شناسهٔ خبر: 15016 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیف الدین آشتیانی: قطعه «گُلوَنی» را برای خاطره‌هایم خواندم

یک خواننده موسیقی لرستان گفت: گلونی یکی از یادگارهای ماندگار و با قدمت لرستان است. دستاری که چه مرد و چه زن در مواقع کار و تلاش و شادی از آن استفاده می‌کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ «گُلونی» روسری زنان لرستان است. روز ۲۶ اردیبهشت به نام «گُلونی» نام‌گذاری شده تا زنان لُر «گُلونی» به سر کنند. در این روز مردم خرم‌آباد مراسمی را در این شهر برگزاری می‌کنند.

«سیف الدین آشتیانی» که از خوانندگان مطرح موسیقی لُرستان و عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد است در این باره گفت: ما برای اینکه خاطره‌های فراوانی از «گُلونی» داشتیم و قدیمی‌ها نیز آن را بسیار دوست داشتند، سال‌ها پیش بر اساس شعری که رمضان پرورده آن را سرود و محمد باجولوند روی آن آهنگ گذاشت، قطعه «گُلونی» را خواندیم و خوشبختانه با اقبال عمومی مواجه شد.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر خرم آباد گفت: این آهنگ تا امروز بسیار در میان مردم مطرح شده است و تا اندازه‌ای در ترویج گلونی نیز تاثیر گذاشته است.
او ادامه داد: خدا را شاکریم که ۲۶ اردیبهشت روز گلونی است. حرکتی بسیار زیبا و جالب و در شان مردم لرستان است؛ مخصوصا کسانی که اصالتشان را حفظ می‌کنند. افتخار می‌کنیم که هیچ خانه‌ای در لرستان بدون «گُلونی» نیست و ماشته و گلونی در همه خانه‌ها یافت می‌شود.

آشتیانی که عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد است، توضیح داد: بیشتر ما زندگی عشیره‌ای داریم و همگی لُر هستیم و باید در حفظ داشته‌ها تلاش کنیم. به یقیق شورای شهر هم در این خصوص تصمیماتی خواهد داشت. در فرصت بیشتر تصمیمات بهتری خواهیم گرفت. در کمیسیون فرهنگی اجتماعی نیز همراه با دیگر اعضای شورا، آقایان سیفی، وفایی، جهان آرا و خانم طهماسبی که خودشان نیز اهل فن و هنر هستند به این موضوع ورود می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه در این خصوص لازم است طرح و برنامه‌ها را ببینیم و دست کم تبلیغات گسترده را از قبل از بیست و ششم آغاز کنیم، افزود: در این روز تمام زنان لر «گُلونی» بر سر ببندند. من نیز با لباس محلی لری در محل همایش روز گلونی حاضر می‌شوم. همچنان که دیگر برنامه‌هایم را هم همیشه و همواره با لباس لُری اجرا کرده‌ام.

آشتیانی تاکید کرد: برای این کار بهتر است فضای بزرگی در نظر گرفته شود که همه بتوانند با پوشش محلی آنجا حاضر شوند و گلونی بپوشند.

او در پایان ضمن تشکر از همه دست اندرکاران این برنامه هنری و این همایش ماندگار اظهار کرد: باید این روز جهانی شود و به نام خودمان آن را ثبت کنیم.‌‌ همان طور که فلک الافلاک به نام لرستان ثبت شده است، «گُلونی» نیز به اسم لرستان ثبت شود.

برچسب‌ها:

نظر شما