شناسهٔ خبر: 14971 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار كتابی پیرامون گفت‎وگوهای پنهانی ایران و آمریکا در لبنان

نويسنده کتاب«ايران و جامعه جهانی» که خود کارشناس سياست خارجي آمريکا در خاورميانه است، در این کتاب به اصل ماجراي پنهان گفتگوهای ميان ايران و آمريکا از آغاز به قدرت رسيدن اوباما پرداخته و برای نگارش اين کتاب با 70 تن از مسئولان بلندپايه آمريکا، ايران، اروپا، اسرائيل، عربستان، ترکيه، يمن و برزيل مصاحبه نموده که در اين بين مسئولان ارشد گفتگوهای ميان آمريکا و ايران نیز قرار دارند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ کتاب «ايران و جامعه جهاني» اثر پژوهشگر ايراني آمريکائي«تريتا پارزي» و ترجمه «زينة ادريس» توسط انتشارات «الدار العربية للعلوم ناشرون» در بيروت در۳۵۱ صفحه منتشر شده است.

در اين کتاب تلاش شده است تا تحليلي قطعي و جامع از تلاش هاي ديپلوماتيک زود هنگام دولت اوباما در قبال ايران ارائه شود؛ همچنين بهترين روشهايي که مي توان در ايجاد روابط سازنده ميان دو دولت اتخاذ نمود، مورد بررسي ومطالعه قرار گرفته شده است. نويسنده کتاب که خود کارشناس سياست خارجي آمريکا در خاورميانه است براي نگارش اين کتاب با ۷۰ تن از مسئولان بلندپايه آمريکا، ايران، اروپا،اسرائيل،عربستان،ترکيه، يمن و برزيل مصاحبه نموده که در اين بين مسئولان ارشد گفتگوهاي ميان آمريکا و ايران قرار دارند.

وي به اصل ماجراي پنهان گفتگوهاي ميان ايران و آمريکا از آغاز به قدرت رسيدن اوباما پرداخته و از آن پرده برداشته است؛ و محاسبات پشت پرده روابط ميان اين دو کشور و عوامل واقعي بن بست کنوني را که بر خلاف ديدگاه حاکم بر اذهان عمومي است معرفي نموده است.

نويسنده بر اين باور است که از ظرفيت هاي ديپلماسي بطور کامل استفاده نشده است،و به دلايل مختلف، ديپلماسي اوباما در نهايت تبديل به بازي تخت نرد شده است که تنها يک بارشانس براي انداختن مهره دارد، که در نتيجه يا بلافاصله برنده خواهد شد و يا بطور کامل شکست خواهد خورد. اما در حقيقت صبر و پشتکار دو رمز موفقيت هر گفتگويي هستند، لکن نه ايران و نه آمريکا چنين ويژگي را دارا نمي باشند.

اين کتاب در ۱۲ فصل با عناوينی چون صلح يک ضرورت است؛ با اين چنين دوستاني؛ او با ماست؛ بازنگري؛ برخورد منافع اسرائيل با آمريکا؛ عمليات تقلب؛تحريم ها يا ديپلوماسي؛ ايجاد اعتماد؛ روند دوم؛ روش کسب موافقت به عنوان يک پاسخ؛ در بن بست دشمني و آينده اي مبهم تنظيم شده است.

آغاز نشست های سبک زندگی اسلامی در ایروان

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در ارمنستان سلسله نشست‌های با عنوان «سبک زندگی اسلامی» در مسجد کبود ایروان برگزار مي شود.

بر اساس برنامه ریزی رایزنی فرهنگی کشورمان اولین نشست سبک زندگی اسلامی ۳۱فروردين ماه در مسجد کبود ایروان برگزار شد. در این نشست رایزن فرهنگی کشورمان با تشریح لزوم برنامه ریزی و برگزیدن الگوی مناسب در زندگی، بهترین الگو را الگویی اعلام کرد که انبیاء وائمه و اولیاء الهی با کمک از منبع وحی برای بشر به ارمغان آوردند و تبعیت از این شیوه را ضامن سعادت دنیوی و اخروی انسان‌ها دانست.

«مجيدمشکی» با تشریح ابعاد بسیار متنوع و مختلف دین مبین اسلام و مکتب پر افتخار شیعه در حوزهٔ مسائل اجتماعی اظهارکرد: بهتر است که انسان امروز با بهره گیری از منبع وحی سبک و روش زندگی خود را پایه ریزی کند تا از مشکلات اخلاقی و اجتماعی فراوانی که دامن گیر بشر در عصر اطلاعات و صنعت شده است فارغ و لذت زندگی صحیح دنیوی را درک و در سایه این زندگی، سعادت اخروی خویش را نیز تضمین کند.

وی با بیان این مقدمه که کتاب شریف مفاتیح الجنان، اکثراً به امور عبادی فردی پرداخته و روایات صحیح این کتاب وزین مباحثی را در حوزه عبادات شخصی مطرح می‌کند، اظهار داشت: «حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله پیشنهاد کردند که خوب است با استفاده از روایات صحیح، کتابی نیز در حوزه مسائل اجتماعی تولید شود و خود ایشان به همراه گروهی از فضلای حوزه علمیه قم اقدام به نگارش این کتاب با عنوان مفاتیح الحیاة کردند.»

رایزن فرهنگی کشورمان سپس به توضیح بخش های مختلف کتاب مفاتیخ الحیاة پرداخت و اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تا با بهره‌مندی از این کتاب شریف و سایر کتب معتبر حدیثی و نیز با استفاده از آیات قرآن و سیرهٔ پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت گرامی ایشان، طی نشستهای متعدد مباحثی را در خصوص سبک زندگی اسلامی مطرح کنیم تا ان شاءالله این دانش، به بینش و روش صحیح زندگی مخاطبان و گوینده تبدیل گردد.
 

نظر شما