شناسهٔ خبر: 19340 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فدوی: زنده یاد حسینی‌راد هنرمندی متعهد و عالم بود

رئیس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران زنده عبدالمجید حسینی‌راد را هنرمندی متعهد و پرتوان نامید که فقدان او ضربه‌ای جبران ناپدیر به پیکره هنر ایران وارد کرده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مراسم پاسداشت و سوگواره هنرمند فقید عبدالمجید حسینی راد با اشاره فعالیت های ارزشمند او در عرصه پژوهش‌های هنری و همچنین تأکید او بر هنر والا و عمیق ظهر دیروز (دوشنبه ۳۰ تیرماه) در حوزه هنری تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به ضربه‌ای که جامعه هنری ایران از فقدان زنده یاد حسینی راد دیده است گفت: باید به خاطر این روزهای ناراحت کننده بگویم اگر زنده یاد حسینی راد در حال حاضر در بین ما بودند حتما نسبت به انچه که در غزه رخ می‌دهد عکس العملی جدی نشان می‌دادند و مطمئن باشید ایشان دوست داشتند که هنرمندان را نیز در واکنش به این جنایات گردهم بیاورند.

او ادامه داد: زنده یا دحسینی راد نمونه یک هنرمند متعهد بود. کسی که هرگاه کنارش می‌نشستیم احساس آرامش و راحتی می‌کردیم. او از نظر اخلاقی دارای جایگاه رفیع بود و در زمره انسان‌های والا مقام قرار داشت.

گودرزی دیباج با بیان اینکه زنده یاد حسینی راد دارای ویژگی‌های علمی فراوانی بود خاطرنشان کرد: این هنرمند فقید علاوه بر داشتن خصوصیات اخلاقی والا دارای علم و دانش ستودنی در عرصه هنر بود. زنده یاد حسینی راد حتی پیش از رفتن به دانشگاه نیز از نظر علمی دارای جایگاهی بالا بود. او به ما نشان داد که علم و دانش را می‌شود به طرق مختلف نشان داد اما اخلاق چیزی نیست که به راحتی بتوان آن را بدست آورد.

در ادامه این مراسم بزرگداشت سید محمد فدوی رئیس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه والایی که زنده یاد حسینی راد در عرصه هنر داشت خاطرنشان کرد: حسینی راد هنرمندی فاضل و توانا و محقق و پژوهشگری دانا بود. من پیشتر شنیده بودم که جایگاه برخی از علما از شهدا بالاتر است. اما کمی در مورد این مطلب سوال برایم پیش آمده بود. وقتی دکتر حسینی راد از میان ما رفت من این مطلب را باور کردم و به آن ایمان آوردم

او ادامه داد: آثار زنده یاد حسینی راد راهگشای این نسل و نسل‌های بعد از ما است. خدمات او در عرصه هنرهای تجسمی قابل تأمل است و آنهایی که در این عرصه فعالیت کردند می‌دانند زنده حسینی‌راد چه خدماتی را نسبت به این حوزه داشته است.

فدوی با اشاره به نقش پررنگی که زنده یاد حسینی راد در عرصه پژوهش هنری داشتند گفت: کسانی که در عرصه هنرهای تجسمی به فعالیت می‌پردازند شاید خیلی اهل کارهای پژوهشی در این حوزه نباشند ما زنده یاد حسینی راد هنرمندی بود که به صورت جدی به پژوهش در عرصه هنرهای تجسمی می‌‌پرداخت.من وظیفه دارم به عنوان یک همکار دانشگاهی از خدمات مهم و کارهای ماندگاری که او انجام داد نام ببرم.

رئیس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران اضافه کرد: دکتر حسینی راد در عرصه علمی بسیار فعال بود و مطمئنا اگر همت او نبود در حال حاضر شاهد بروز رشته هنر اسلامی در دانشگاه هنر تهران نبودیم. به نظرم در عرصه سخنوری دقیق در عرصه هنری کسی به پای زنده یاد حسینی راد نمی‌رسید.

فدوی در ادامه صحبت‌های خود خاطره‌ای را از یکی از مجالسی که زنده یاد حسینی راد در آنجا سخنرانی نموده بود بیان کرد و گفت: به یاد دارم در مراسمی وقتی دکتر عبدالمجید حسینی راد به بیان مطالبی درباره هنر می‌پرداخت استاد آیدین آغداشلو محو سخنان او شده بود و پس از آنکه او به روی سن آمد بارها لفظ استاد من را دربار زنده یاد حسینی راد بیان کرد. در صورتی که همه ما می‌دانیم آیدین آغداشلو جایگاه بالایی را در عرصه هنرهای تجسمی دارد.

فدوی افزود: در سال‌های اخیر رخ دادن اتفاقی سبب شد تا دل این هنرمند فقید به رنج بیاید و بشکند. در مدت زمانی که زنده یاد حسینی راد عهده دار مدیریت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران را عهده دار بود برخی از روی حسادت و غفلت مطالبی را بیان کردند و کارهایی را انجام دادند که سبب شد این هنرمند فقید سرانجام از سمت خود استعفا دهد. زنده یاد حسینی راد مرد شریفی بود که سال‌ها با آبرو زندگی کرد نباید این رفتارها نسبت به او انجام می‌شد.

او همچنین به نامه‌ای که در ماه‌های پیش برای حضور زنده یاد حسینی‌راد در دانشکده هنرهای تجسمی نوشته بود اشاره کرد و گفت: من در آن نامه احساس این هنرمند والا مقام نوشته بودم که دوست و برادری بهتر از شما در زندگی ندارم.

فدوی ادامه داد: دکتر حسینی راد در طول سال‌ها فعالیت خدمات بسیار موثری را ارزیابی کردند و امیدوارم همچنان قدردان این هنرمند فقید باشیم.

فدوی همچنین در بین صحبت های خود یادداشتی را از زنده یاد عبدالمجید حسینی را در مورد مرگ خواند.

در بخش دیگری از این مراسم اصغر کفشچیان مقدم مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: دکتر عبدالمجید حسینی راد فردی کمیاب حدود ۴۰ روز است او را از دست داده‌ایم اما برای درسهایی که او به تدریس آنها می‌پرداخت هنوز هم نتوانسته‌ایم جایگزینی پیدا کنیم. این هنرمند افزود: حضور در کنار زنده یاد حسینی راد به همه ما آرامش می‌داد بسیاری از نقصان‌های من در سایه او دیده نمی‌شد.

در بخش دیگری از این مراسم حسن بلخاری از پژوهشگران عرصه هنر در سخنانی با ابراز تأسف از فقدان عبدالمجید حسینی‌راد اظهار کرد: با وجود گذشت ۴۰ روز از درگذشت حسینی راد هنوز هم مرگ او را باور نکرده‌ام. ما انسان‌ها مرگ‌هایی را باور نمی‌کنیم که روح آن بزرگان بر جان ما سیطره داشته باشد.

او ادامه داد: زنده یا دحسینی راد علاوه بر توانایی بسیاری که در آفرینش آثار هنری داشتند هنرمند والامقام و متعهد بودند.

در بخش پایانی این مراسم نیز حجت الاسلام قیاص در سخنان کوتاهی به جایگاه بالایی که زنده یاد حسینی‌راد در عرصه هنرهای تجسمی داشتند اشاره کرد و گفت: این هنرمند فقید دارای شأن و جایگاهی والا در هنربودند که همواره در مسیرررسیدن به تعالی و خاوند گام برمی‌داشت.

در پایان این مراسم از خانواده زنده یاد حسینی‌راد با حضور ریاست حوزه هنری تجلیل به عمل آمد.

نظر شما