شناسهٔ خبر: 15008 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون رئیس ‌جمهور برای چه به کتابخانه ملی رفت؟

سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جزئیات مسائل مطرح شده در بازدید اخیر معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی رئیس جمهور از این سازمان را بازگو کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز»؛ به نقل از مهر؛ فریبرز خسروی سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام اینکه محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی رئیس جمهور دو روز پیش از این سازمان بازدید كرده است، درباره هدف از این بازدید، گفت: آقای نوبخت برای آشنایی با مسائل این سازمان و مشکلات فراروی آن از جمله در حوزه مباحث ساختاری و بودجه‌ای، از کتابخانه ملی دیدن کرد.

وی در پاسخ به این سوال که بودجه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال جاری 44 میلیارد تومان تعیین شده است آیا برای افزایش این بودجه درخواستی از معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی رئیس جمهور صورت گرفته است؟ گفت: طبیعتاً ما درخواست افزایش بودجه نمی‌توانیم داشته باشیم اما می‌توانیم درخواست کنیم کل بودجه‌ای که برای سازمان تعیین شده و همچنین امکاناتی برای رشد بیشتر مجموعه، اختصاص پیدا بکند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: یکی از وظایف اصلی کتابخانه ملی غنی کردن مجموعه به میراث مکتوب کشور در حوزه‌های ایرانشناسی و اسلام‌شناسی است اما با این بودجه‌هایی که دولت تعیین می‌کند، نمی‌شود کتابخانه ملی را غنی کرد. یکی از درخواست‌های مهم ما این است که بودجه‌هایی از محل‌هایی تامین شود که بشود با آنها سرمایه و گنجینه ملی را بالا برد.

خسروی از اینکه به گفته وی «بعضاً برخی نسخه‌های خطی کشور به صورت قاچاق به کشورهای دیگر راه پیدا می‌کنند و سر از حراج‌های بین‌المللی درمی‌آورند» اظهار تاسف کرد و ادامه داد: اگر ما نتوانیم این نسخه‌ها را گردآوری کنیم، اینها از دست ما می‌رود. طبیعتاً با این بودجه جاری، امکان خرید این قبیل آثار نیست. یکی از درخواست‌های ما از آقای نوبخت، تخصیص بودجه‌ای برای انجام این کار بود.

وی در مورد اینکه آیا درخواستی برای ساماندهی نیروی انسانی و به خصوص نیروهای طرحی زیادی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی فعالیت می‌کنند، از معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی رئیس جمهور شد؟ گفت: بله، در این خصوص هم با آقای نوبخت مذاکره‌ای شد و درخواست‌هایی مطرح شد که وضعیت نیروهای طرحی به لحاظ کاری، وضعیت مشخص‌تری بیابد. قطعاً ادامه کار نیروهای طرحی و قراردادی سازمان بلامانع خواهد بود و طبیعتاً هر چقدر حق و حقوق قانونی هم داشته باشند، باید از جانب کتابخانه ملی تامین شود اما ممکن است ادامه کار نیروهایی که شاید تخصص آنها منطبق با کاری که می‌کنند، نیست، دچار مشکل باشد، البته تعداد این نیروها زیاد نیست اما به هر حال ما این درخواست را هم از آقای نوبخت داشتیم بلکه این نیروها هم تعیین تکلیف شوند.

سخنگوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین یادآور شد: امیدواریم با همکاری نزدیکترین که بین دولت جدید و سازمان اسناد و کتابخانه ملی به وجود آمده، بتوان زمینه‌های غنی‌سازی هم مجموعه کتابخانه ملی و هم مجموعه آرشیو ملی را فراهم کرد و از آنجا که خیلی از سازمان‌ها به وظیفه قانونی خودشان در خصوص همکاری با آرشیو ملی عمل نمی‌کنند، امیدواریم با این گفتگوها و فراهم کردن این زمینه‌ها، بشود مجموعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی را غنی‌تر کرد.

محمدباقر نوبخت در بازدید اخیرش از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با حضور در بخش‌های مختلف كتابخانه ملی از نزدیك با فعالیت‌های آن آشنا شد. این دومین حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبری رئیس جمهور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کمتر از 2 ماه گذشته است.

نظر شما