شناسهٔ خبر: 15017 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امروز همه دنیا با هم یکصدا کتاب می‌خوانند

امروز روز جهانی کتاب در کشورهای متعددی از جهان گرامی داشته می‌شود و میلیون‌ها تن از مردم از نژادها و سرزمین‌های مختلف با هر رنگ و هر زبانی، در برنامه‌های کتابخوانی شرکت می‌کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از مهر؛ 23 آوریل به عنوان یک روز نمادین برای گرامیداشت کتاب و کتابخوانی یادآور سال 1616 است. در آن سال در چنین روزی سروانتس، شکسپیر و اینکا گارسیلاسو دلا وگا هر سه درگذشتند. اما این روز همچنین روز تولد نویسندگان برجسته‌ای نیز هست و ولادیمیر ناباکف، موریس دوران، هالدور لاکسنس، جوزف پلا و مانوئل مجیا والخو در چنین روزی به دنیا آمدند.

یونسکو از سال 1995 این روز را به عنوان روز جهانی کتاب معرفی کرد و بیش از 100 کشور و میلیون‌ها تن از جمعیت جهان این روز را گرامی می‌دارند.

گرامیداشت روز جهانی کتاب در بخارست

به گزارش بخارست بوک، روز جهانی کتاب امسال نیز مثل هر سال در رومانی برگزار می‌شود و با برنامه‌های متنوع کتابخوانی اهمیت مطالعه به مردم یادآوری می شود. اما امسال شب جهانی کتاب را نیز رومانیایی‌ها در شب 23 آوریل گرامی می دارند و در شهر بخارست کتاب رایگان در قالب برنامه شب جهانی کتاب اهدا می شود.

این کار که با همکاری ناشران رومانیایی انجام می‌شود از جمله انتشارات لیترا 10 هزار نسخه کتاب رایگان را با گل به حاضر شوندگان در برنامه‌هایی که در ساعت 6 بعدازظهر در میدان دانشگاه برگزار می‌شود، اهدا می‌کند. این کمپانی امسال به این ترتیب بیست و پنجمین سال فعالیتش را نیز جشن گرفت.

یک ماه با کتاب در سنگاپور

به گزارش آسیا نیوز، روز جهانی کتاب در سنگاپور نه تنها در روز 23 آوریل که در همه این ماه گرامی داشته می شود و کتابخانه ملی برنامه‌های ویژه‌ای برای گرامیداشت کتاب و تشویق مردم به کتابخوانی برگزار می‌کند. امانت دادن کتاب و منابع الکترونیک کتابخانه‌های این کشور آسیایی در طول سال‌های اخیر و به دنبال توجه به این برنامه گسترش یافته است. «سیم آن» وزیر آموزش و ارتباطات و اطلاعات در برنامه‌ای که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی کتاب برگزار شد با تاکید بر این امر گفت: ما در سنگاپور با افزایش شمار کتابخوانان از زمان برگزاری این برنامه روبه رو شده ایم. و فکر می‌کنیم این رشد به این زودی ها نیز متوقف نخواهد شد. هر فردی می تواند با تشویق اطرافیانش به کتابخوانی به این رشد کمک کند.

در سنگاپور هر روز از این ماه به یک عنوان خوانده می شود و در آن روز به تبلیغ و اطلاع رسانی درباره این موضوع پرداخته می‌شود. به عنوان مثال یکشنبه این هفته به عنوان روز زبان چینی نامید شد و خواندن کتابهایی به این زبان در دستور کار قرار گرفت. برپایی کارگاه‌هایی درباره کتاب و نیز نشست هایی برای تجربه لذت کتابخوانی از دیگر برنامه‌های سنگاپور برای گرامیداشت روز جهانی کتاب در این کشور است.

