شناسهٔ خبر: 16722 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «مطالعات رسانه‎ای: راهنمای عملی دانشجویان» منتشر شد

کتاب «مطالعات رسانه‎ای: راهنمای عملی دانشجویان»، با ترجمه امیرعبدالرضا سپنجی وارد بازار نشر شد.

فرهنگ امروز: کتاب "مطالعات رسانه ای: راهنمای عملی دانشجویان"، با ترجمه امیر عبدالرضا سپنجی وارد بازار نشر شد. این کتاب که در سطح جهانی از مهم ترین آثار مکتوب در حوزه مطالعات رسانه ای و ارتباطات است، به همت  انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده و در اختیار اساتید، دانشجویان و سایر علاقمندان این مباحث قرار گرفته است. لازم به ذکر است که عنوان اصلی این کتاب   The Media Student’s Book  است.

امیر عبدالرضا سپنجی، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به عنوان مترجم و ویراستار علمی کتاب مذکور، با بیان این خبر گفت: نویسندگان این کتاب خانم گیل برانستون (Gill Branston) و آقای روی استافورد (Roy Stafford) هستند. ضمن آنکه این اثر، از جمله کتاب های انتشارات معتبر  Routledge  است که اولین ویراست آن در سال 1996 و ویراست های بعدی آن در سالهای 1999، 2002 و 2006 (نسخه حاضر) منتشر شده است.

وی خاطر نشان کرد: کتاب "مطالعات رسانه ای: راهنمای عملی دانشجویان"، کتابی جامع برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی مطالعات رسانه ای و ارتباطات است، که تاکنون به حداقل نه زبان زنده دنیا ترجمه شده است. این کتاب، تمامی موضوعات اساسی این حوزه مطالعاتی را پوشش داده، می تواند به عنوان راهنمایی کامل و روزآمد در این عرصه مد نظر قرار گیرد. ترجمه حاضر از ویرایش چهارم این کتاب انجام شده، که مثال هایی جدید را درباره مهم ترین موضوعات جاری در حوزه رسانه ها  ارائه کرده است. وی افزود: کتاب،  در قالب چهار بخش اصلی، شامل: مفاهیم کلیدی، فعالیت های رسانه ای، مباحث رسانه ای و منابع مطالعاتی برای پژوهش های انفرادی تنظیم شده است.

سپنجی ادامه داد: فصل های شانزده گانه کتاب نیز عبارتند از: تفسیر رسانه ها، شیوه های روایت رسانه ای، گونه ها (ژانرها)، نهادهای رسانه ای، پرسش هایی درباره بازنمایی، ایدئولوژی ها و قدرت، صنایع رسانه ای، مخاطبان، تبلیغات و برندینگ، تحقیقات رسانه ای، سازماندهی تولید، فنون تولید توزیع رسانه ای، فیلم مستنند و «تلویزیون واقع گرا»، جهانی شدن چیست؟ و آیا در بازار آزاد، انتخاب های آزاد وجود دارد؟ علاوه بر این، هر یک ازفصول فوق با مطالعات موردی و فعالیت های تمرینی مرتبط با محتوای آن فصل همراه شده اند.

مترجم کتاب "مطالعات رسانه ای: راهنمای عملی دانشجویان" افزود: راجع به ویژگی‌های محتوایی اثر، نویسندگان کتاب در مقدمه‌شان توضیحات مبسوطی ارائه داده‌اند که نیاز به تکرار ندارد، اما از آن جا که طی سالیان اخیر توفیق تدریس و پژوهش در عرصه‌های مختلف ارتباطی و رسانه‌ای را در دانشگاه‌های مختلف داشته‌ام؛ در بسیاری موارد، جای خالی پرداختن به چنین مباحث و نکات علمی و کاربردی را که در کتاب حاضر آمده، حتی در محیط‌های دانشگاهی و در بین مدرسان این دوره‌ها خالی دیده‌ام.

این مدرس و پژوهشگر ارتباطات و رسانه ها در ادامه صحبت هایش چنین گفت: نویسندگان کتاب، باتوجه به سوابق علمی‌شان تجربه‌ای دیرپا در تدریس، پژوهش و نگارش در سطوح مختلف دانشگاهی و تجربی دارند، که با هوشمندی ویژه‌ای به درک عمیق آن‌ها از نیازهای علمی و آموزشی دانشجویان و علاقمندان عرصه‌های ارتباطی و رسانه‌ای انجامیده است. به همین دلیل، کتاب به نحوی ساده و همه فهم، طراحی و نگارش یافته است تا مخاطبان انبوهی در بین اقشار مختلف دانشجویان و علاقمندان عرصه‌های مذکور بیابد و رضایت آنان را جلب نماید. در این مسیر، نکات جنبی، مفاهیم، منابع مطالعاتی و حتی لطیفه‌هایی، به همراه یک واژه نامه جامع برای کتاب در نظر گرفته شده است. به علاوه، تمرین‌ها و فعالیت‌های مختلف، منابع مطالعاتی تکمیلی، وب سایت‌های مفید و حتی وب سایت و وبلاگی ویژه برای کتاب، به منظور استمرار یافتن فرآیند آموزش در نظر گرفته شده است. همچنین، منابع و مثال‌ها نیز دامنه وسیعی از اشکال مختلف رسانه‌ای نظیر: تبلیغات، تلویزیون، فیلم‌ها، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، عکس و اینترنت را در بر گرفته است.

همچنین نویسندگان در بخشی از مقدمه این کتاب، چنین مطرح کرده اند: "مطالعات رسانه‌ای هنوز هم یکی از رشته‌های نوپا محسوب شده، سرفصل دروس آن از رشته‌های دیگری گرفته شده که هنوز در حال توسعه و شکل‌گیری هستند. علاوه بر این، با توجه به ماهیت پرسش گونه این حوزه، ممکن است تعاریف و اصطلاحات آن همواره در حال دگرگونی باشند. ما سعی کرده‌ایم تمام مفاهیم زیربنایی را که ممکن است با آن برخورد کنید، بهمراه چند بحث یا مسأله اصلی در سطوح پایه رسانه ها مورد اشاره قرار داده، برای این کار از چند الگوی دوره کارشناسی استفاده کرده‌ایم. نظریه‌های رسانه ها مستقیماً مطالعات سایر رشته‌ها نظیر جامعه‌شناسی، زبان انگلیسی و مطالعات فرهنگی را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند؛ همچنین فعالیت‌های انجام شده در تولید رسانه ای اشتراکات زیادی با حوزه هنر، طراحی و عکاسی، و بسیاری از دوره‌های دارای مدارک معتبر دانشگاهی دارند که درصدد نفوذ در محتوای مطالعات رسانه‌ای، حتی در حد تقلید از ظاهر این حوزه هستند".

 سپنجی، در مورد برگزاری مراسم رونمایی از کتاب، افزود: این مراسم با حضور اساتید رشته ارتباطات و رسانه ها، دانشجویان و سایر علاقمندان، طی روزهای آینده و در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد، و بزودی اطلاعات مربوط به زمان برگزاری مراسم در رسانه ها و سایت پژوهشگاه علوم انسانی به نشانی www.Ihcs.ac.ir  اعلام  می شود.

لازم به ذکر است که کتاب "مطالعات رسانه ای: راهنمای عملی دانشجویان"، از انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) و سایر کتابفروشی های دانشگاهی قابل تهیه است.

نظر شما