شناسهٔ خبر: 14736 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شماره ۱۹۱ «پنجره» به بازار نشریات آمد

یکصد و نود و یکمین شماره هفته‌نامه «پنجره» به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی در ۱۰۰ صفحه و بهای ۵۰۰۰۰ ریال روی پیشخوان کیوسک‌های روزنامه‌‌فروشی قرار گرفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ یکصد و نود و یکمین شماره هفته‌نامه "پنجره" به مدیرمسئولی دکتر علیرضا زاکانی در ۱۰۰ صفحه و بهای ۵۰۰۰۰ ریال روی پیشخوان کیوسک‌های روزنامه‌‌فروشی قرار گرفت. نسخه الکترونیکی نیز با ۴۰ درصد تخفیف در سایت هفته‌نامه به آدرس panjerehweekly.ir فروخته می‌شود.

مجله خبری این هفته به موضوعات مختلفی می‌پردازد: سیاست حزبی و تفرقه مذهبی، علی یونسی: نامه نمایندگان ادوار در انتقاد از من دروغ است، محمد محمدرضایی: روحانی بهتر بود یونسی را وزیر شعار می‎کرد، چمران حاتمی‌کیا بازگشت به انقلابی‌گری است، لذا باید بر آن تاخت، اخوان‎المسلمین و غرب به‎ دنبال نابودی گروه‎‎های سلفی هستند، جهان از پنجره عکس، جهان از پنجره کاریکاتور، ارحل ارحل یا روحانی! شبه‎بهار شمس‎الواعظین، شورش تهیدستان ایران، خودمتولی پنداری‎‎های شاعرانه(تفاسیر عجیب سیاستگذاران شعر فجر ادامه دارد)، پایان ثبت نام کنکور یارانه!(چند نفر انصراف دادند) و ... از جمله این مطالب است.

در بخش باشگاه اهل قلم مطالبی مانند جستجوی انسان مطلوب(ساحت‎‎های تحول علوم انسانی) بخش اول از عبدالحسین خسروپناه، شهید فریضه(پشتوانه قوام و استحکام قوانین شریعت) نوشته جواد محدثی، مسئولیت اخلاقی و حقوقی مهندسان(جهانی که مجال اخلاق در آن بسیار تنگ شده) بخش سوم رضا داوری اردکانی، سه دولت پس از جنگ(نگاهی به نامسیرهای دولتهای هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد) نوشته علی دارابی، خلط دموس کراسی(بررسی و نقد ایدئولوژی‎‎‎های مدرن) بخش دوازدهم از شهریار زرشناس، خدایان جدول مندلیف(انسان مدرن و ارباب متفرق) به قلم سیدمحمد روحانی از مهمترین مطالب منتشر شده در بخش باشگاه اهل قلم این شماره از مجله پنجره هستند.

سیاست

بعدازظهر سگی برای جیش‌الظلم(بررسی ابعاد گوناگون یک گروگانگیری) عنوان پرونده بخش سیاست این هفته مجله پنجره است. ماجرای گروگانگیری پنج نفر از مرزبانان، برگ دیگری در فضاحت گروهک‎هایی داشت که همواره در زیر چتر خلق به نابودی خلق‎الله مشغولند. برخی از علمای دلسوز اهل تسنن تلاش‎‎های بسیاری برای این آزادی انجام دادند و برخی از علمای دیگر اهل تسنن بر سفره گسترده و آماده نشستند تا اینکه بالاخره این سربازان با مقداری پول که شأن گروهک را نشان می‎داد معاوضه شدند. این اتفاق زنگ خطری بود برای سیستم مرزبانی ما و هشدار‎های جدی در خصوص بسیاری از اتفاقاتی که پیش‌رو داریم. این پرونده در تلاش است ابعاد بیشتری از این ماجرا را بررسی کند.

تحلیل حواشی آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی در گفت‌وگو با اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و گفت‎وگو با حجت مهدوی از کارشناسان مسائل محیط استراتژیک جمهوری از جمله مطالب مهم این بخش است.