یک هفته با کتاب در ترینیداد

به گزارش بوک اسکپرس، ترینیداد نیز برنامه یک هفته‌ای برای گرامیداشت این روز پیش بینی کرده است و از یکشنبه 19 آوریل تا شنبه 26 آوریل را به این امر اختصاص داده است. برپایی کارگاه‌های کوچک ادبی ، انتشار شماری از کتاب‌های جدید و کتابخوانی در مدرسه‌ها از برنامه‌های ویژه‌ای است که در این یک هفته برگزار می‌شود.

آفریقا کتاب می‌خواند

به گزارش آل آفریکا، انجمن نویسندگان جوان کشور گامبیا نیز فردا پنج شنبه این روز را گرامی می‌دارند. آنها با برنامه ریزی برای رساندن صدای نویسندگان جوان آفریقایی به گوش مخاطبانشان تلاش دارند تا کتاب را به دست فقیرترین مردم آفریقایی برسانند و به آنها اهمیت تکمیل کردن دوره سوادآموزی ابتدایی را یادآوری کنند.  اجرای برنامه‌های روخوانی کتاب در نقاط مختلف شهرها از جمله برنامه‌هایی است که برای این روز در نظر گرفته شده است. امسال اولین باری است که انجمن نویسندگان جوان در این مشارکت حضور می یابند. یک راهپیمایی در طول خیابان اصلی شهر با کتابی در دست، از دیگر برنامه هایی است که این نویسندگان جوان در برنامه خود قرار داده‌اند.

مردم عرب با هم می‌خوانند

به گزارش گلف نیوز، این روز در ابوظبی در قالب شعار «بیایید با هم بخوانیم» گرامی داشته می شود. برپایی نمایشگاه‌های دو روزه محلی کتاب با ارایه کتاب‌هایی از سراسر جهان، از برنامه های این روز در این کشور عربی است.

برنامه‌های وسیع کتابخوانی در ویتنام

به گزارش ویتنام نت، ویتنام نیز امسال در این برنامه جهانی شرکت کرده و روز جهانی کتاب را یکشنبه در میدان اصلی شهر هانوی گرامی داشت. وزیر ارتباطات و اطلاعات ویتنام اعلام کرد از این پس هر سال 21 آوریل را به این منظور روز جهانی کتاب ویتنام خواهد نامید. به گفته وی این برنامه سالانه برای تشویق مردم و به ویژه کودکان به کتابخوانی در نظر گرفته شده و بر اهمیت گسترش دانش و اطلاعات در میان مردم تاکید می‌شود. علاوه بر این مسئولان این کشور آسیایی قصد دارند تا بر اهمیت افزایش سطح اطلاعات مردم در توفیق دولت به اجرای برنامه‌هایش تاکید کنند و ارتقای فرهنگی کشور را در سایه این برنامه محقق کنند. این وزیر گفت علت انتخاب این روز این است که 87 سال پیش در چنین روزی هوشی مینه کتاب «جاده انقلابی» خود را منتشر کرد که موجب شد تا مردم ویتنام برای رسیدن به استقلال بلند شوند. نزدیک بودن این روز به روز 23 آوریل نیز همصدایی این برنامه با برنامه جهانی کتاب را تداعی می کند.

امسال ویتنام با برپایی مراسم مختلفی این روز را جشن گرفت و با راه اندازی نمایشگاه کتاب در کتابخانه ملی که تا 26 آوریل دایر خواهد بود، این امکان را برای مردم فراهم کرده تا با جدیدترین کتاب‌های منتشر شده آشنا شوند. نشست با نویسندگان مشهور ویتنامی و نمایشگاهی از 200 کتاب نادر که بین سال‌های 1870 تا 1975 منتشر شده اند نیز تا آخر این هفته دایر خواهد بود. خانه های فرهنگ جوانان نیز در روز یکشنبه با برنامه «روز کتابخوانی» به روخوانی کتاب به صورت دستجمعی پرداختند.

علاوه بر این وزارت اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ و ورزش و توریسم نیز از روز 21 آوریل به مدت یک هفته به برپایی برنامه هایی برای تشویق مردم به کتابخوانی می پردازد. 

نظر شما