرد: ما موسسه «دل‌صدا» را تاسیس کردیم تا آثارمان را با بهترین کیفیت منتشر کنیم. از این پس نیز همه آثار به همراه کلیپ‌هایی منتشر می‌شود. 

این خواننده جوان درباره قطعه «می‌کُشیم» گفت: وقتی حمله اسرائیلی‌ها به غزه شدت گرفت ما کار بر روی این قطعه را آغاز کردیم. با اینکه وقت‌مان کم بود اما با تلاش بسیار قطعه را تهیه و ضبط کردیم. 

نظر شما