سبک زندگی

درخدمت و خیانت دلالی(روزی روزگاری با کسب حلال) عنوان پرونده سبک زندگی این هفته مجله پنجره است. در این پرونده به موضوع کسب روزی حلال و پدیده دلالی پرداخته شده و این بحث در ابعاد مختلف مورد واکاوی قرار گرفته است. تفاوت‎‎های بنیادین غرب و اسلام در نگاه به کسب‌وکار از محمدجواد توکلی، عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم، گفت‎وگو با عادل پیغامی درباره مفهوم نان حلال در سیستم اقتصاد اسلامی، شرایط واسطه‌گری اقتصادی در جامعه امروز در گفت‌وگو با حجت‎الاسلام مجید رضایی، بررسی جایگاه تجارت در اسلام در گفت‌وگو با سیدرضا حسینی و کسب روزی حلال در گفت‎وگو با سام مهدی‌ترابی پژوهشگر مسائل جهان اسلام ازجمله مطالب این پرونده است.

پرونده ویژه

حرکت برخلاف طبیعت(انتخاب یا عدم انتخاب مادری) عنوان پرونده ویژه به مناسبت روز بزرگداشت زن و مادر است. در این پرونده سعی شده است مهم‎ترین مواردی که در انتخاب یا عدم انتخاب مادری توسط زنان جوان نقش دارند، بررسی شود. علاوه بر یادداشتهای مختلف، معضلات خانواده در عصر مدرن در گفت‎وگو با امیرحسین بانکی‎پور فرد، رئیس دانشکده اهل البیت(ع) دانشگاه اصفهان و پژوهشگر مسائل خانواده بررسی شد.

ترجمه

مزدوران آمریکایی در کشور بحران‌زده(اوج‌گیری سرکوب مخالفان دولت در اوکراین) نوشته دان مارتن و ترجمه سارا گرمسیری، آمریکا و تاج‌ و تخت کارتاژ(آیا مهدی جمعه رئیس ‎جمهور بعدی تونس خواهد بود؟) نوشته روعه قاسم و ترجمه بهنام پناهی، آخرین راه حل(خوش‌بینی یا بدبینی به دولت) از اکونومیست، عراق یک آزمایشگاه مطلوب(راهبرد آمریکا در عراق و منطقه خلیج ‎فارس) از السفیر، طلب مجازات ابوطالبی(آیا سیاستمدار ایرانی بن بست جدیدی برای اوباماست؟) ترکی الترکی و ترجمه محمد مظهری از جمله مطالب بخش ترجمه شماره صد و نود و یکم مجله پنجره است.

پنجره مثبت

ضمیمه پنجره ‎پلاس این هفته با ۱۶ صفحه کاهی تمام‎رنگی پیش‎ روی شماست. این هفته با منوچهر والی‎زاده گپ زده‎ شده است؛ دوبلور و گوینده‎ هفتاد و چندساله‎ای که صدایش در بدترین حالت سی و چندساله است. در صفحه وقایع اختلافیه گفت‎وگوی فرضی خبرنگار پیگیر پنجره را می‎خوانید با جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا. در پنجره ماضیه سجاد نجفی برایتان از زندگی یک تزار مخوف می‎گوید و از اینکه مرسدس بنز چطور مرسدس بنز شد، به‎اضافه حقایقی درباره سرزمین جدید حجاز که شاید نشنیده باشید. در صفحات خودنویس چهار یادداشت می‎خوانید از سعید صدرائیان، لعیا اعتمادسعید، لیلا باقری و مصطفی حریری که تازه از سفر یکی دو ماهه‎اش به آفریقا برگشته و هیچ بعید نیست از شماره‎‎های بعد حرف‎‎های داغ آفریقایی‎اش را نیز با شما در میان بگذارد. در صفحه کتاب‎سرا، یک سبد کتاب به شما تعارف شده است، از آثار محمدابراهیم باستانی پاریزی که فروردین‎ماه امسال به سرای باقی کوچید و قلمش از حرکت ایستاد. در صفحه فرهنگستان مثل همیشه مهمان قلم حجت عزیزی هستید و در صفحه گلگشت مروری خواهید داشت بر طنز‎ها و شوخی‎‎های یارانه‎ای روز‎های اخیر. پایان ‎بخش ضمیمه هم صفحات زندگی خوب است.

نظر شما