شناسهٔ خبر: 14993 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابعاد زندگی علمی و فرهنگی حکیم طهران(حکیم مؤسس) بررسی می‎شود

به همت مرکز پژوهش‎های اسلامی صدا و سیما و همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی، نشست هفتم پیش همایش حکیم طهران به بررسی ابعاد زندگی علمی و فرهنگی حکیم طهران(حکیم مؤسس) با سخنرانی عباس طارمی دوشنبه 8 اردیبهشت ماه برگزار می‎شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ به همت مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما و همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی، نشست هفتم پیش همایش حکیم طهران به بررسی ابعاد زندگی علمی و فرهنگی حکیم طهران(حکیم مؤسس) می پردازد.

این نشست با سخنرانی عباس طارمی دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۱ الی ۱۲:۳۰ در مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما واقع در قم، بلوار امین برپا می شود.

یادآور می شود، به همت مجمع عالی حکمت اسلامی، همایش ملی حکیم طهران؛ نکوداشت مقام علمی آقاعلی مدرس زنوزی (حکیم مؤسس) برگزار می شود، علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به لینک http://hakim-tehran.com/ مراجعه کنند.

عباس طارمی نویسنده کتاب «تهران؛ شهر هزار حكيم» است. وی در بخشی از کتاب خود می نویسد: تهران شهر «هزار حكيم» از هنگام هجرت حكما و عرفا از اصفهان و سبزوار به آن، جلودار عرصه فلسفه و عرفان و وارث هزار سال همت و حميت علمي شد. مستندات تاريخي حكايت از آن دارند كه مؤسس مدرسه مروي و دعوت شاه قاجار از آخوند ملاعلي نوري درخواست كردند كه بيايند تهران و در مدرسه مروي تدريس نمايند. ملاعلي نوري عذر آورد و يكي از شاگردان خويش را در سال ۱۲۳۷ه.ق، جهت تدريس در مدرسه مروي تهران معرفي و روانه گردانيد. اين شاگرد عاليقدر، ملاعبدالله مدرس زنوزي است كه اولين مدرس فلسفه صدرايي و شارح حكمت متعاليه در حوزه فلسفي تهران است. وي به مدت بيست سال در اين حوزه مشغول تدريس بوده و چراغ حكمت را در تهران روشن نموده است. شرح دعوت از آخوند ملاعلي نوري را به قلم علي مدرس پسر آقاملاعبدالله مدرس زنوزي چنين است: «پس از آنكه مرحوم حاجي محمدحسين خان مروي در دارالخلافه تهران مدرسه مروي را عمارت كرد و به اتمام رسانيد، از خاقان خلدآشيان استدعا كرد كه مرحوم ملا علي نوري را از اصفهان به تهران احضار نمايد تا در آن مدرسه تدريس فرمايند.

وی می افزاید: پس از ابلاغ احضار، مرحوم ملاعلي نوري در جواب نوشت كه در اصفهان قريب به دو هزار طلاب مشغول تحصيل هستند كه چهارصد نفر ـ بلكه متجاوز ـ كه شايسته حضور مجلس درس اين دعاگو هستند به مجلس درس دعاگو حاضر مي شوند. چنانچه در تهران بيايد موجب پريشاني اين همه طلاب علم خواهد شد. پس از رسيدن جواب ، مرحوم خان مروي استدعا نمود كه مجدداً امر صادر و فرمايش شود كه يكي از تلاميذ خود را كه لايق دانند روانه دارالخلاقه كنند كه ملاعبدالله مدرس زنوزي به تهران آمدند و مكتب تهران تأسيس گرديده تداوم يافت. به واقع او مكتب فلسفي تهران را مؤسس بود. آقاعلی مدرس زنوزی، پسر ملاعبدالله است که در حکمت سرآمد عصر خود شد.

نظر شما