شناسهٔ خبر: 15058 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم نوبل اسپانیایی امروز برگزار می شود

جایزه بین المللی سروانتس، که به نوبل ادبیات اسپانیایی زبان معروف است، امروز، بیست و سوم آوریل، طی مراسمی، به «النا پونیاتوسکا» نویسنده و روزنامه نگار مکزیکی اهدا شد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از ایبنا؛  النا پونیاتوسکا، بانوی نویسنده و روزنامه نگار مکزیکی که نوامبر گذشته از سوی وزارت فرهنگ اسپانیا به عنوان برنده جایزه بین المللی سروانتس، معتبرترین جایزه ادبی زبان اسپانیایی معرفی شد، امروز طی مراسمی در دانشگاه آلکالا ده انارس، این جایزه را از دستان خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا، دریافت کرد.

جایزه بین المللی سروانتس، به ارزش 125 هزار یورو، که در ادبیات اسپانیایی زبان به لحاظ ارزش فرهنگی و حتی مادی به نوعی با جایزه نوبل برابری می‌کند، به پاس قدردانی از کارنامه ادبی درخشان پونیاتوسکا و نیز فعالیت های مستمر وی در زمینه روزنامه نگاری، که همواره با تعهدی خاص نسبت به تاریخ معاصر همراه بوده است، همزمان با سالگرد درگذشت سروانتس، ‌خالق رمان «دن کیشوت»، از ماندگارترين شاهكارهاي ادبي جهان و روز جهانی کتاب به این نویسنده مکزیکی اهدا شد

این چهارمین باری است که چنین جایزه‌ای به یک نویسنده زن اهدا می شود. پیش از این «ماریا سامبرانو» و «آنا ماریا ماتوته» از اسپانیا و «دولسه ماریا لویناس» از کوبا این جایزه را به ترتیب در سال‌های 1988، 2010، و 1992 از آن خود کرده بودند.

کارلوس فوئنتس از مکزیک، ماریو بارگاس یوسا، نویسنده برنده نوبل اهل پرو، و کامیلو خوسه سلا، نویسنده برنده نوبل اسپانیایی از دیگر برندگان ابن جایزه به حساب می آیند

جایزه ادبی سروانتس که در سال 1976 بنیان گذاشته شد از جمله معتبرترین جایزه‌های بین المللی ادبی دنیاست که سالانه به نویسنده‌ای اسپانیایی زبان اهدا می شود. به همین دلیل در طول دوران اهدای این جایزه، تقریبا همه برندگان آن، جز اسپانیایی‌ها، از آمریکای جنوبی بوده‌اند.

 

نظر شما