شناسهٔ خبر: 15065 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشریات دانشجویی پیشگام نقادی ‌باشند‌

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نشریات دانشجویی باید پیشگام فرهنگ نقد، نقادی و نقدپذیری باشند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ سیدضیاء هاشمی عصر دیروز در دوازدهمین همایش نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی سراسر کشور که در هتل میثاق مشهد برگزار شد ‌با اشاره به اینکه فرهنگ در دانشگاه بدون قلم فرسایی امکان ترویج ندارد؛ افزود: نشریات دانشجویی از نگاه ما به عنوان حوزه اصلی فرهنگی در دانشگاه است.

هاشمی با بیان اینکه نشریات دانشجویی ویژگی‌هایی دارد؛ ادامه داد: اما نفس انتشار نشریه مستلزم شجاعت شما دانشجویان است.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه کسانی که قلم به دست می‌گیرند باید حرمت قلم را پاس بدارند؛ افزود: یکی از ویژگی‌های آموزش مدرسین، پرورش تفکر انتقادی است.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه دیگر از نگاه بالا به پایین و مونولوگی اداره نمی‌شود؛ تصریح کرد: آموزش دانشجو امروز در تمام دنیا از طریق پرورش ایده صورت می‌گیرد؛ به شکلی که دانشجو دیگر منفعل نیست بلکه با تولید و خلق ایده‌های جدید، از روش پرسش‌گری به یادگیری می‌پردازد.

وی افزود: بنابراین این یادگیری و آموزش می‌تواند با تولید ایده و خلق نشریات علمی و غیرعلمی دانشجویی نیز اتفاق بیفتد.

هاشمی با اشاره به اینکه نشریات علمی، فرهنگی سیاسی و اجتماعی دانشجویی را باید به عنوان جایگاه نقد و نقادی و نقدپذیری قبول کنیم؛ افزود: یعنی دانشجو باید واقعیت‌ها را بشناسد و در راستای وضعیت مطلوب به سمت آن حرکت و ارائه ایده داشته باشد.

وی بابیان اینکه بنابراین باید در این راه نقدپذیر نیز باشیم؛ ادامه داد: بدون نقدپذیری انتقاد ما ناقص است،‌ نشریات دانشجویی باید پیشگام فرهنگ نقد و نقادی و نقدپذیری باشند.

وی با بیان اینکه اگر نقدپذیر نباشیم به فرهنگ خیانت کردیم؛ تصریح کرد: ما باید آمادگی شنیدن هر سخنی را داشته باشیم و این به معنی تجلی آزاداندیشی در دانشگاه است.

وی بابیان اینکه ما نمی‌توانیم در دانشگاه رشد کنیم مگر  اینکه آزاداندیش باشیم؛ افزود: کرسی‌های آزاداندیشی که از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته است، برای رسیدن به حرکت سازنده در بحث و مباحث فرهنگی بود.

هاشمی بابیان اینکه علم هم بخشی از فرهنگ است؛ افزود: رویه‌های مختلفی برای فرهنگ آزاداندیشی باید ایجاد شود و باید سعی کنیم در فرایند نقد و انتقاد، نقدپذیر و منتقد باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نقدپذیران ما در ساحت قلم و اندیشه باید پیشخوان دانش باشند،‌ افزود: دانشجو همچنین باید از دغدغه تعلیم و تعلم عقب نباشد و فرهیخته و عالم علمی باشد‌، ‌تعارض است ادعای علم داشته باشیم اما خودمان در این عرصه عقب باشیم؛ ‌‌در عرصه فرهنگ مدعی صادق باشیم.

هاشمی با بیان اینکه اگر نشریه دانشجویی خلاف آداب عمل کند جایگاهی در دانشگاه پیدا نمی‌کند‌، اظهار داشت: این نشریات در درازمدت دوام نخواهند یافت؛ ‌بنابراین باید در جامعه پیشتاز اخلاقیات، قانون و قانونمند باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در طول یک سال گذشته همه پیشتازان عرصه فرهنگ دغدغه قانونمندی داشته‌اند، ‌تصریح کرد: قانون مبتنی بر فرهنگ و پیشینه این ملت است؛ ‌اگر ادبیات اخلاقی را رعایت نکنیم؛ نمی‌توانیم ادعای ارزشی بودن داشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه ‌نشریات دانشجویی به عنوان چشمان تیز بین باید مشکلات اخلاقی را ببیند و قانونمند عمل کند، ‌تاکید کرد: این گونه نیست که ما تصور کنیم نقد کردن همواره مطلوب است‌ و چون مطلوب است باید آن را ادامه داد.

وی بابیان اینکه نقد برای رسیدن به مسئله است و گاهی نقدها وارد و مطلوب نیست؛ افزود: نباید اجازه بدهیم شخصیت‌های علمی زیر بمباران نقدهای غیراخلاقی قرار بگیرند.

