شناسهٔ خبر: 14808 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مقدم: با جنس جدیدی از تعلیق در «مدینه» آشنا می‌شوید

کارگردان سریال «پایتخت» گفت: در سریال جدیدی که قرار است بسازم با جنس جدیدی از تعلیق اشنا می‌شوید، قصه برگرفته از زندگی آدمهای کاملا ملموس که قهرمانان آن زنان و مشکلات ان‌ها است، و جنس دیگری از تعلیق را دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ نشست نقد و بررسی سریال تلویزیونی «پایتخت ۳» شب گذشته با حضور سیروس مقدم کارگردان، مهدی فرجی مدیر شبکه یک، علیرضا خمسه بازیگر و بشیر حسینی کار‌شناس در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

سیروس مقدم کارگردان سریال «پایتخت» در این نشست گفت: با‌‌ همان صداقتی که در لحن روایت و نمایش «پایتخت ۳» وجود دارد می‌گویم که واقعا بسیار خوشحالم که در خدمت شما دانشجویان هستم.

وی درباره علت عدم حضور محسن تنابنده در این نشست افزود: تنابنده به دلیل فشارهای وارده برای ضبط صحنه‌های ورزشی در سریال «پایتخت ۳» تحت درمان است و نتوانست در میان ما باشد.

مقدم با اشاره به اینکه افتخار می‌کنیم سریالی ساختیم که بتواند با همه ارتباط برقرار کند، اضافه کرد: بسیار خوب است که بسیج دانشجویی بیشتر وارد این عرصه‌ها شود و با دید نقادانه آشنا هستم و خیلی خوشحالم که با دید مثبت از آغاز سال بتوانیم ضعف‌ها را در کنار نقاط قوت بپوشانیم و نقطه قوت را کشف کنیم تا آن فرهنگ تشویق و تشکر در جامعه گسترش داده شود.

مقدم گفت: «پایتخت ۱» زمانی که بحث مهاجرت به کلان شهر‌ها خطرناک بود و ما وظیفه می‌دانستیم که به عنوان، بخشی از جامعه فرهنگی که شاید لباس بسیج، سرباز و ارتش به تن ندارد اما در خدمت سازمان صدا و سیما با رسالتی که دارد و مدیران سازمان که می‌خواهند ارتباط خوبی با مردم برقرار کنند ساخته شد. تا پیام بازگشت به شهر و دیار خود را به مردم بدهد.

وی اضافه کرد: در «پایتخت ۲» موضوع جامعه دچار اندکی بحران شده بود و تحریم‌ها آغاز شده بود و فشاری روی کشور ما بود و هیچ ایرانی وطن پرستی دوست نداشت وارد این طوفان‌ها شود، ما وظیفه داشتیم که از طریق هنر صنعت گنبد و گلدسته سازی و انتقال آن از شمالیترین منطقه ایران به جنوبی‌ترین منطقه کشورمان به شکل نمادین بگوییم که اگر هر مشکلی باشد و هر فشاری به کشور ما وارد شود عنصر وحدت آفرین بین مردم به غیر از ایرانی بودن همه ما حول محور باور‌های دینی و مذهبی شکل می‌گیرد.

مقدم یادآور شد: «پایتخت ۳» با توجه به بازخوردهای پایتخت ۱و۲ از طریق نظر سنجی‌ها، وقتی ساخت این سریال به ما پیش بینی شد علیرغم مشکلاتی که بود و سختی هماهنگی همکاران به دلیل نیاز ساخت «پایتخت ۳» را با جان و دل پذیرفتیم.

وی درباره موضوع «پایتخت ۳» گفت: با توجه به اینکه قبلا مازندران را پایتخت کشتی جهان اعلام کرده شخصیت قصه ما از طریق قهرمانی در کشتی می‌توانست وجه ملی و ملی گرایی کار را تقویت کند. که پایتخت می‌خواست تلاش کند همدلی ملی ایجاد کند و این حس که سرزمین ما کشور خوبی است، مردمان خوبی دارد و در سخت‌ترین شرایط مثل این خانواده فرو نمی‌پاشند بلکه متحد‌تر می‌شوند.

سیروس مقدم در ادامه درباره وجود عنصر تعلیق در سریال‌های خود گفت: تلاش من این است که با ایجاد تعلیق‌ها مخاطب را وادار به تماشای سریال کنم تا به سراغ شبکه را عوض کند، البته ما حق نداریم غافلگیری کاذب و هیجانات دروغ به مخاطب بدهیم؛ ما حق نداریم سر مخاطب کلاه بگذاریم فقط می‌توانیم کمی ذهن او را به دنبال کردن موضوع واداریم و هیجان خوبی به او منتقل کنیم.

وی ادامه داد: در سریال جدیدی که قرار است بسازم با جنس جدیدی از تعلیق اشنا می‌شوید، قصه برگرفته از زندگی آدمهای کاملا ملموس که قهرمانان آن زنان و مشکلات ان‌ها است، و جنس دیگری از تعلیق را دارد که ضمن داشتن هیجان به مخاطب کلک نمی‌زند.

فرجی: نمایش رزق و روزی حلال در «پایتخت ۳»
در ادامه این مراسم مهدی فرجی مدیر شبکه یک سیما گفت: کشورهای غربی همواره در فیلم‌ها شعار می‌دهند که تفاوت در این است که در جوامع غربی ارزش‌های انسانی و اخلاقی در سطح پایینی قرار دارد اما تکنیک سینما بالا است و ارزش‌های اخلاقی را با استفاده از تکنیک بالا می‌کشند، اما در کشور ما که ارزش‌های اخلاقی و انسانی بالاست به خاطر تکنیک پایین سینما احساس شعارزدگی به مخاطب القا می‌شود.

وی در ادامه درباره صحنه‌ای از «پایتخت» که نتوانستیم به دلیل نیاز به حضور خارج از کشور فیلمبرداری کنیم گفت: در این صحنه قرار بود نقی با کشتی گیری از رژیم صهیونیستی مواجه شود که از کشتی با او امتناع کند و بعد در راهرو با او درگیر شده و او را به شدت کتک بزند. همیشه حسرت می‌خورم که چرا نتوانستیم این صحنه را ضبط فیلمبرداری کنیم.

مدیر شبکه یک سیما رزق و روزی حلال را یکی از ویژگی‌های سریال دانست و گفت: حتی جایی که نقی دچار مشکل روحی بود همه دست به دست دادند و باز وحدت خانواده وجود داشت.

علیرضا خمسه بازیگر این سریال در ادامه گفت: در آغاز انقلاب همه چیز نو بود و اقتصادهای دنیا را می‌شناختیم، اما اقتصاد اسلامی موضوعی جدید بود، از این رو سال‌ها همه جبهه فرهنگی ما مقابل سرمایه خشم داشتند چون آن را کاپیتالیستی و غربی می‌پنداشتند، در عین حال سیاست‌های ما مثل کشور‌های سوسیالیست کاملا دولتی نبود و زمانی که ما با بحران مالی واقتصادی مواجه شدیم از این رو پایتخت را با حامی مالی کار کردیم.

در ادامه نشست علیرضا خمسه گفت: سال پیش که در وزارت صنایع بودم، واحدی با عنوان صنعت و دانشگاه وجود داشت، که نشان می‌داد صنعت مبتنی بر پژوهش پیشرفت می‌کند، اما ایده چنین دفتری برای ارتباط مکان‌های فرهنگی و پژوهش وجود ندارد.

در پایان این مراسم از سیروس مقدم، مهدی فرجی و علیرضا خمسه با اهدای لوح تقدیر و چفیه تقدیر شد.

نظر شما