هاشمی با بیان اینکه انقلاب در مسیر تحقق یک تمدن نوین است، مگر می‌شود با بخش کمی از سرمایه‌ها تمدن‌سازی کرد،‌ تاکید کرد: نباید وارد فضای کاذب شویم و افکار نخبه باید با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ ‌من متأسفم که در این جمع مجبورم این نقد اجتماعی و این دلخوری را داشته باشم.

هاشمی در ادامه گفت: اجازه بدهیم در سایه اخلاق مسیر پیشرفت این کشور بزرگ را با یکدیگر پیش ببریم و از رفتارهای ناروای غیراخلاقی و ادعاهای به ظاهر زیبای کاذب دوری کنیم.

وی بابیان اینکه رشد در دانشگاه فقط با تشکیل کلاس درس محقق نمی‌شود؛ ادامه داد: نشریات بخش اصلی دانشگاه است و نه فوق برنامه بنابراین توصیه می‌کنیم که دانشجویان و مسئولان در این مسیر حرکت کنند.

هاشمی بابیان اینکه نشریات دانشجویی مسئولیت‌پذیری را تقویت می‌کند؛ تصریح کرد: بستر مسئولیت‌پذیری تعاملات دانشجویی است که حول محور فکری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: نشریات ایجاد خودباوری برای دانشجویان می‌کند تا اینکه حرفی برای گفتن داشته باشند و بر مخاطب تأثیر بگذارند.

هاشمی با اشاره به اینکه نشریات دانشجویی محل تقویت حوزه کاری جمعی است؛ افزود: این نشریات عامل تقویت روحیه مشارکت‌جویی، مشارکت‌پذیری و زمینه‌سازی برای نشاط علمی در دانشگاه‌ها است.

وی بابیان اینکه محصول جوشش علم دانشجو با امکانات محدود و وقت محدود به ارائه محصول می‌پردازد گفت: که این جوشش در گرو ارتباط با بدنه جامعه به عنوان مخاطب است.

هاشمی تأکید کرد: نشریات دانشجویی باید همواره نیاز‌سنجی، مخاطب‌شناسی و بسترشناسی داشته باشند.

وی بابیان اینکه پرهیز از افراط، تفریط، انصاف و اخلاق را یاد بگیریم افزود: همچنین با حفظ حرمت‌ها و حق پاسخگویی مخاطب خود را نقد کنیم و بگذاریم دیگران نیز ما را نقد کنند.

هاشمی بابیان اینکه نشریات علمی بستری برای جامعه‌پذیری هستند و با نشر قانونمند اتفاق می‌افتند؛ افزود: نشریه دانشجویی نمی‌تواند به عنوان یک تریبون انتقاد نسبت به ارزش‌های جامعه بی‌تفاوت باشد.

‌معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص وظایف مدیران در دانشگاه‌ها افزود: همکاران ما موظف هستند از کنترل غیرضروری پرهیز کنند‌، نباید نگاه ما به دانشجو نگاه بدبینی باشد بلکه باید مبنا را بر اعتماد بگذاریم.

‌وی بابیان اینکه با امنیتی کردن فضا پدیده ضدامنیتی مشهود می‌شود؛ ادامه داد: کنترل‌های شدید در مباحث فرهنگی عواقب ضد فرهنگی را موجب می‌شود، ‌دانشجو حق اشتباه دارد و باید آنرا به رسمیت شناخته و در مقابل با محبت برخورد کنیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات دانشجویان با تعامل و گفت‌وگو حل می‌شود؛ افزود: اگر اشتباه خیلی بزرگ بود که نیاز به اجرای قانون داریم اما روش اجرای قانون البته با اعتماد و همدلی است و نباید با خشونت باشد.

 هاشمی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها این رویه بستر نقد باید جا بیفتد و ما از آنها حمایت می‌کنیم، گفت: بگذارید دانشجویان ما را نقد کنند؛ ‌با گفت‌وگو مسائل حل می‌شود.

هاشمی ادامه داد: برای ما نیز مفید است که مسیر گفت‌وگو مسیر حمایتی، همدلی و مدیریت ما باشد.

 وی با‌ اشاره به اینکه دنیا، دنیای رسانه‌ای است و این نسل، نسل بعدی رسانه‌های ما هستند؛ بیان داشت: دانشجویان در نشریات دانشجویی باید به راحتی وارد عرصه عمل شوند زیرا که ما در حال جنگ با ابزار ارتباطی هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ما نمی‌توانیم در این مسابقه و مبارزه متخصصان توانمند و نخبه نداشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه همچنین نباید نگاه آمرانه به نشریات داشته باشیم؛ تأکید کرد: نگاه از بالا به پایین به دانشجویان درست نیست؛ مجری قانون باید بداند که خادم دانشجو است.

وی افزود: امیدواریم این همایش مثل همایش‌های دیگر عرصه و موقعیتی در راستای رشد و توسعه برای شما باشد.

هاشمی با بیان اینکه نشریات دانشجویی به عنوان یک وظیفه برای پیشبرد انگیزه در محیط دانشگاه است‌، خاطر‌نشان کرد: تحمل خود را بالا ببریم و اهل تعامل باشیم تا با کمک یکدیگر در این مسیر موفق باشیم.

نظر شما